Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Det här var nog det sista världshandeln behövde just nu
Ett jättecontainerfartyg ligger på tvären i Suez-kanalen och stoppar all trafik genom den kanalen i veckor?? En del andra fartyg ligger för ankar och väntar på att vattnet ska stiga så skeppet kan vändas och åter andra har givit upp om en snabb åtgärd och är istället nu på väg hela vägen runt Afrika istället. Hur kunde det hända? Snacka om sårbarhet och single point of failure. Fanns det ens på kartan att något sådant här kunde hända en världshandel som verkligen inte behöver fler problem just nu?
Det skrivs om att denna typ av containerfartyg nu vuxit så att de blivit 4 ggr större än förut på kort tid. Marginalerna krymper och utrymmet för ödesdigra misstag har förmodligen ökat i samma takt. Har man nu nått vägs ände när det gäller strävan att pressa transportkostnaderna ännu ett snäpp?
Om vi nu bortser från om det nu är just kameror som finns ombord som länken nedan lite skämtsamt berör och som vi nu får vänta på ännu längre i exv. Europa, så reagerade jag på en sådan enkel sak som att det nog ser ut som om man har noll sikt åt en del håll. Alla dessa containers som travats efter hela sidan ända fram i fören på båten i ett antal våningar verkar omöjliggöra all normal sikt. Kaptenen verkar helt ha suttit med näsan i alla sina instrument och helt uppenbart har varken all denna tekniken eller handlaget som skeppare riktigt räckt till.
Det finns ett mycket gammal t ordspråk som verkar passa rätt bra nu:
Den som gapar efter mycket mister ofta hela stycket!
Sony A1 shipment delay reason explained in a nutshell - sonyalpharumors
Ett jättecontainerfartyg ligger på tvären i Suez-kanalen och stoppar all trafik genom den kanalen i veckor?? En del andra fartyg ligger för ankar och väntar på att vattnet ska stiga så skeppet kan vändas och åter andra har givit upp om en snabb åtgärd och är istället nu på väg hela vägen runt Afrika istället. Hur kunde det hända? Snacka om sårbarhet och single point of failure. Fanns det ens på kartan att något sådant här kunde hända en världshandel som verkligen inte behöver fler problem just nu?
Det skrivs om att denna typ av containerfartyg nu vuxit så att de blivit 4 ggr större än förut på kort tid. Marginalerna krymper och utrymmet för ödesdigra misstag har förmodligen ökat i samma takt. Har man nu nått vägs ände när det gäller strävan att pressa transportkostnaderna ännu ett snäpp?
Om vi nu bortser från om det nu är just kameror som finns ombord som länken nedan lite skämtsamt berör och som vi nu får vänta på ännu längre i exv. Europa, så reagerade jag på en sådan enkel sak som att det nog ser ut som om man har noll sikt åt en del håll. Alla dessa containers som travats efter hela sidan ända fram i fören på båten i ett antal våningar verkar omöjliggöra all normal sikt. Kaptenen verkar helt ha suttit med näsan i alla sina instrument och helt uppenbart har varken all denna tekniken eller handlaget som skeppare riktigt räckt till.
Det finns ett mycket gammal t ordspråk som verkar passa rätt bra nu:
Den som gapar efter mycket mister ofta hela stycket!
Sony A1 shipment delay reason explained in a nutshell - sonyalpharumors
Senast ändrad: