Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lepus timidus el Lepus europaeus? el hybrid???

Produkter
(logga in för att koppla)

Ratatoskr

Aktiv medlem
GOD JUL allihop :)

Enligt wiki literatur så är den största synliga skillnaden mellan dessa två arter att L. europaeus har en längre svans med svart ovansida medans L. timidus har kort svans med ne mer gråaktig till brun ovansida.
The L. timidus har dessutom kortare öron och irisen ska vara mer åt det bruna till svart medans irisen på L. europaeus är mer åt orange.

Haren på bilden är en som bott i kvarteret där jag bor och jag har matat honom/henne varje dag hela förra tuffa vintern eftersom snön var så djup att vilda djuren inte kunde nå ner till marken. Tyvärr inte sett henne/honom i år :(

Jag tycker inte denna hare ser varken ut som den ena eller andra arten utan som en hybrid men jag vet inte om att sådanna existerar.
Kort svans, enligt mig, och svart ovansida. Iris är varken brun eller orange.

Vad tror ni?

Bilagor

• 20100315 - Mats Carnmarker.jpg
    20100315 - Mats Carnmarker.jpg
    34.3 KB · Visningar: 195
  • 20100315-Mats Carnmarker.jpg
    20100315-Mats Carnmarker.jpg
    21.4 KB · Visningar: 199
Senast ändrad:
GOD JUL allihop :)

Enligt wiki literatur så är den största synliga skillnaden mellan dessa två arter att L. europaeus har en längre svans med svart ovansida medans L. timidus har kort svans med ne mer gråaktig till brun ovansida.
The L. timidus har dessutom kortare öron och irisen ska vara mer åt det bruna till svart medans irisen på L. europaeus är mer åt orange.

Haren på bilden är en som bott i kvarteret där jag bor och jag har matat honom/henne varje dag hela förra tuffa vintern eftersom snön var så djup att vilda djuren inte kunde nå ner till marken. Tyvärr inte sett henne/honom i år :(

Jag tycker inte denna hare ser varken ut som den ena eller andra arten utan som en hybrid men jag vet inte om att sådanna existerar.
Kort svans, enligt mig, och svart ovansida. Iris är varken brun eller orange.

Vad tror ni?

Hej!

Största synliga skillnaden på L. timidus och L. europeus så här års torde väl vara att timidus bytt färg och är vit. Arterna hybridiserar, vilket främst missgynnar timidus, som missgynnas av mildare klimat och snöfria vintrar. Haren på bilden visar svart rand på svansen, vilket innebär att det är en fälthare (europeus) eller en hybrid. En ren timidus varit helvit med svarta öronspetsar vintertid.

/Niklas

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar