ANNONS
Annons

"Lens error" på S95 vanligt?

Produkter
(logga in för att koppla)

dylsexiker

Ny medlem
Hej
Jag är sugen på att köpa en S95 men det verkar som att felmeddelandet "lens error, restart camera" är något som drabbar ganska många. Tydligen händer det även nya kameror som knappt har använts (ok ett par dagar/veckor), och då felet uppstår låser sig kameran liksom och blir oanvändbar. Vet ni något om det här? Är det ett stort problem eller?

Sen går snacket att det är dumt att köpa en ny kameramodell då den fortfarande är så ny som S95, och att det är bättre att vänta ett tag tills såna buggar är fixade. Stämmer det?

Jag vill gärna ha s95 men lutar nästan åt att välja en annan pga dessa rykten.
/J

Ny? Ja, det är klart att man kan tycka det sett till tid. Faktum är dock att efterföljaren S100 är presenterad och det har börjat dyka upp några recensioner.

Tja okej relativt sett är väl S95 gammal då men även S100 verkar ha detta problem med "lens error", så min fråga kvarstår.

Har inte haft några som helst problem med min.
Tycker att den är lite krånglig med alla funktioner.Men det är nog mest för att jag inte använder den så ofta.

Jag har haft min S95 i ett halvår och den fungerar felfritt. Batteriet håller inte så länge som jag är van vid men bara man kommer ihåg att ladda innan går ut så räcker det till.

Min S95 har funkat klanderfritt. Har faktiskt inte ens hört talas om felet du nämner. Kan inte minnas att det rapporterats av någon här på fotosidan. Inte för att jag läser allt - bara nästan... :)

Tackar!

Okej, tack för svaren! Jo om man googlar på S95 +"lens error" så hittar man en hel del felrapporter, men då finns det en del som menar att det bara gällde den första batchen av kameran, och att felen sen har fixat. Andra menar att samma typ av fel finns hos flera kameramodeller, även såna som inte är Canons, eftersom många olika tillverkare använder samma teknologi i grund och botten.

Men men...jag kommer nog att köpa mig en S95:a i alla fall.
Tack för hjälpen!

Kompaktkameror med motordrivna utfällbara små objektiv är mycket ömtåliga. Akta dig noga för att råka slå igång kameran i sin väska eller i fickan samt för att slå till objektivet när det är utfällt (behövs inte mycket).

Jag har sabbat två kompaktkameror på detta vis och kommer nog aldrig köpa en kamera med motordrivet objektiv igen. Långsamt, högljutt och fragilt.

lens error s95

Jag har precis haft lens error problemet med min S95. Den har legat i benfickan under en fjällvandring, så jag är inte förvånad om den fått några stötar. Men jag avhjälpte problemet genom att starta kameran samtidigt som jag gnuggade lite fram och tillbaka på objektivet med lite lagom tryck. Då halkade mekaniken på rätt plats verkar det som. För övrigt en kanonbra kamera att bära med sig. Rekommenderar den varmt som systemkamerakomplement.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar