Annons

Leitz Valloy II

Produkter
(logga in för att koppla)

HeBl

Aktiv medlem
Min gamla far tjatar alltid om att hans gamla Leitz Valloy II som blev stulen slår hans efterträdande Durst 305M med hästlängder. Jag tror att mycket ligger i känslan att jobba med den är hans grej samt att han kunde använda sina Leicagluggar.

Eller är han inte bara sentimental? Är den så bra som han påstår, jag såg att LP-foto har den på "lager" för en knapp tvåtusing, det kanske kan va nåt.

Är det någon som använder en dylik apparat så är jag intresserad av era/dina åsikter.

Mvh Henrik

Jag hittade en Leitz Valoy II (ett l, ja) begagnad för en del år sedan. Jag är mycket nöjd med den. Bra mekaniskt och mycket stadig. Jag kör ett Nikkor 50/4,0 på den, och det ger mycket bra resultat. Alla svartvita bilder i mina album här på fotosidan är kopierade med den. Jag kan rekommendera den!

Kul!

Fredrik och Örjan! Det var kul, av en händelse hade jag redan tidigare tittat i era publicerade album, vilka jag uppskattade.

Jag får se när jag får råd att införskaffa en. Tack för era svar!

Henrik

Valoyen har ett superbt objektiv och är välgjord. Min uplevelse av Durst är att de inte är lika robusta som Leitz. Framförallt skiljer kvalitén i detaljerna. Den känslan är säkert vad din far pratade om.

Japp, du har rätt, det är feelingen i grejorna, vad optiken anbelangar så är det väl oftast Leitz egna även om Fredrik kör med Nikkor. Fördelen enligt min far var att han kunde använda sina Leicagluggar, plus feelingen då.

Henrik

Oops, det var inte meningen att döma ut ditt Nikkor på något sätt. Hoppas att du inte tog illa upp för det var verkligen inte meningen.

Mvh Henrik

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar