Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Leicapriser

Produkter
(logga in för att koppla)

raderad22

Avslutat medlemskap
Har en tid kollat annonser och auktioner för analoga Leicaprylar och är ordentligt konfunderad.

Ett M4-hus kan t.ex. kosta allt ifrån nån tusenlapp till hur mycket som helst. Svarta eller specialmodeller verkar vara dyrare men även för helt normala kromade hus är spridningen mycket stor.

Samma med optik. En Summicron 1:2/35 mm kan kosta ett par tusen eller 20 000:-.

Ytbehandling tycks vara viktig, svartlackerad eller -anodiserad verkar betalas extra bra.

Finns det någon bra webbplats som reder ut hur Leica-världen funkar?

Ren spontan reaktion är att folket som säljer är ganska omedvetna om värdet på sina saker.

Leica var ett "fint" märke och är så fortfarande, trots detta var Leica väldigt spritt och fanns endå i många händer. Många ägare finns således och när allt var analogt var nog marknaden ganska säker på andrahandsvärdet.
Dock har det inte undgått någon idag att dom digitala produkterna är det som gäller idag. Många har krängt av sina saker redan till riktigt låga priser. Många har kvar sina saker och funderar på att byta till digitalt.
Jag tror det finns en viss okunskap eller röra idag där man inte vet hur man skall värdera sina saker. Vissa vill bara bli av med det, dumpar priset och vissa är lite mer försiktiga. Vissa har kunskaper i Nya digital M kameror med fullformatssensorer och kommer vänta ut det, vissa köper objektiv just för dessa i framtiden och många känner nog itne ens till det. Många av dom plåtade med M kameror innan är nog 60+ idag och kanske inte har värdens pejl på all utveckling. Många faktorer som gör att priserna under något år säkerligen kommer vara högst varierande.

Min fader sålde för 3 år sedan hela sin kameraväska! 2 M kameror, 1 R6:a med motor, 2 ljusmätare en rad fina objektiv och massa tillbehör. Priserna vågar jag inte ens nämna men jag kan nämna att en lycklig man i Luleåtrakten gjorde en bra affär på delar av sakerna.

Som vanligt får jag tillägga att detta är mina egna tankar om detta så ta det för vad det är värt.

http://www.cameraquest.com/

Gå till http://www.cameraquest.com/ > Classic camera profiles > scrolla ner till "Leica M Rangefinder" respektive "Leica Screw Mount "Barnack Cameras"".

Här finns massor att läsa och förundras över.

Leica är en samlarkamera till stor del. Vissa modeller och vissa serier finns i mycket liten upplaga. De betingar högre värde, trots att det kan finnas i princip samma modell av liknande Leica. Inte konstigare än att en Zeiss Tengoflex betingar högre värden, trots att det är en enkel nybörjarkamera av billigaste sort. Den gjordes i endast en serie med några hundra kameror som skickades till Sverige under kriget.

Just M4 är lite extra eftertraktad, många anser det vara den sista "riktiga" Leica-modellen som tillverkades och höjden av den tyska kvalité som Leica gjort sig känd för. M2 och M3 är lite krångligare att ladda med film pga den uttagbara upptagsspolen och M3 har inga ramar för 35mm-optik. Dessutom har de den gamla återspolningsveven som många tycker är jobbig att använda.

M4 rättade till allt detta; snabbare filmladdning, 35/50/90/135mm ramar i sökaren och det nya, vinklade återspolningsvredet, allt parat med "deutsche qualität" enligt de som kan.

Generellt sett är svart-lackade kameror de dyraste, en svart M2 eller M3 i bra skick kan gå för flera tiotusentals kronor på Ebay och LP-fotos auktioner, likaså svartlackad optik. En svart-anodiserad M4-2 går däremot sällan för mer än ett par tusen kronor, här är det den silverkromade modellen som är sällsynt.

Om du är sugen på att köpa en M-Leica skulle jag rekommendera Rangefinderforums annonsmarknad, det brukar finnas en del bra grejer till rimliga pengar där. Jag har själv en M6TTL som jag köpte genom RFF. Det är också M6(TTL) jag skulle rekommendera dig att köpa om du är på jakt även om den kostar någon tusenlapp mer än en M4 i samma skick. Den enda synliga skillnaden är den inbyggda ljusmätaren, jag tycker det är guld värt att slippa ha en lös mätare med mig hela tiden.

Rangefinderforum är för övrigt en guldgruva om du har frågor om mätsökare i största allmänhet, det finns en otrolig kunskap samlad där och folk svarar gärna på frågor från nybörjare. Bland annonserna brukar M2 dyka upp för runt $600, M3 $750, M4 för $900 och M6 för $1000-1200.

Som Nils påpekar beror priset till stor del av om det är samlarobjekt eller inte. Vissa modeller av både hus och optik är väldigt sällsynta och betingar därför skyhöga priser. Detta har alltså inget med att de eventuellt skulle vara bättre att göra, utan endast att de är ovanliga.

Bra att veta vad man säljer m.a.o. Mina prylar verkar dock vara ganska ordinära.

alf109 skrev:
Som Nils påpekar beror priset till stor del av om det är samlarobjekt eller inte. Vissa modeller av både hus och optik är väldigt sällsynta och betingar därför skyhöga priser. ...

Precis som Emil skriver så är det framförallt svartlackade Leica-M (M2, M3 och M4) hus och optik som är väldigt dyra. T ex första versionen av 35mm M-summicron, den finns i krom och svartlack, och där är kanske priset ca 7000:- för en krom i C-skick medan man får ge det tredubbla för en svartlackad i samma skick (de andra versionerna kom inte i svarlack utan krom och svartkromade). Men det är ju bara samlar som köper svartlackat nuförtiden! :)

Här är en bra länk;

http://members.aol.com/dcolucci/

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar