Leicaobjektiv från förr
"Fungus" och "haze" är inte riktigt samma sak. Det förra är påväxt av någon slags svamp (mögel, oftast), medan det andra kan ha flera olika orsaker, t.ex. olja som har diffunderat ut från objektivets mekanismer och lagt sig som en hinna på en linsyta.
Båda är förstås svåra (läs: omöjliga) att åtgärda utan att ta isär objektivet.
Har inte fått min adapter än men kan bara säga att äldre leicaobjektiv före mitten på 50 talet först och främst är gjorda för svartvitt. leicas koncept var att de skulle vara skarpa redan från full öppning. De har låg kontrast men hög mikroskärpa. Så oftast är det bara att histogrammet är flackare vid redigering i photoshop. Trycker man ihop histogrammet så får man till det. Finns säkert möjlighet att fixa redan i kameran genom att skruva upp kontrasten i nån meny.
Men sen kan det ju tillkomma andra faktorer. För 21:an Angulon så sitter ju bakre linsen så nära sensorn att det blir smetigt i hörnen. Leica har ju själva fixat det på m8 och m9 med microlinser som tar hand om det på sensorn.
tror att det går att få till för skärpa finns det förutsatt att opiken inte har fungus eller råkat ut för något. Har shjälv en 35/3,5 summaron nyligen servad av leica och den är snorskarp men har som sagt låg kontrast. Låg kontrast är bra om man vill kopiera svartvitt med kondensorapparat. Har man kallljus är det en annan sak.
Nya objektiv är ju gjorda för att det ska se spektakulärt ut avseende färg och kontrast. har själv ett 18-55 men det är ju såsigt i vänstra hörnet vid långa avstånd oavsett bländare....
Men den som tog upp tråden är väl som jag- man vill att det ska se hyggligt ut redan direkt från kameran. Men det gäller att bläddra i menyerna och hitta rätt inställning bara. Kan ju finnas nån livlig bildstil och velvia film som kompenserar för att optiken egentligen är gjort för annat ändamål.
Jag hoppas få till det när jag får adaptern. För fördelen är ju att de gamla objektiven är så himla kompakta och smidiga. Har också ett modernare summicron 40 som fungerar mer som ett modernare objektiv färg och kontrastmässigt. Inget av mina leica objektiv 35, 50 coll, 50 rigid, Elmar 50/3,5, elmarit 90/2,8 eller Elmar 135/4 hade några problem att matcha moderna saker på Sony A7 som jag hade förut så jag antar att det inte blir några problem nu heller.
PS: hade en 50 DR förut med mycket dimma i. Men när jag gick in i blanda kanaler i Photoshop och klickade för svartvitt och drog i rödfiltret så försvann det... Men å andra sidan så kan man ju inte hålla på i längden. Finns ju ingen inställning på kameran som kompenserar för det...