Annons

Leica

Produkter
(logga in för att koppla)

billextreme

Aktiv medlem
LEICA DIGILUX 2 är ju en ganska trevlig skapelse.
Och jag är på väg att inhandla en sådan till min flickvän, ev blir det en lätt begagnad.

Nu till en fråga: Hur stor är chansen att Leica släpper en direkt efterföljare till denna kamera inom det närmaste? ...med lite uppdaterade grejor som t.ex. större sensor. Vore ju inte helt fel av dem att använda Sony's R1 sensor på över 10Mp i en ev efterföljare.

Någon som har en susning?

mvh
Bill

Ja det är väl ingen särskilt lik jämförelse :D
Tja , det har snackats en del om en digilux 3 ett ganska långt tag på Leicaforumen jag hänger på , men vad man trodde skulle bli en Digilux3'a blev ju istället kompakten Dlux 2 , en kompakt med optisk stabilisering
(Vad man valt att kalla O.I.S) , Möjlighet till tre olika format ( 16:9 (8 MP); 3:2 (7 MP); 4:3 (6 MP) ) manuell fokusering och möjligheter till Digiscoping. Detta är nog en mycket trevlig panaso .. Öh "leica" men det är ju en annan stil av kamera än D2'an . .
D2'an börjar ju bli omoderna men det är ju fortfaranda en mycket bra kamera , med intressanta specifikationer ..
Jag skulle satsa på en D2'a eller Dmc-1'a . ..
Mvh Ali

Obehagliga minnen

När jag läser detta väcks en del gamla obehagliga minnen, obehagliga därför att jag gjorde mig av med grejorna vilket jag ångrar djupt än i dag. Detta hade jag:
Jag hade ett kamerahus, Leica M3, och till detta hade jag följande utrustning: Leitz Super Angulon 21 mm supervidvinkelobjektiv med sökare
Leitz Summicron 35 mm vidvinkelobjektiv med sökarförsats för M3
Leitz Summilux 50 mm normalobjektiv
Leitz Elmarit 90 mm teleobjektiv
Leitz Elmarit 135 mm teleobjektiv
Leitz Tele Elmar 200 mm teleobjektiv med tillhörande spegeltillsats Leitz VisoFlex II
Leica Meter M exponeringsmätare.
Dessutom ett antal av de där speciella Leicakassetterna i metall som man själv laddade med film.
Alla delarna, kamerahus, objektiv m.m. var svarta. De var dessutom tillverkade vid Leitz kanadafabrik som på den tiden nästan uteslutande tillverkade kameror och objektiv till det amerikanska försvaret. Alltihop förvarades i en specialgjord väska från Benser. Det var en mycket exklusiv väska i läder och helt skräddarsydd för Leicas produkter.

Jag hade också Leitz suveräna bordsstativ, det där lilla hopfällbara och otroligt stabila, med tillhörande stora kulled. Stativet och kulleden är det enda jag har kvar av denna omfattande samling dyrgripar.

Hur mycket denna utrustning hade varit värd idag vågar jag inte ens gissa. Att det rör sig om ett femsiffrigt belopp är säkert, kanske rent av sexsiffrigt?

billextreme skrev:
LEICA DIGILUX 2 är ju en ganska trevlig skapelse.
Och jag är på väg att inhandla en sådan till min flickvän, ev blir det en lätt begagnad.

Nu till en fråga: Hur stor är chansen att Leica släpper en direkt efterföljare till denna kamera inom det närmaste? ...med lite uppdaterade grejor som t.ex. större sensor. Vore ju inte helt fel av dem att använda Sony's R1 sensor på över 10Mp i en ev efterföljare.

Någon som har en susning?

mvh
Bill

den här kanske kan vara ett alternativ?

http://www.dpreview.com/news/0602/06022801panasonicdmcl1handson.asp

Design a la Leica,
Sensor i 4/3 format med Anti-dust funktion (från olympus) ,utbytbar bildstabiliserad Leica-glugg,
(bildstabilisering Mega OIS från panasonic)

Live-preview på displayen har den också (olympus påhitt), som på många komapaktkameror,

riktigt häftig kamera..

Kan ju hända att kameran kommer med Leica-loggan också, så småning om, fast då till lite högre pris säkert..

Senast ändrad:
Köp!

Undrar just om det kommer ngn direkt efterföljare till Digilux 2:an.

Leica kommer säkert ut med den digitala M modellen plus att man kommer att designa objektiv för 4/3 standarden. På så vis har man optik för 3 digitla system (M, R och 4/3).

Digitalkompakter från Leica (läs Panasonic) kommer säkert i framtiden också - typ den nya D-Lux 2:an.

MEN hittar du en Digilux 2:a så skall du köpa den. En otroligt fin skapelse. Jag jmf med Panasonics motsvarighet. Är det månne den "finaste" point & shoot kameran!!! Den elektroniska sökaren är inte alltid lätt, men den går absolut att använda.

Lycka till!

Olympus E-330 med bildstabilisering

Är intresserad av Olympus Evolt E-330. Med sin LCD med bild i realtid, så är den mycket intressant för makrofotografering. Tyvärr saknas bildstabilisering och nätanslutning.

Panasonics SLR- kamera med Leica-objektiv kommer med bildstabilisering i objektiven.

Om man monterar ett Leicaobjektiv på en Olympus SLR-kamera får man då full bildstabilicering ?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar