Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Leica X1 vs Fujifilm X100??

Produkter
(logga in för att koppla)

Sigfuss

Aktiv medlem
Jag sitter och funderar på en ny kamera till turist/street/miljöfoto som inte tar en mindre resväska i utrymme eller som ger nackspärr efter fyra timmars klättrande/vandrande men som ändå ger möjligheten att ta riktigt bra bilder.
Eftersom jag skarpt gillar retrodesignen så fastnade jag nästan direkt för Fujifilm X100 och har ju hört mycket gott om den, men hur står den sig till exempel mot Leicas X1?

Leica är ju ändå såpass erkänt och välkänt för att dom ger fantastiska bilder, men det gäller väl mest M modellerna har jag fått för mig?
Hur är det med kompaktmodellerna? Jag värderar ju här helt klart användarvänlighet, men framförallt är jag ju ute efter den kamera som ger bäst skärpa och stuns i bilderna.

Är det någon därute med erfarenhet av båda dessa?

Jag har provat (ägt) båda och det enda som är bättre på Leican är menysystemet :)

Bildkvalitetsmässigt så är dom lika. X100an vinner på ljusstyrka och den inbyggda sökaren. Den är faktiskt användbar vilket en extern sökare på X1an inte är. Båda är ungefär lika långsamma i handhavande.

Fast när jag tänker efter så gav nog X100 lite krispigare bilder....

X100 är billigare och har billigare tillbehör. Så om jag vore dig och du valde mellan dessa två så skulle jag gå på X100.

Om nu båda kamerorna är likvärda vad gäller bildkvalite så lutar det ju åt X100 förstås, sökare är ett klart plus.

Har Leican zoom förresten?

Nej Leican har ett fast objektiv precis som X100. Tröttnar man på det finns ju NEX 5N som har ännu bättre APS-C sensor samt att det finns ca 8000 objektiv som går att sätta på den.

Båda är testade på DPreview

Om nu båda kamerorna är likvärda vad gäller bildkvalite så lutar det ju åt X100 förstås, sökare är ett klart plus.

Har Leican zoom förresten?

Båda är testade på DPreview. Det är rätt stor skillnad på brus vid höga ISO. Leica X1 är jämförd med Nikon D300 (som liknar X100 map brusnivå)

Jag menar så här

Hmm, blev det rätt där? "Stor skillnad" och sen "alla lika", eller har jag 0 koll på vad du menar?

Man jämförde bruset Leica X1 med Nikon 300 (Fujifilm X100 kom ju långt senare) och Leican är betydligt brusigare. Nikon 300 och X100 har samma sensor från Sony. Du kan ju också titta på bilderna på DPRevievs sample images.

Det låter ju alltså som att X100 är en både bättre och billigare investering än Leican....det trodde jag inte.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar