Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Leica Visoflex delar?

Produkter
(logga in för att koppla)

Sebastianr

Aktiv medlem
Var på besök med min M3 plus denna visoflex-väska till en Leica-affär och fick allt genomgånget, men jag frågade inte SÅ mycket om alla små delar i just väskan. Nu när jag börjat lära mig resten av kameran så blir jag dock mer nyfiken på innehållet, då en del verkar rätt skumt :D
Har två länkar till stora bilder här också så att ni kan kika ordentligt.

http://www.mediahump.com/image/58050/

Själva visoflexen är väl just periskopet med spegeln i, som man kan koppla loss från bälgen och tex fästa 280mm telen som jag har direkt på.
Som den ligger nu i väskan så är det ju dock två bälgar med, med en optik mellan, och som sitter monterat på en räls. Den bakre bälgen är antagligen för att skydda från damm/ljus när man fotar, sedan kommer optiken som är en Hektor 135 1:4.5, och efter det den yttre bälgen som verkar fungera som motljusskydd.
Här fokuserar man alltså genom att skjuta linsen fram/bak på rälsen, istället för att fokusera i själva linsen med tex en spak.

Vad jag förstod så skulle man kunna fästa tex diabilder längst fram på bälgen och fota av, men hur jag än fokuserar genom att flytta systemet fram/bak med justerskruvarna nere på "rälsen" så kommer jag aldrig närmare än ca 10cm framför bälgen tar slut, även om jag drar ut den så långt det går. Kanske annan optik som måste i för att kunna fota på närmare håll?


Sedan är det ju en mystisk del till med (eller två egentligen), som syns på denna andra bild, och som tydligen är rätt värdefull av någon anledning.
Konstigt för det ser inte ens ut som en riktig lins...inte mycket glas i den iallafall, och står inget om brännvidd nånstans. Sedan har den en fokus spak, medans den som redan sitter monterad mellan bälgarna (och som ser ut som en riktig optik) ju inte har någon sådan, utan fokuseras genom att åka på rälsen istället.

Vad fasen är denna andra lilla konstiga lins, och vad är den andra stora saken det står "Elmar 5cm" inuti, som dessutom verkar passa ihop med den lilla linsen på nåt sätt? Kan man byta ut linsen som redan sitter fast mellan bälgarna och stoppa i denna lilla sak istället, och få andra egenskaper på nåt sätt? Eller ska dom användas bägge två tillsammans?

http://www.mediahump.com/image/58051/

Nån som har koll på detta?
Vore kul :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.