Annons

Leica R till Canon 60D

Produkter
(logga in för att koppla)

Stalkale

Aktiv medlem
Godkväll :)

Hittade uppe på vinden min farfars gamla kamerautrustning, som bestod av en Leica R4 och 4-5 objektiv.

Jag funderar lite på att lägga 400 kr på att köpa en adapter och köra dessa gluggarna på min 60D, finns det risker med det här? Funkar det bra?
Vore kul att testa att fota med Leica optik kan jag tycka :)

Tack!

/G

Det är riskfritt att testa. Det finns många fina Leica R-objektiv som är väl värda att använda.

Du får naturligtvis fokusera manuellt. Du kan låta kameran ställa in bländaren (Av) eller ställa exponeringen manuellt.

Det finns adaptrar i många prisklasser, från billiga kinesiska till dyra tyska. Exempelvis säljer Aifo Novoflex mellanringar som jag själv använt. Molfo säljer Kiron.
Andra kan säkert tipsa om billigare varianter.

Läste på någon sida om att spegeln skulle krocka med objektivet, men det är ingen risk då alltså?

Det är väl den senare versionen av 19mm/2,8 som inte funkar utan modifiering med 1D och 5D. Osäker på hur det är med din kamera. Spegeln ligger längre in på 60D (EF-S objektiven utnyttjar detta). För de allra flesta objektiven ska det inte vara några problem. Du får googla, det finns listor på nätet.

Chill, har inget 19 f2.8 så det är nog lugnt då.

Ska helt klart testa då, 400 kr för att få fota med leica optik är helt ok enligt mig :D

ANNONS