En liten trådbump!
Jag sitter just nu och bannar mig själv för att kommit på denna idé... En Monochrome är ju vad jag saknar och har saknat i 5 år!
Mina kameror har varit Olympus OM-1, Hasselblad 500C, Canon 10D, Canon 5DMKII, FujiFilm X-Pro 100, Leica M8
När jag gick över från det analoga till det digitala så började mitt fotointresse svalna mer och mer, och jag har sedan dess försökt råda bot på detta. Jag har till och från de senaste 5 åren jobbat professionellt som fotograf, och då har de digitala systemen helt klart sin fördel, men glädjen och känslan har saknats på något sätt...
Jag började snegla på en M9:a under en resa till London, men tyckte inte att jag hade riktigt råd...och i tro om att slippa massa funktioner, motivprogram och skit, köpte jag mig ett komplett X-Pro100-kit, med objektiv och allt, fast den var ännu mera fullsmetad med panorama-funktioner och den manuella fokuseringen var inte alls vad jag förväntat mig.
Glad blev jag när jag hittade en M8:a till salu, och personen i fråga ville byta den mot en X-Pro!
Bytet gjordes och jag har de senaste året levt med en M8a, med Summicron 40/2.0
I vettiga ljusförhållanden så presterar kameran och jag jättebra tillsammans, enkelheten och känslan med fotograferingen är tillbaka!
Tråkigare är det när ljusförhållandena är sämre, på lite högre iso-tal blir resultatet katastrofalt dåligt, och eftersom att jag inte vill gå över iso 260 så är jag oftast tvingad att skjuta med bländare 2.0, vilket gör att jag sällan sätter fokuseringen. Så...jag vill ha något med bättre low-light egenskaper, men vill inte släppa Leica, då det är den perfekta kameran för mig och passar perfekt för min fotografering... Har börjar fundera på att uppgradera till M9an helt enkelt, och sedan började jag läsa om Monochrome :/ Den framstår plötsligt som den perfekta kameran för mig! Jag konverterar 95% till svartvitt ändå, fina resultat i dåliga ljusförhållanden, enkelheten finns där! En monochrome skulle jag kunna leva med för all framtid, så tänker jag nu, vilket troligen bara är en pre-smekmånad. Vänner jag diskuterar detta med tycker jag är dum i huvudet. En kamera för 50 000, som bara kan fotografera svart-vitt??
Ni som kör Monochrome, vad tycker ni? Har den sannat era drömmar?
Jag har ju några alternativa funderingar också!
Summicron 40/2.0 är ju kanske inte ett av Leicas bättre gluggar, får jag ett lyft om jag uppgraderar till M9 och ett bra objektiv istället? Eller kanske bara uppgraderar till ett bra objektiv till M8an?