När det gäller byggkvalité kanske inte Ful lever up till Leica. Fast vad gäller bildkvalité är jag tveksam till att Leica är så mycket bättre.
Deras nya budgetmodell med en 7 år gammal sensor och till det låga priset 44 tusen är ju ett skämt. Snarare en accessoar till resten av garderoben än en
verkligt bra kamera.
2012 var när Fuji X-PRO1 lanserades. Det har hänt mycket hos Fuji sedan dess.
Jag har en gång ägt Leica men numera blir jag bara förvånad över hur de lyckas hålla liv i märket.
En 7 år gammal sensor i en ny kamera? Man slutar aldrig i att förvånas.
Rent specifikt så har du absolut rätt att Leica normalt inte är en kamera man köper om man vill ha den absolut högsta kvalitet och prestanda gällande sensor och bildkvalitet.
Det är nog istället något man köper om man vill foto specifikt med en mätsökarkamera, eller kunna använda vissa unika och riktigt fina objektiv gjorda för M-standarden (både ifrån Leica själva, som är duktiga på det, men även ifrån andra som tex. Zeiss).
För bygga vidare på detta så svarade jag på en liknande fråga/kommentar i nyhetsinlägget på Fotosidan så här:
Jag hade gärna sett både lägre priser, och mer konkurrens gällande digitala RF. Verkligheten är dock att det är en väldigt nischad och begränsad marknad, och tyvärr så finns bara endast en tillverkare kvar. Det gör att de tyvärr får en dominerande position (”monopol”-likande ställning) på denna marknaden, och kan därmed sätta sina priser därefter, iom att de inte har några direkta konkurrenter.
Detta sagt så är jag ändå glad att Leica finns kvar, och att vi fortfarande har någon som gör digitala RF-kameror. Utan Leica så hade vi inte haft någon nytillverkning alls.
Så ser inte hur det totalt sätt kan vara dåligt att de finns som alternativ?
Annars så hade ju vi enbart haft en beg. marknad att förlita oss på. Vill man inte köpa nytt så måste man ju inte, så ser inte hur någon kan se det i sig som negativt.
Visst tycker även jag att priserna hos Leica generellt är för höga, men nu när de ändå sänker priserna (vilket är i praktiken vad som sker, då detta i princip är en 240 i ny färg till lägre pris) med ca 30% så tycker jag inte att vi skall ta en sådan prissänkningsnyhetet som något negativt!
Det går ju tvärt om i rätt riktning gällande det största problemet med Leica för de flesta (priserna). Bra nyhet skulle jag säga!