Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Leica LTM -> M problem

Produkter
(logga in för att koppla)

Tommy_H

Avslutat medlemskap
Jag har en original adapterring från Leica för att kunna använda mina äldre Leicaobjektiv med skruvgänga på min Leica MP, tyvärr funkar det bara med äldre skruvgängade Voigtländer och inte med just Leicaobjektiv, är inte det lite skumt...?

När jag monterar på min Elmar 50 2.8 Collapsible så får jag inte mätsökarens bilder att linjera om jag fokuserar ca 500 meter bort, samma fenomen om jag monterar på en Elmar 50 3.5 Collapsible. Det är, och ser ut, som att objektivet skulle behöva gängas på några få (ca 2m.m.) till och så ser det ut om jag gängar på en Voigtländer 21 /f4. Voigtländern fokuserar även korrekt på längre avstånd. Om det vore det motsatta förhållandet, att inte Voigtländern skulle funka vore jag inte så förbryllad. Men det är ju Leicas kamera, leicas adapterring och leicas objektiv, och det förbryllar!?

Finns förklaringar, tips och idéer från någon som vet?

/Tommy

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    145.8 KB · Visningar: 26
Jag skulle föreslå att du använder en annan adapter ring.
vet att det finns både 50-90 och 35/50-135.

Anledningen till att voigtländern fungerar är för att dom byggt in kompatibilitet i sina LTM med moderna kameror, något som ju inte leica kunde göra på talen.

Vad dom idag däremot har gjort är just att kompensera med adapteringar.

Jag skulle föreslå att du använder en annan adapter ring.
vet att det finns både 50-90 och 35/50-135.

Anledningen till att voigtländern fungerar är för att dom byggt in kompatibilitet i sina LTM med moderna kameror, något som ju inte leica kunde göra på talen.

Vad dom idag däremot har gjort är just att kompensera med adapteringar.

Tack för tipset Elias! Tycker trots allt att det vore närmast självklart att Leicas adapterring ska fungera 100%-igt med Leicas egna kameror och objektiv...., det var väl därför Leica lät tillverka denna adapterring.

/Tommy

Hej
På min Leica M2 hade jag Summarit 50/1.5 med gänga och adapter, den fokuserade utmärkt bra. Så det kanske är skillnad på adaptrar, som andra besvarare föreslår.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar