Annons

Leica 25mm 4/3, tredimensionell karaktär??

Produkter
(logga in för att koppla)

Jochum Berg

Aktiv medlem
Intressant artikel om normalobjektiv:

http://theonlinephotographer.typepa...03/kirks-take-leica-25mm-summilux-review.html

Men vad jag fann lite intressant var det han skrev om att bra objektiv kan ge mer tredimensionell karaktär i en bild, nu är det så klart inte tredimensionell som i tredimensionell han menar utan en känsla av att bilden poppar ut lite mer, ger bättre intryck av djup eller något åt det hållet. Men kan ett objektiv göra så, handlar det inte bara om mer eller mindre skärpa? Eller mer el mindre avståndsoskärpa? Bokeh? Hur skulle ett objektiv kunna ge intryck av djup mer än andra liksom? Vad menar han, nån som har som sett detta och har en teori?

Jomenvisst, det har man sett ganska länge, särskilt kanske med Leica-optik, men det finns många andra som inte heller går av för hackor. Det handlar mer om en balans mellan en mjuk och fin boké och knallskärpa precis där man sätter den än något annat. Alltså att skärpan där det är skarpt inte har den luddighet som är ganska vanligt på ljusstark optik, utan att kontrasten är hög, utan att för den skull innebära särskilt hög upplösning.

Om optiken har risig boké, så förtas intrycket av att det blir förvirrande artefakter i bakgrunden, och om den inte är särskilt skarp på full glugg eller stor öppning, så poppar inte det "skarpa" fram lika bra. Egenskapen som han nämner är ganska typisk för Summilux och Summicron, och mindre utpräglad hos Hector, som mer liknar andra ljusstarka normalobjektiv. Just risig boké och mjuk skärpa på full öppning kännetecknar ganska många av konkurrenterna, och att bilden poppar ut är närmast kännemärke för Leica.

Zeiss är nog ännu mer kända för 3D-effekten än Leica. Googla på "Zeiss 3d effect" så kommer du hitta mycket debatt och exempel på denna effekt.

Tack för förklaringen då förstår jag mer.
Nån på länken förklarade det med att dessa högvärdiga gluggar renderar det som är i fokus skarpare än andra men att skärpan avtar fortare med avståndet så då ser ju det alldeles bakom mer oskarpt ut och därmed ligga längre bort - ökat intryck av djup... jag vet inte men det var intressant att det fanns detta fenomen, jag har aldrig ägt några Zeiss el Leicagluggar så jag vet inte.

Verkar handla om kontrasten i skärpan mellan det skarpa föremålet i fokus och oskärpan i den bakomvarande scenen, samt om själva ljuskontrasten och ev färgkontrast, när de två-tre samverkar blir det popeffekt.
Med rätt motivval kunde man få rätt bra effekt även utan Zeiss-glugg, men det kanske hjälper till.
Repeterar bara för att testa andra sätt att formulera det på... fast egentligen Urban uttryckte det bättre med en gång.
Tycker dock att de som talar om 3D-effekt förvillar för med 3D tänker jag mer på såna där vykort som när man vrider lite på man faktiskt kan se bakom föremål, stereoeffekt man upplever med båda ögonen, det här handlar bara om att förstärka djupkänslan i bilden och kan ses med både ett eller båda ögonen. Iofs ligger de rätt nära men ändå.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar