ANNONS
Annons

Legacyobjektiv vs nya toppobjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Ställdes idag inför frågan, skall jag köpa det begagnade Zeiss 35/2.8 med topptestande med Sonys mjukvara eller istället fortsätta att använda mina Canon FD 35/2, Voigtländer 35/1,4, Takumar 35/2 m fl. Insåg att säkert blir det bättre med Zeissen, men varför? Vad använder jag mina bilder till? Resultatet med mina gamla manuella objektiv blir fantastiska, skriver ut i A3+ och jag ler när jag ser resultaten, så himla bra. Skall jag då köpa Zeissen för 7500 kr eller nöja mig med mitt konkava Canon FD 35/2 som är manuellt men som jag gav en tusenlapp för i Berlin i somras? Varje millimeter jag vrider skärperingen smeker mitt sinne, så fantastiskt, varför gör man inte objektiv så här längre? T o m Canons nuvarande L-objektiv känns som kattskit i jämförelse. Ett gammalt Takumar-objektiv, deras M42 35/2 SMC som inte är topptestat, 350 kr i en lumpbod i Sumpan med kamerahus, ytterligare njutning, men som är en orgie i känsla och ger resultat som i vart fall inte jag blir ledsen över, men spänner inte upp dem på storbild på Stureplan. Har jag fel i resonemangen?

Tycker det låter som du redan besvarat din egen fråga ;-)

Det fästs så mycket vikt vid saker idag som har relativt låg påverkan på slutresultatet om man har möjlighet att parera vid fototillfället. Nästan alla objektiv har en sweet spot bländar- och avståndsmässigt där de glänser. Stämmer den med egen användning behöver man knappast investera i värre saker.

Jag har funderat på FE 35/2,8 istället för mitt FD 28/2,8 - som verkligen inte är roligt strax utanför mitten på f/2,8. Men vid f/4 ser det tillräckligt bra ut, och gluggen är liten och lätt. Och sjutusen är ändå sjutusen. Så näh... inte just nu. Då lutar jag mer åt att skaffa en FD 24/2,8 eller OM 21/3,5 som skulle tillföra ett mer annorlunda uttryck jämfört med den FE 55:a jag redan har.

Å andra sidan: kommer det en liten, lätt och vädertätad 21/~3,5 till mitt system lär jag trycka på köpknappen per omgående.

Saker som vädertätning, optisk stabilisering, AF/ultraljudsmotor och moderna motljusegenskaper är väl det mest uppenbara man offrar genom att använda gamla glas. Kontrast och skärpa kan man ju ofta "blända fram".

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar