Håkan Bråkan
Aktiv medlem
Ställdes idag inför frågan, skall jag köpa det begagnade Zeiss 35/2.8 med topptestande med Sonys mjukvara eller istället fortsätta att använda mina Canon FD 35/2, Voigtländer 35/1,4, Takumar 35/2 m fl. Insåg att säkert blir det bättre med Zeissen, men varför? Vad använder jag mina bilder till? Resultatet med mina gamla manuella objektiv blir fantastiska, skriver ut i A3+ och jag ler när jag ser resultaten, så himla bra. Skall jag då köpa Zeissen för 7500 kr eller nöja mig med mitt konkava Canon FD 35/2 som är manuellt men som jag gav en tusenlapp för i Berlin i somras? Varje millimeter jag vrider skärperingen smeker mitt sinne, så fantastiskt, varför gör man inte objektiv så här längre? T o m Canons nuvarande L-objektiv känns som kattskit i jämförelse. Ett gammalt Takumar-objektiv, deras M42 35/2 SMC som inte är topptestat, 350 kr i en lumpbod i Sumpan med kamerahus, ytterligare njutning, men som är en orgie i känsla och ger resultat som i vart fall inte jag blir ledsen över, men spänner inte upp dem på storbild på Stureplan. Har jag fel i resonemangen?