ANNONS
Annons

Lee's lösning för polfilter?

Produkter
(logga in för att koppla)

Galaxens President

Avslutat medlemskap
Någon som kör med Lee's lösning för polarizationsfilter och kan beskriva lite hur den ser ut. Jag blir inte riktigt klok på hur den är tänkt att fungera när jag läser på Lee's hemsida.

Jag vet att man kör med ett 105mmm filter i en adapter på hållaren, men jag är osäker hur och hur mycket det bygger om man dessutom vill ha ett rektangulärt filter i hållaren (eller kanske rent av två i undantagsfall).

Har tidigare kört med Cokin's P system men jag har två objektiv med kort bränvid och 82mm gäng som vinjetterar med P-hållaren, och speciellt med polfiltret (Arsat-Mir26 45mm för 6x6, och Nikkor-SW 90mm för 4x5").

Vet ni någon som säljer Lee, Cokins X-pro system och/eller Cokins Z-pro filter i sverige?

Någon som kan säga bu eller bä om Lee's hållare resp Cokins X-pro system?

Klarar jag mig med Lee's 100mm filter eller bör jag gå på Cokins 130mm breda X-pro?

Tyvärr kan jag inte hjälpa dig men du kan kanske hjälp mig. Jag behöver filter till div. optik. Har funderat på just Cokin P-filtrerna. Vilken optik är det du får vinjettering på. Det jag är orolig för är Canon 17-40L samt ev Sigma 100-300. Har du någon erfarenhet att bidra med är jag tacksam.
/ Sören

Jag kör med med Lee

Du kan bygga den hur du vill tex 1-3 st platser för filter sedan polfiltret längs fram.Jag själv har 2 platser på min ett för tex ett avtonat filter sedan tex ett varmtonsfilter sedan ytterst polfiltret.
Jag använde lee mycke när jag plåtade 6x7 dia för dels är ojektiven stora då behöver du 105mm för att inte få vinjettering på vidvinkelgluggar.

Fast i dag kör jag digitalt o kör det mesta i datorn utom polfiltret.Jag har använt cokin o kvalitetsmässigt så är lee överlägset men dyrt .
Beställde mitt från england.
Jag tror att du klarar dig på lee flera proffesionella naturfotografer i england kör med det.Sedan finns det även speciella anpassningsringar som gör att hållarn kommer precis framför linsen.

här kan du handla leefilter

Jag hittade fakturan varifrån jag handlade leefilter.Jag köpte mina på www.morco.uk.com
Jag betalade tex 134 pund för cirkulärpolfilter
sedan måste du ha front ring till den den kostade 21 pund. Adapter ring för wideangle kostar 25 för 77 mm objektiv tex.själva kitet alltså hållarn dubbla sådana betalade jag 68 pund för.
Filter tex avtonade gråfilter kostade 33 pund.
i sverige är det en firma i frihamnen som säljer lee blandannat men priserna är betydligt dyrare därför köpte jag mitt från england.
Dito vid nynäsvägen säljer liknande lee system jag tror det heter hi teck.Dom filtren passar i lees hållare blandannat.Det är uppbyggt på samma sätt.
Lees filter tycker jag är mindre känsliga för repor.

Tackar så mycket Ove.

Morco verkar vara aningen billigare än speedgraphic (som också har Cokin X-pro).

Har du möjlighet att mäta på din hållare inklusive vidvinkeladapter och polarisationsfilter monterat med hållare för två filter? Hur långt ut från optiska axeln (radiellt mått B i skissen) samt hur långt ut från objektivet (mätt paralellt med optiska axeln, vinkelrät mot radien, mått A i skissen), har du då till insidan av polarizationsfiltret (eller den punkt på systemet som har minsta vinkeln mot optiska axeln?

Då kunda jag bygga mig en pappatrapp för att kolla eventuell vinjettering. Min 90mm (med 82mm gänga) för 4x5" motsvarar runt 24mm småbild men den tecknar ut 5x7" så vill jag kunna restituera fullt ut får jag räkna på en än kortare småbildsekvivalent bränvidd.

Sören,
vill du ha motsvarande mått för Cokins P hållare? Om jag inte missminner mig så vinjetterar Cokins P även på mitt Canon FD 24mm/2.0 på stora bländare för vissa lägen (rotationsvinklar) på hållaren. Bygger du en attrapp så kan du genom att öppna slutaren och kika genom kameran med filmluckan öppen och se om du ser hållaren genom bländaröppningen. På så sätt kan du även se på vilka bländare hållaren vinjetterar.

Bilagor

• filterskiss.jpg
    filterskiss.jpg
    22.5 KB · Visningar: 293
Senast ändrad:
Mätresultat

Den jag har polfiltret på har jag 2 hållare på
måttet fram till första filtret är om du har wideangleadapter som gör att den kommer längre bakåt är o,5 cm . filterfacket är 0.3 cm så med 2 filterfackmonterade kommer du få 1,5 cm fram till polfiltret.
Jag körde själv med cokin p förut o fick vinjettering när jag använde pentax 6x7 med vidvinkel 55mm motsvarar 28mm med småbild med lee har jag aldrig haft det problemet.Jag vet dom som kört med pentax motsvarande 24mm o det funkar bra.Lee bör kunna svara på dina frågor eller morco.

Lycka till
Obs jag såg att priserna gått upp en del jag köpte visserligen grejerna för 3 år sen men det är kvalite o funkionellt samt det går att bygga som man vill själv

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar