Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lee Filter

Produkter
(logga in för att koppla)

jesper.b

Avslutat medlemskap
Hej!
Jag är i behov av hjälp angående Lee filter. Jag har funderat länge på att köpa Big eller Little stopper men vet inte vilken man skall köpa först, är student så pengar är ju lite tunt just nu så kan tyvärr inte köpa båda. Sen tänkte jag köpa ett ND grad filter också men vilken styrka och modell är bäst att börja med? 0.6 eller 0.9 och skall man ha mjuk eller hård övergång? Är relativt ny med fotografering men tycker det är otroligt roligt och jag lär mig nya saker varje dag. Objektivet jag har är ett Sigma 10-20mm F4-5.6. Det filtren skall användas för är att ta kort på vatten, natur och landskap.
 
Jag tycker lätt du ska köpa ett big stopper först!
Börja bara med det om du vill så blir det inte så dyrt.
Det gäller att exponera efter himlen och sen lyfta upp skuggorna i de mörka partierna i efterhand om du bara kör 1 kraftigt filter.

Själv köpte jag ett big stopper + "lee dslr starter kit" så man får med lite fler filter. Men 99% av gångerna har jag endast använt mig av big stopper. Det funkar hur bra som helst. Man kan lyfta skuggorna ganska kraftigt i efterhand.
 
Hej!
Jag är i behov av hjälp angående Lee filter. Jag har funderat länge på att köpa Big eller Little stopper men vet inte vilken man skall köpa först, är student så pengar är ju lite tunt just nu så kan tyvärr inte köpa båda. Sen tänkte jag köpa ett ND grad filter också men vilken styrka och modell är bäst att börja med? 0.6 eller 0.9 och skall man ha mjuk eller hård övergång? Är relativt ny med fotografering men tycker det är otroligt roligt och jag lär mig nya saker varje dag. Objektivet jag har är ett Sigma 10-20mm F4-5.6. Det filtren skall användas för är att ta kort på vatten, natur och landskap.

Sigma 10-20 har ju 77 mm filtergänga, något som inte är allt för vanligt på vidvinkelobjektiv. Det gör att det går att använda vanliga skruvfilter på den, något som brukar vara billigare än fyrkantiga filter med hållare. Nackdelen med skruvfilter är att man inte kan bestämma var övergången på ett gradial-filter ska hamna; Det hamnar alltid i mitten. Själv så tycker jag att det inte gör så mycket eftersom perspektivdistorsionen blir så uppenbar om man inte håller kameran vågrät och då brukar horisonten ändå hamna ungefär i mitten. Själv kör jag med ett gradual-ND filter med mjuk övergång.
 
LEE Big stopper

Hej!
Jag är i behov av hjälp angående Lee filter. Jag har funderat länge på att köpa Big eller Little stopper men vet inte vilken man skall köpa först, är student så pengar är ju lite tunt just nu så kan tyvärr inte köpa båda. Sen tänkte jag köpa ett ND grad filter också men vilken styrka och modell är bäst att börja med? 0.6 eller 0.9 och skall man ha mjuk eller hård övergång? Är relativt ny med fotografering men tycker det är otroligt roligt och jag lär mig nya saker varje dag. Objektivet jag har är ett Sigma 10-20mm F4-5.6. Det filtren skall användas för är att ta kort på vatten, natur och landskap.

Hej Jesper!

Jag rekommenderar LEE Big stopper, samt filterhållare och ett soft grad filter (2 eller 3 stopp spelar inte så stor roll) Det finns att köpa som start kit men tänk på att du även måste köpa en adapter med det objeckiv diameter du vill använda.

Jag själv har följande filter LEE Big stopper, soft grad 2 stopp, Formatt Hightech Prostop IRND 2, 4, 6, och 8 stopp. Men själv använder jag 9 gånger av 10 de båda LEE filtren då jag tycker bildkvaliten blir mycket bättre med LEE Big stopper än Formatts filter. Jag använder nästan alltid gradient filtret utom när jag måste stacka både Big stopper samt ett av Formatt filtren för att komma åt den exponeringstid jag önskar.

Om är nyfiken på mina LE kan du se några jag lagt på min G+ sida. Kanske kan vara till inspiration.
www.google.com/+JohanJohanssonPhotography

Lycka till!
Mvh Johan
 
Jag rekommenderar LEE Big stopper, samt filterhållare och ett soft grad filter (2 eller 3 stopp spelar inte så stor roll) Det finns att köpa som start kit men tänk på att du även måste köpa en adapter med det objeckiv diameter du vill använda.

Hej johan

Kul och se dina bilder på google +...

En fråga LEE Big stopper är det två filter, typ nd 10 och 5 som du rekommenderar, inklusive hållare och var köper man dom bäst?

/Ulf
 
Hej johan

Kul och se dina bilder på google +...

En fråga LEE Big stopper är det två filter, typ nd 10 och 5 som du rekommenderar, inklusive hållare och var köper man dom bäst?

/Ulf

Hej Ulf!

LEE Big stopper är ett ND-filter med ca 10 stop (varierar lite mellan olika exemplar, man får mäta själv exact) Själv köpte jag mitt kit från Speed Graphic (www.speedgraphic.co.uk) men det viktiga är att kolla att den finns i lager innan man beställer. (Vet att det har varit begränsad tillverkning och långa leveranstider. Vet inte hur det är nuförtiden...)

Mvh Johan
 
Hej Ulf!

LEE Big stopper är ett ND-filter med ca 10 stop (varierar lite mellan olika exemplar, man får mäta själv exact) Själv köpte jag mitt kit från Speed Graphic (www.speedgraphic.co.uk) men det viktiga är att kolla att den finns i lager innan man beställer. (Vet att det har varit begränsad tillverkning och långa leveranstider. Vet inte hur det är nuförtiden...)

Mvh Johan

Tack för tipset, ska kolla in LEE big & little stopper. :)

/Ulf
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.