Annons

LED-belysning år 2015

Produkter
(logga in för att koppla)

Byråkrat

Aktiv medlem
Hej alla,
letade runt i forumet efter trådar om LED-belysning och hittade en del men de flesta inlägg var ganska gamla och den tekniska utvecklingen går förhoppningsvis framåt så jag drar igång en ny tråd på temat LED & porträttljus och hoppas på att någon har färska erfarenheter att dela.

Situationen är att jag tar porträttbilder (halvfigur) med mobil studio i idrottshallar. Tidigare har jag riggat bakgrund och jobbat med tre blixtar (till höger och vänster om modellen diffuserat med vita paraplyer och framifrån med en beauty-dish). Funkar bra men har svårt att kontrollera skuggor på ett bra sätt. Har även sett en del färgstick som går åt orange/gult framför allt på håret för blixtarna och allmänljuset i hallen verkar inte trivas ihop.

Så jag funderar på att byta ljuskälla och istället använda LED-belysning på motsvarande sätt som jag använder blixtarna.

Är det någon som har provat detta på sistone med en nyare LED-belysning? Goda eller dåliga erfarenheter? Hur mycket effekt behöver man för att det ska funka? Är det svårt att kontrollera vitbalans (det brukar vara gott om lysrör i idrottshallar)?

/Byråkraten.

LED fungerar för foto och kan ge bra färg, men när det blandas med annat ljus blir det så klart problem. Blandljuset med lysrör av annan ljuskvalitet än tillskottet man ger med eget ljus är lika illa som vilket annat blandljus som helst. Det går inte att få bra balans, eftersom olika delar av personerna på bilden kommer att belysas av olika färg.

Rent allmänt är fast ljus inte särskilt väl lämpat för att ta porträtt, eftersom man behöver så mycket ljus, och när det gäller sporthallen skulle ett par välplacerade stora reflektorer i stället för lampor göra vitbalansering enklare, eftersom man kan slippa blandljuset. Men det handlar om flera kvadratmeter, så det är inte så lätt att hantera.

Blixt är den bästa lösningen, men man behöver tillräckligt kraftigt blixtljus för att allmänljuset ska vara mer eller mindre försumbart. Alternativt kan man filtrera blixtarna för att stämma i färg med lysrören, men då måste man veta vad man pysslar med och ha en del gel att skifta med framför blixtarna.

Med minst två blixtar om minst 400 Ws kan man i stort sett slippa inverkan från lysrören och använda ganska liten bländare. Ännu mer blixtljus är bättre. Blixtar på 100 till 200 Ws duger till porträtt av enstaka spelare eller ett par, men inte till en grupp.

Lysdioder som stämmer med hallbelysningen är nog snudd på omöjligt att hitta, men lysrör av samma typ finns alltid, så om du vill ha fast ljus, gäller lysrörsarmatur med samma typ av lysrör som de som använd i hallen, om de ska vara tända samtidigt. Det är ungefär samma verkningsgrad på LED och lysrör, ca 100 lm/W, och för att ta porträtt kan man klara sig med ett par hundra watt. För en gruppbild behövs mycket mer, och det ser jag som orealistiskt.

Problemet med fast ljus till porträtt, det som man inte kommer ifrån, är att starka lampor ger kisande ögon och skrynkliga ansikten, vilket kanske inte är så kul.

Skuggbilden med blixtar är inget större problem. Man får lov att använda stora softboxar, med minst 1½ m sida, gärna två meters sida. Små softboxar funkar inte bra till gruppbilder, och man behöver rejält med ljus.

Själva ljuskvaliténj från lysrör, i stort sett vilka som helst, är tillräckligt bra, bara man inte blandar.

Jag har ju jobbat som ljustekniker de sista femton åren fram till pension, och lite grann har jag lärt mig där, så man kan nog tala om praktiska erfarenheter.

Digitalfoto är mindre krävande än vad filmen någonsin var när det gäller ljus, och det är inte så petigt som många föreställer sig. Vi använder ju tristimuli hela vägen, med samma färger, när vi gör våra bilder, och tanken bakom är att det är de tre färgerna som vår syn är känslig för.

Det betyder att det spelar rätt liten roll hur taggig ljuskurvan är, så länge alla de tre färgerna finns i tillräcklig mängd och ingen av dem är för svag eller för dominant för att man ska kunna vitbalansera. Om man är väldigt petig med färgriktighet, så är det naturligtvis upplagt för att kunna få problem med att få det att stämma, så det enklaste förhållningssättet till "korrekt" färg är att inte föreställa sig att man ska kunna få samma färg som i verkligheten, men tillräckligt nära för att bilderna ska bli bra går alltid om man inte har alltför dåligt ljus. (Med dåligt menar jag främst blandljus eller ljus med sådan färg att den inte går att vitbalansera.)

De sämsta lysrören förekommer knappast alls numera, och även lysdiodlampor har tillräckligt god ljuskvalité (färgblandning) för att man ska kunna göra snygga bilder. I sporthallar och liknande är färgen vanligen den som benämns 840, dvs färgriktighet mer än Ra80 och 4000 K färgtemperatur. Armaturerna brukar vara utformade så att rören inte blir för varma för att ge bra ljus. Men det förekommer också att andra färger används, så man bör kontrollera färgtemperaturen på lysrören om man vill blanda in eget ljus, så att man inte får blandljus.

Det var några år sedan jag gick i pension, så jag har inte koll på de allra senaste lysdioderna, men jag vet att det finns lysdiodarmaturer med 6500 K färgtemperatur och Ra >90, som används bland annat till operations- och diagnostikbelysning i sjukvården. Jag tror inte att man är lika petig med armaturer gjorda för filmning.

Så praktiskt kan man åstadkomma i stort sett vilken färgkaraktär man vill med dioder, men det ändrar ju inte att de knappast är lämpliga för porträttfoto av helt andra skäl. Dioder är fortfarande dyrare än lysrör, sett till ljusmängd och kvalité, och om man vill ha eget tillskottsljus i en sporthall kommer det inte att handla om några små lampor. Det är skälet till att jag fortfarande tycker att blixt är ett bättre val. Om man vill korrigera för blandljus med lysrören får man sätta gel på blixtarna, och då måste man veta vilken karaktär lysrören i lokalens belysning har.

Om man bara använder de befintliga lysrören som ljuskälla kan man vitbalansera efter dem, oavsett vilken färgtemperatur de har.

Och jo, jag använder ibland LED-lampor för att ta bilder, men inte till porträtt, utan till produkter framför allt. För enkelhets skull använder jag sådana som förekommer i handeln med varmvitt ljus 2700 K, och de ger tillräckligt bra färg för mig.

Kanske jag tog i en del, om din studio är enbart för porträtt av enstaka personer i halvfigur räcker det ju med små blixtar, men för att slippa de där problemen med skuggbilden behöver du lära dig hur de ska användas.

Du skulle kunna klara det med en blixt och lämpligt placerade reflektorer, eller om du har tre blixtar blir det kanske aningen lättare att hantera ljuset på bakgrunden och det ljus bakifrån som kan skapa kontur över huvud och axlar.

Två blixtar från höger och vänster ger nästan självklart skuggor som inte är smickrande vare sig för den avporträtterade eller fotografen. Fattade jag rätt att du dessutom använder en beauty dish framifrån?

Jag tror att om du enbart sätter upp din lilla studio för halvfigurer, så handlar det mest om att lära dig hantera ljuset för att få ett snyggt porträttljus.
  • Ett huvudljus
  • ljus bakifrån för att skapa kontur över axlar och huvud och minska verkan av allmänljuset
  • upplättning av skuggsidan (kan göras med reflektor)
  • eventuellt ljus på bakgrunden för att minska verkan av allmänljuset

Är det någon som har provat detta på sistone med en nyare LED-belysning? Goda eller dåliga erfarenheter? Hur mycket effekt behöver man för att det ska funka? Är det svårt att kontrollera vitbalans (det brukar vara gott om lysrör i idrottshallar)?

/Byråkraten.
Alltfler LED-belysningar har idag flera olika LED:ar. Det gör att man kan reglera färgtemperatur inom rätt vida ramar. Det gör det möjligt att anpassa färgtemperaturen efter den allmänna belysningen. Kolla på http://www.sfoto.se/f/artiklar/Tester där jag lagt upp flera tester av LED-belysningar.

Samtidigt är jag skeptiskt till att använda en sådan belysning tillsammans med lysrör. Även om färgtemperatur stämmer överens kan andra egenskaper skilja sig åt så mycket att det kan vara svårt att få till ett bra ljus. Och det krävs mycket ljus för att få fram samma exponering som du får från en bra blixt.

Stefan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar