Annons

LCD-skydd (till 30D)

Produkter
(logga in för att koppla)

Windman

Aktiv medlem
När man är ute i skogen och knatar vill man ju gärna ha kameran nära till hands hängande i kameraremmen. Men när jag har mitt 17-55 på, så vrider sig kameran ibland, så att baksidan hamnar mot kroppen. Jag är då rädd att någon knapp/dragkedja från jackan skall repa displayen.


Jag har sett 2 olika typer av skydd.
"Hoodman" som är i hårdplast med en lucka.
Och sen vanliga skyddsplast.

Någon som har erfarenhet av hoodman-skyddet ?
Posta gärna någon bra bild om möjlighet finns, eller rekommendationer...

Man tycker ju att fler där ute borde oroa sig för detta ?
Ny plast till LCD-displayen lär ju sällan vara gratis !
 
Nu har jag sökt här på forumet... vilket man ALLTID borde göra innan man själv postar :) haha

Fönstret på 30D har partnummer CB3-2995 och kostar ca 100kr.
Får man alltså en repa, så kostar det 100kr att byta ut själv. Lämnar man in kameran så blir man av med den några dagar och de lär väl ta ett par hundra för jobbet.

Det jag är orolig för Hoodman-skyddet är just att det blir jobbigt att titta på bilderna i efterhand, vilket man nästan alltid gör för att kontrollera att inget gick snett...
 
Hej!
Jag har lagt in en recension på detta för något år sedan.
Här
hittar ni den.

Jag skulle vilja komplettera den recensionen efter att nu ha använt det i något år. För mig har den numera blivit liggande i skåpet. Jag tyckte efter en tids användning att det blev för struligt att öppna och stänga varje gång man ville titta på en bild eller ett histogram. Dessutom har jag nu skaffat en lins för sökarförstoring och då funkar det inte att ha cap´en monterad samtidigt.
Fördelarna med den är ju att det skyddar displayen och att den funkar som solskydd när man tittar i displayen. Men, som sagt, för mig har det nu blivit en pryl som ligger i hyllan. Ett av sidoskydden gick sönder (mitt eget fel)så det har ju gjort att solskyddsfunktionen är begränsad...

Om någon av er är intresserad av att prova en halvtrasig cap kan ni ju slänga iväg ett mail till mig med er adress så skickar jag över den i ett vanligt kuvert. Ersättning? Tja, en grymt bra kommentar på någon av mina bilder räcker. Men då ska den vara grymt bra! ;)

Kommer det mail från båda drar jag lott. Beslut kan ej överklagas..

/Arne

Edit:// Min cap är till 20D, det kanske inte passar 30D?? (Direktutskriftsknappen och större skärm)
 
Senast ändrad:
När jag var på B&H i somras testade jag några varianter av Hoodman-liknande produkter. Jag tyckte de står i vägen och jag skulle sluta använda det efter någon vecka. Så jag köpte 10-pack platsfilm som de säljer med reklamen:
"En tunn plastfilm som man enkelt fäster på lcd-skärmen på digitalkameran" ;-)
Följer man instruktionen och får den på plats utan luftbubblor så håller den i månader. Lätt att torka rent och man märker inte ens av att den sitter där.
 
10D och 20D är samma hoodman-modell.
30D har tyvärr en egen.
Annars hade jag gärna provat :)

Men jag har redan bestämt mig att köra utan, eller kanske testa plastfilm om det är väldigt smidigt.

Som sagt, tror det var 70kr ny plast kostade. Och den är ju knappast svår att byta själv. Bara man är försöktig när man tar bort den gamla, så man inte gör märken i själva kameran !

Det sitter som sagt ytterligare ett plastskydd innanför, så man behöver inte oroa sig för att få in damm i kameran eller direkt på lcd-displayen.
 
Det där med plastfilm tror jag också på. Jag köpte till min mobil som har pekskärm. Det har suttit på i över ett halvår nu och är precis lika fint.
 
Jag köpte plastfilm för IPOD på teknikmagasinet när min 30D var ny. Nu har den suttit där i ca 8månader och den ser fortfarande lika bra ut, inte en repa.
Det tog ca 10 minuter att klippa den i rätt form och klistra dit den, och den syns inte alls!!! Detta kostade ca 70kr...

//Mats
 
mats.ingves skrev:
Jag köpte plastfilm för IPOD på teknikmagasinet när min 30D var ny. Nu har den suttit där i ca 8månader och den ser fortfarande lika bra ut, inte en repa.
Det tog ca 10 minuter att klippa den i rätt form och klistra dit den, och den syns inte alls!!! Detta kostade ca 70kr...

//Mats

Ta inte illa upp nu... men vad är vitsen med att skydda ett lcd-skydd med ett lcd-skydd? Då borde du ju sätta ett nytt lcd-skydd utanpå det du redan monterat för att inte råka repa det.
 
Den är ganska styv så det kan inte bli
bubblor. Det är inget klister, den fastnar ändå.
Ja, man får en till lilla disp.
Vad menar du med originalplasten?
Går den verkligen lätt att byta?
 
Nej, Kent. Du har en poäng.
Många förstår inte att den plasten som sitter på LCD-displayen från början är ett skydd som går att byta. Den känns ju som en del av kameran...
Men visst, den är nog lätt att byta, och kostar inte många kronor.

Men för dom/oss som är lite osäkra på det hela. Känns det ju najs med en extra plastfilm ovanpå.
Jag har själv tagit bort sådan skyddsplast fast på andra produkter, och det är INGA problem att byta själv !
Så länge man inte gör märken i själva kameran när man tar bort den gamla plasten...
 
Har någon bytt plastrutan?
Hur sitter den fast?
Vad kostade den?
Var köper man den?
Vilket är lättast?
Du menar att canon enkelt levererar
ny ruta medans Nikon skickade (D70)
en stor skyddsmojäng?
 
Ok, ingen av typ 1000 ägare här har bytt.
Då är det inte så dumt att slippa för 100kr.
När första feta repan sitter där är du inte så nöjd.
 
Om jag väl hadde original displayplasten hemma så skulle jag nog känna mig lugnare. Skall kolla upp det i kommande vecka. Om det nu är så billigt som jag läst så känns det tryggt.
Då behöver man ju inte byta föräns man fått en repa. Annars skyddar man sig ju i onödan :)
Och som jag såg på sprängskissen på 30D så är det ju dubbla plastskydd för LCD-displayen. Som om den var gjort för att byta plast...
 
Sen är orginalskyddet väldigt slitstarkt också, det skall nog mycket till innan det blir en repa på glasskivan, eller är det plexiglas kanske ?

/kent
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.