Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lavering?? Känner någon till tekniken

Produkter
(logga in för att koppla)

Kalinka

Aktiv medlem
Känner någon till tekniken lavering och vad den innebär när det gäller fotografiskt arbete?? Jag har kommit i kontakt med det inom mitt arbete med gamla glasnegativ och gissar att det rör sig om efterarbetet av negativ och kopia,

(Inom konst vet jag att det bl a kan röra sig om at skapa olika tonskalor med en enda färg t ex svart tusch).

Jag arbetar på ett museum med kulturhistorisk fotografi (glasnegativ från 1900-talets början bl a) och har bland dessa fått upp ett par negativ där fotografen skrivit "lavering" i noteringarna på pappret som sitter fästat bakom bilden.I båda dessa fall rör det sig om bilder där motivet är ett gruppporträtt, men där fotografen lagt in ett mellanlägg mellan emulsion (glasets baksida) och det vanliga noteringspappret. Ur detta mellanläg har silhuetten av en person i gruppen skurits ut.
Det tycks alltså som om man valt ut en person man vill kopiera.

På en av bilderna är det ett vanligt papper som sitter klistrat i emulsionen där silhuetten är utskuren, på den andra ser det ut som om man använt ett fotopapper, (det är en bruntonad kopia av hela gruppbilden) där sedan silhuetten av en av personerna skurits ut.

Tekniken skiljer alltså lite bara mellan dessa två negativ. Tacksam för era funderingar om vad det kan röra sig om och hur tekniken skall beskrivas? Någon som vet var/om man kan hitta litteratur om den?
Ulrika Hoffman
 
Hann inte läsa så noga vad ditt inlägg gick ut på i detalj, men att läsa ”Rädda bilden” av Irene Matsson är alltid nyttigt för musefolk.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.