Kalinka
Aktiv medlem
Känner någon till tekniken lavering och vad den innebär när det gäller fotografiskt arbete?? Jag har kommit i kontakt med det inom mitt arbete med gamla glasnegativ och gissar att det rör sig om efterarbetet av negativ och kopia,
(Inom konst vet jag att det bl a kan röra sig om at skapa olika tonskalor med en enda färg t ex svart tusch).
Jag arbetar på ett museum med kulturhistorisk fotografi (glasnegativ från 1900-talets början bl a) och har bland dessa fått upp ett par negativ där fotografen skrivit "lavering" i noteringarna på pappret som sitter fästat bakom bilden.I båda dessa fall rör det sig om bilder där motivet är ett gruppporträtt, men där fotografen lagt in ett mellanlägg mellan emulsion (glasets baksida) och det vanliga noteringspappret. Ur detta mellanläg har silhuetten av en person i gruppen skurits ut.
Det tycks alltså som om man valt ut en person man vill kopiera.
På en av bilderna är det ett vanligt papper som sitter klistrat i emulsionen där silhuetten är utskuren, på den andra ser det ut som om man använt ett fotopapper, (det är en bruntonad kopia av hela gruppbilden) där sedan silhuetten av en av personerna skurits ut.
Tekniken skiljer alltså lite bara mellan dessa två negativ. Tacksam för era funderingar om vad det kan röra sig om och hur tekniken skall beskrivas? Någon som vet var/om man kan hitta litteratur om den?
Ulrika Hoffman
(Inom konst vet jag att det bl a kan röra sig om at skapa olika tonskalor med en enda färg t ex svart tusch).
Jag arbetar på ett museum med kulturhistorisk fotografi (glasnegativ från 1900-talets början bl a) och har bland dessa fått upp ett par negativ där fotografen skrivit "lavering" i noteringarna på pappret som sitter fästat bakom bilden.I båda dessa fall rör det sig om bilder där motivet är ett gruppporträtt, men där fotografen lagt in ett mellanlägg mellan emulsion (glasets baksida) och det vanliga noteringspappret. Ur detta mellanläg har silhuetten av en person i gruppen skurits ut.
Det tycks alltså som om man valt ut en person man vill kopiera.
På en av bilderna är det ett vanligt papper som sitter klistrat i emulsionen där silhuetten är utskuren, på den andra ser det ut som om man använt ett fotopapper, (det är en bruntonad kopia av hela gruppbilden) där sedan silhuetten av en av personerna skurits ut.
Tekniken skiljer alltså lite bara mellan dessa två negativ. Tacksam för era funderingar om vad det kan röra sig om och hur tekniken skall beskrivas? Någon som vet var/om man kan hitta litteratur om den?
Ulrika Hoffman