Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lata Traderasäljare - jösses...

Produkter
(logga in för att koppla)

Bluesman

Aktiv medlem
Kolla in

http://www.tradera.com/Nikon_EM_Olympus_OM_10_massa_tillbehor-auktion-47526023

Läs med fördel tillrättavisningen...Hans Höghet Säljaren tillåter sej i NÅDER att (endast denna gång!) undervisa oss idioter till köpare om vad det är vi bjuder på....

*suck*

Nästa steg är väl " Kamera (eller nåt) säljes. Kom hit med pengarna bums, idioter. Orkar inte sätta in en bild."

Finns det gränser för hur lat, stöddig och närig en säljare utan några som helst kunskaper om sina varor får vara? Det värsta är att dom börjar flockas nu, värre än tidigare.

/R

Jag reagerar inte på ngt med auktionen.

Kanske är det din egen som du vill väcka lite uppm. kring...(hmm)

Att säljaren ställer olika krav tycker jag är både normalt och helt ok. Bara att rätta sig efter det, eller droppa hela skiten.

Tradera är ju för vem som helst, jag förutsätter inte heller att folk som köper/säljer där är så väldans proffs på detta med auktioner.

Gränser,, den går väl där köparna hoppar av lasset.

Jag betraktar också tradera som lite "seriöst skoj".. och många med mig.

MVH Niclas,

Senast ändrad:
Oavsett startpris tycker jag att man gott och väl kan speca bättre vad som ingår mer än "annat krafs " Att sälja "krafs" tror jag inte säljer så bra.
Kan tom ge bättre utdelning för säljaren att veta vad man bjuder på eller finns något att dölja?

Niclas - vadå "min egen"? Jag har inga auktioner ute på Tradera (mitt alias är Ballz på Tradera, f ö ).

Sen ..om ni tycker att det här är helt OK/normalt..har ni läst tillägget till beskrivningen ordentligt?

"Många har frågat om objektiven.
När jag lägger ut en auktion med startpris 1 KRONA
vill jag ej lägga ner något arbete, utan sälja
det köparen är villig att betala. Jag gör ett undantag denna gång.
Nikon Lens 100mm 1:28......" bla bla

:)

/R

Förutom den meningen med krafs så är resten ganska ok.
Fattar inte att du sitter och letar upp annonser du inte gillar och sen skriver om dem på Fotosidan. Gillar man inte annonsen eller varan så är det ju bara att gå vidare och leta efter annat.

Hmm..jag letade ju inte direkt upp den här annonsen för att den var kass, jag letade efter en EM till bra pris och snubblade över en formulering. Jag trodde kanske i min enfald att fler än jag retade sej på fenomenet som sådant (och att det kanske kunde vara värt nån sorts tanke/diskussion) men jag hade väl fel. Antagligen är jag gammalmodig eller nåt. Eller så är FS-folket så blasé att dom inte bryr sej om sånt här.

Just ja, du tillbringar ju uppenbarligen tid med att leta upp (och besvara) kassa inlägg på FS..så vem av oss är värst? *ler*

Nä, jag får väl acceptera att det finns såna här säljare, både på Tradera, Blocket, Ebay - och FS (utan att ge några exempel). Eller inte. Eller nåt.

/R (som lägger ner här)

Vad var det som var så otroligt fel med annonsen att du måste skriva om den???
Han skrev ut priset. Han skrev vilka grejor det gällde (förutom tilläget med krafs för småsakerna)
Han hade bild(fast du klagade på det motsatta)

Vad ska han mer göra för en annons som startar med budet 1 krona

Richard. Jag har inte skrivit att det Var/Är din auktion. Hängde upp det som en hypotes, såklart!

Sedan så måste jag säga att jag tycker sådana auktioner bevisar hur avslappnad den marknadsplatsen faktiskt är. Tycker nästan att det är lite småskönt att folk är så oblodiga ibland!

MVH Niclas,

Köp något annat av någon annan då.

Han vill bli av med lite skrot och orkar inte engagera sig, ungefär som när man kränger ngt på blocket för en hundralapp för att man själv inte orkar bära iväg det till tippen och folk ändå ringer och undrar om hemtransport ingår.

Jag har själv sålt och köpt en massa på både tradera och eBay. Och något jag har märkt är att om säljaren (då jag själv har sålt) skriver ordentligt med text och har många fina bilder, så blir priset mycket högre än om man bara skriver som han gjorde först.

Visst han vill bara sälja och startar med 1 kr, men å andra sidan startar jag alltid på 1 kr för att dra med sig så många som möjligt.

Jag håller faktiskt med trådskaparen i det här.

/ Marcus

tormig skrev:
Köp något annat av någon annan då.

Han vill bli av med lite skrot och orkar inte engagera sig, ungefär som när man kränger ngt på blocket för en hundralapp för att man själv inte orkar bära iväg det till tippen och folk ändå ringer och undrar om hemtransport ingår.

Kan bara hålla med dig.
Mycket konstigt när andra människor ska bestämma hur han utformar sin annons. Är man inte nöjd så är det ju bara att gå vidare till andra annonser.
Och skulle han lägga ut fina bilder på allt han sålde i annonsen så hade det ju blivit minst 20 bilder.......
Och att börja kalla säljaren för lat, stöddig och helt utan kunskap efter att ha sett en annons säger en del.....

En slutkläm ang vanlig jädra affärsetik:

1. Det är respektlöst mot den presumtive köparen att inte beskriva varan *så gott man förmår*

2. Gitter man inte ens beskriva varans basala egenskaper ska man inte förvänta sej att tjäna pengar på den heller.

3. Observera att han inte ens beskriver husens och linsernas skick..nätt och jämnt "orkar" han lista deras märkning (och knappt det).

4. Grejorna ligger nerslängda i en hög i en för liten väska. ORKA rada upp dom på köksbordet, slöfock.

5. Det är respektlöst mot föremålen att inte ge dom en ärlig beskrivning. Även om säljaren inte gjort annat än hanterat dom i avsikt att tjäna en hacka, så har dessa kameror en historia och har tjänat någon annan väl. Men det är kanske VÄL filosofiskt tänkt...

Alltsammans handlar om hyfs. Och om bättre betalt.
Självklart gör jag ingen business med såna här säljare. Jag vägrar nämligen bli betraktad som "den siste torsken".

Häpp! /R (som verkligen kliver av nu)

Richard,
Du är kanske inte den rätta personen att prata om respektlös :)

Ditt första inlägg i debatten startade du med att beskriva honom som en "lat, stöddig och närig säljare utan några som helst kunskaper"

och sen skrev du att han inte ens orkade sätta in en bild ! Trots att han hade satt in en bild.......

Jag påstår INTE att han inte lagt in nån bild.

Jag föreställde mej ett scenario som jag uttryckte enligt följande:

(Nästa steg är väl " Kamera (eller nåt) säljes. Kom hit med pengarna bums, idioter. Orkar inte sätta in en bild.")

Jag hävdar fortfarande att jag uppfattar det som stöddigt, slött och respektlöst att tillrättavisa sina presumtiva kunder så som han gör. Just ja - okunnigt också, se den i nåder nedskrivna listan.

Nu orkar JAG inte käfta om det här längre. Tyck gärna att jag är dum i huvet, det bjuder jag på.

/R

Jösses...

..vilket gorm för att någon sätter ut en mindre pretentiös annons. Klart som korvspad att man får auktionera ut en låda skräp, det görs väl även på de flesta hederliga gårds-auktioner "in real life". Någon kanske gör ett fynd, eller också inte...
Det kan ni väl bjuda på?

Det är klart att som säljare får man väl göra hur man vill men som intresserad är det budavtändande när
1) bild saknas
2) bild är suddig
3) bild inte visar objektet tydligt
4) beskrivning av objektet missar viktigt info
4) beskrivning av skick saknas
5) alternativt "för skick se bild"

Om väsentlig info saknas och det är ett objekt som är mycket intressant så går det ju alltid att ställa en fråga till säljaren men ofta lämnas denna obesvarad.

Håller med trådskaparen.
Det finns mycket konstigt folk på Tradera.
Skriver sånt dom inte menar, dubbla alias och bjuder utan att fullfölja.
Traderabud är avtal mellan köpare och säljare och då kan man förvänta sig lite respons också.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar