Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lastolites HiLite bakgrund + "Bottle Tops"?

Produkter
(logga in för att koppla)

Minita

Aktiv medlem
Är på väg att köpa en HiLite bakgrund och såg att Aifo har fått med texten

"Nyhet som gör HiLite ännu mer mångsidig är s.k. Bottle Tops. tyg-bakgrunder med släp som träs över HiLite."

Någon som har sett produkten? Mycket pengar för en vit bakgrund men kan man få till en annan färg så ökar mervärdet. Någon som har provat med färgade filter framför blixten som stoppas in i "lådan"?

Jag har den svarta bakgrunden som kan träs över hi-lite'en.

Funkar som en svart bakgrund skall göra dock kunde den vara tätare men då förloras portabiliteten.

Anledningen till att jag köpte en svart var att jag tyckte att jag har med en vit i Hilite, antingen belyst inifrån med hikey eller som en vit bakgrund (belyst eller obelyst).

Vi provade lite med färgade filter men tyckte effekten uteblev. Kunde säkert gjort mer tester med olika effekt på blixtarna men vi har hittils inte behövt detta.

Inga problem med att din svarta "duk" är skrynklig? Papper är förträffligt med att alltid vara slätt och en mjuk böj mellan vägg och golv.

Har du den vita vinylen också för helkropp? Nöjd?

Vad anser du HiLite:n tillför? Portabel, Hikey, Utrymmessnål etc?

Nackdelar?

Har använt Hiliten under ett par månader i höst och tycker den funkar riktigt bra.

Portabel!
Man fläppar upp den och stoppar i blixten så är man igång.
Det gäller dock att man lärt sig Fälla Ihop Den innan man börjar med den cirkusen ute hos kunderna om man inte vill bjuda på gratisunderhållning.

Har inte provat bottletops men har slängt en vanlig blå bakgrund över den, använt den som vilket bakgrundsstativ som helst.
Funkar det med.

Dyr. Ja ,men värd varenda spänn eftersom du slipper få slaskljus från bakgrundsblixten överallt.
Det går att jobba på larvigt små ytor med ok resultat alltså.

Hi-Lite

Hej jag har Hi-Lite 6x7 med vitt Train, Svart topp och grå topp.
Båda topparna är förträffliga, med trainet så måste du antingen sätta vitpunkt eller måla i PS se lastolite hemsida hur det går till, eftersom golvet (trainet) inte är belyst pss som Hi-Liten.

Med den normala svarta kan du hamna på typ 10,10,10 eller något sådant för bakgunden om du har lite för mycket ljus enligt min erfarenhet men det är ju liksom inte något våldsamt problem i efterbehandlingen.

Jag är ren amatör men köpte ändå, ja det är mycket pengar men grym bang for the buck.
Det finna blå och chroma key grön top samt en ultra black? också.

Om du inte är företagare så kolla www.ebay.co.uk där hittar du 6x7 orna för runt 200GBP och sedan 50GBP frakt. 6x7 räcker bra till 2-3 barn eller en vuxen (helkropp) enligt min erfarenhet, jag vet inte hur mycket 8x7 blir effektivt större. Självkart kan du måla vitt efteråt men jag refererar till "off the camera" vinkeln.

Du kan använda Hi-Liten som softbox också. (skojar'u va mjukt ljuset blir)

PS det finns en anledning till att det finns "vika ihop guider" på youtube, var försiktig när du provar första gången, skiten sparkar som hel en häst!!!!! men när man väl har fattat att den viker som vilken reflektor som helst går det alldeles utmärkt.
Jag hoppas att jag kunde tillföra något.
MVH Joachim

Blir lite osäker på storleken när Ni refererar till 6x7 osv. Skriv gärna i våra mått. Tänkte först att 1,8 x 2,15 borde vara "lagom" men jag är lite fundersam över bredden. Å andra sidan 2,5 x 2,15 är kanske väl stor för att ta med till kund även om bredden känns bättre (mer som pappersbakgrunden) Vad tycker Ni om storleken?

1,8 x 2,5 Smidigare hos kund. De s.k. "Bottle tops:en" passar. Förmodligen räcker 1 blixt.

2,5 x 2,15 Bredden. Kräver kanske 2 blixtar? Väl stor för att fläka upp i ett rum? (Extra pris Cyberphoto)

Jag är företagare, så köp via utlandet är inte så intressant. Dock så är inte plånboken hur fet som helst.

Sedan kan jag bara inte låta bli att ställa frågan - Lastolite v.s. Kaffebrus? Jag har prylar från båda leverantörerna. Från Kaffebrus några reflexskärmar och från Lastolite någon softbox. Som vanligt - Du får vad du betalar för eller är det någon som har klämt och känt på Kaffebrus HiLite box?

fot vs m mm

6x7 är ju fot så i metriska systemet är det 1.8x2.15.
Det finns bottletops till varje storlek.
Jag tror att huruvida den räcker eller inte beror på fotosituationen, jag refererade till min erfarenhet i mitt tidigare inlägg.
Slutligen, jag har ingen erfarenhet av kaffebrus så med den kan jag inte hjälpa dig:)
Joachim

Det blev Lastolite. Nu börjar en spännande tid med att testa ljussättningar. Lite funderingar

(använder Elins blixtar o HiLiten 1,8 x 2,15)

1. Blixten som Ni stoppar in i "lådan" - Naken eller med en reflektor?
2. Har testat med 1 respektive 2 blixtar i lådan. Tyckte nog att ljuset blev tillräckligt jämnt med 1 blixt för halvkropp. Någon annan uppfattning?
3. Huvudljuset. Någon favorituppställning eller är det bara mer eller mindre rakt på med valfri ljusformare?
4. Tips på ljusuppsättningar med ljusformare?
5. Brukar Ni belysa vinylgolvet för att få lättare i efterarbetet med "totalt helt vitt"?

svar från mig

Det blev Lastolite. Nu börjar en spännande tid med att testa ljussättningar. Lite funderingar

(använder Elins blixtar o HiLiten 1,8 x 2,15)

1. Blixten som Ni stoppar in i "lådan" - Naken eller med en reflektor?
2. Har testat med 1 respektive 2 blixtar i lådan. Tyckte nog att ljuset blev tillräckligt jämnt med 1 blixt för halvkropp. Någon annan uppfattning?
3. Huvudljuset. Någon favorituppställning eller är det bara mer eller mindre rakt på med valfri ljusformare?
4. Tips på ljusuppsättningar med ljusformare?
5. Brukar Ni belysa vinylgolvet för att få lättare i efterarbetet med "totalt helt vitt"?

Svar:
1.Jag använder Nikon SB900 "nakna"
2. Vet ej, jag kör två men det är ju rätt mycket mer kräm i Elin!
3. Jag brukar köra en 1 meter Latolite "paraplybox"
4.Jag har ett 2 meters Lastolite jumbo paraply som ger underbart mjukt ljus när jag kör svart top.
5. Nej
MVH Joachim

Min förvaras.....

...Stående, jag har inte plats för något annat och under sängen skulle det bli så jävla dammigt och bökigt.

Hur går det?
Är den som du tänkte dig?
Räcker det med en Elin?
Köpte du top? Vilken?
Har du haft nytta av lastolites instruktionsfilmer på webben?

MVH Joachim

Har bara testat på familjen. Erfarenheter hittills.

1. Storleken är bra för att hålla på med den i ett normalstort rum.
2. Har testat både med 1 respektive 2 blixtar i HiLiten. Vill man ha absolut jämn bakgrund, då är två blixtar bäst speciellt om HiLiten står på sin långsida. Dock så klarar man sig ganska bra med 1 blixt och lite efterarbete. Är inte helt säker på om blixten skall ha någon reflektor eller om det funkar lika bra med naken blixt.
3. Köra HiLiten utan ljus, blev ingen höjdare. Blev någon halvdassig grå bakgrundsfärg.
4. Lite problem med att även köra vinylgolvet. Det är nog frågan om man inte behöver sätta lite ljus även på det. Jag har lite svårt att fixa till både bakgrund och golv i PS så att det blir jämnvitt utan att modellens färger påverkas.
5. Jag har inte köpt någon topp. Jag har testat med några bakgrundstyger som jag har liggande. Bäst blev svart sammet. Inget är som sammet. Suger verkligen allt ljus. Grått tyg blev så där. Bör ljussättas ganska mörkt för att inte ev veck skall synas.
6. Instruktionsfilmerna från Lastolite. Har använt mig främst av två stycken. Hur man fäller ihop den och hur man trixar i PS för att få en vit bakgrund och vitt vinylgolv.
7. Har även testat att halvlägga HiLiten ner för att fotografera lite produkter (stickat och virkat) Fungerar över förväntan.

Svart sammet. Hårljus raster. Huvudljus paraplybox. Fyllnadsljus softbox och reflexskärm

Bilagor

• _MG_2247.jpg
    _MG_2247.jpg
    10.2 KB · Visningar: 139
jag gissar ca 10,10,10...

på det svarta.
Grymt bra resultat med den vita redigerade. Vitpunkt eller målat?
MVH Jachim

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar