Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lastolite Trigrep vs. standard reflexskärm?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jocce

Aktiv medlem
Fick lite julklappspengar av farmor, och tänkte investera i en reflexskärm.

Kikade lite på Lastolites "Trigrep" på mässan:
URL: http://www.scandinavianphoto.se/?43057
(85 cm)

Och den verkar smidig och så, verkar också lättare att hantera och att kunna tillverka ett fäste (då lastolites fästen är svindyra).

Men för samma peng får jag juh en större (vilket jag har förstått är bättre) "normal" reflexskärm:
http://www.scandinavianphoto.se/?43035
(95 cm)

Som ni ser är det sunfire/silver jag kikar på, då jag föll för Sunfire framför guld då den verkade behagligare och naturligare.
Silver tycker jag verkar bra för vissa inomhus bilder och även ifall man vill redigera bilden verkar det som.

Så, vilken skall jag välja?


/Jocce
 
Om du ändå ska ha skärmen i en hållare så kan du lika väl köpa den större utan trigrip.

Tänk på att det finns andra fabrikat som tillverkar både billigare skärmar och billigare hållare än Lastolite, ifall kostnaden är viktig.
 
carl_swahn skrev:
Om du ändå ska ha skärmen i en hållare så kan du lika väl köpa den större utan trigrip.

Tänk på att det finns andra fabrikat som tillverkar både billigare skärmar och billigare hållare än Lastolite, ifall kostnaden är viktig.

Kommer troligen inte ha den i en hållare i normala fall, men kan juh vara bra att ha.

Vilka märken finns, och vart säljs de?
Håller de samma kvalitet som Lastolite?


/Jocce
 
Jag har både vanliga skärmar och trigrip. Trigrip är väldigt bekvämt och bra för en person kan hantera två skärmar själv. Fast har man en kader med assistenter så behöver man kanske inte tänka så. Dock, för mig som får lita till måttligt roade vänner och bekanta för att hålla skärmarna så är det bra, jag behöver bara övertala en av dem att hålla skärmarna åt mig. Det är klart, stativ till vanliga skärmar är en möjlig lösning, men det har jag varit för snål för att skaffa mig än så länge.
 
AnnaKarin skrev:
Jag har både vanliga skärmar och trigrip. Trigrip är väldigt bekvämt och bra för en person kan hantera två skärmar själv. Fast har man en kader med assistenter så behöver man kanske inte tänka så. Dock, för mig som får lita till måttligt roade vänner och bekanta för att hålla skärmarna så är det bra, jag behöver bara övertala en av dem att hålla skärmarna åt mig. Det är klart, stativ till vanliga skärmar är en möjlig lösning, men det har jag varit för snål för att skaffa mig än så länge.

Räcker trigrep skärmarna för en helkroppsbild, eller räcker den bara för ansiktet?


/Jocce
 
AnnaKarin skrev:
Jag tycker inte de räcker för helfigur, men det kan vara jag som inte gör rätt också.

Ok, men en vanlig 95 cm, räcker den för helkropps eller är den också för liten?


Mottager gärna tips om andra (billigare) märken än Lastolite, och vilka som säljer dem i Sverige?


/Jocce
 
Jag har ingen 95cm, så jag kan inte svara på om en sådan skulle räcka. Scandinavianphoto har tagit fram ett alternativ med 7 i 1, kostar ungefär som en Lastolite. Jag har aldrig sett den i verkligheten dock.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.