Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lastolite Cubelite!

Produkter
(logga in för att koppla)

Constanzo

Medlem
Hej,

Fotograferar produktbilder för katalogen här på jobb, och vi har köpt ett Cubelite. Enkel belysning; en bygglampa från vänster, silverskärm på högersidan (inne i tältet) samt blixt på kameran som är riktad i taket inne i tältet. Kameran är en EOS400D och blixten är en Sigma.

Vill ha bättre malle i ljuset och skippa Sigmablixten som sitter på kameran.

Jag vill ha ett mer allmänt ljus i hela tältet.
Vad skall jag använda?
-Kompaktaggregat från sidan eller fastljus??

Bilagor

• f900 (custom).jpg
    f900 (custom).jpg
    13.7 KB · Visningar: 366
Hallå.

Jag är verkligen inget proffs men kan väl ge följande tips utifrån egna erfarenheter.
1. Skaffa minst en ljuskälla till så borde du kunna skippa blixten på kameran och ev reflexskärmen också.
2. Blanda inte olika ljustyper/olika ljustemperaturer. Kör bara blixtljus eller bara byggljus. Annars får du konstiga stick och toner som kan göra det svårare att frilägga bilden.

Lycka till!
hälsn. Linus

Hej Linus!

Stäng av blixten på kamerna. Använd en fotolampa eller en blixt som belysning. Bygglampor ger inte ett bra fotoljus. Din bild är något underexponerad. Om du låter kameran mäta ljuset kan du prova med att överexponera +1,7 EV (Bländarsteg). Glöm inte att använda rätt vitbalans.

Mvh

Anders
Aifo AB

Anders kan nog tipsa om flera bra produkter ;-) jag är precis lika opartisk som han är... så jag gör ett försök till svar.

Om du skall fota mycket och regelbundet så skulle jag satsa på ett Elinchrome "To Go Set" med Style RX 300 och ett Skyport set. Totalt kostar detta paket 15000:- + moms vilket kanske känns lite mycket vi första anblicken.
Detta är dock riktiga arbetshästar med en hel del tillbehör (och blixtarna är fläktkylda vilket är ett krav om du skall fota heldag).
Du kan styra blixtarna 100% från både kamera och dator och du slipper sladdar.

Om det rör sig om enstaka produkter då och då så kan du klara dig med ett D-Lite paket de ligger på 5500:- till 6800:- beroende på om du tar 200Ws eller 400Ws,. Dessa är inte fläktkylda och bör därför köras under kortare tider. Dessa går också att komplettera med ett enklare Skyport kit för 1000:- så du slipper kablar men du kan inte justera styrka m.m. från kamera/dator.

Läs gärna på om de olika produkterna på http://www.aifo.se där hittar du även Anders telefonnummer.

Instämmer. Har RX300 samt en stor 2 meters Cubelite. Fungerar kanon. Bara jag kunde få det förb... skyportkitet någon gång detta seklet... :-( Beställde i början på December :-(

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar