Annons

Lasses kameraservice eller Nikon Sverige

Produkter
(logga in för att koppla)

iSnobben

Avslutat medlemskap
Jag hade oturen att tappa min D300, TC-17IIE och mitt nya 70-200 VRII i marken (två timmar efter inköp) nu när vi var i New York. Efter att ha tittat på Nikons hemsida så verkar det bara finnas två verkstäder att vända sig till. Så frågan är vilken av ska man vända sig till? Lasses eller Nikon?

Hoppas att ni har några åsikter :) Tur i oturen är iaf att försäkringen täcker reparationen och att jag är förmånskund så att jag slipper självrisk :)
 
Jag hade oturen att tappa min D300, TC-17IIE och mitt nya 70-200 VRII i marken (två timmar efter inköp) nu när vi var i New York. Efter att ha tittat på Nikons hemsida så verkar det bara finnas två verkstäder att vända sig till. Så frågan är vilken av ska man vända sig till? Lasses eller Nikon?

Hoppas att ni har några åsikter :) Tur i oturen är iaf att försäkringen täcker reparationen och att jag är förmånskund så att jag slipper självrisk :)

Har använt båda. De på Lasses är otroligt trevliga att ha att göra med. Har dock bara varit där för smågrejer. Jag skulle tro att du får tillbaka grejerna från Lasses snabbare än från Nikon, men det är bara en känsla jag får. Du kan ju ringa Lasses och höra hur mycket annat de har som ligger på kö. Då jag lämnade in min blixt till Nikon så tog det väldigt lång tid innan jag fick tillbaka den. Vet dock inte om det skulle tagit kortare tid hos Lasses.

Men ring som sagt Lasses och Nikon och hör med dem hur lång tid de beräknar det hela att ta.

Mvh

David
 
Lasses Lasses Lasses.

Men faktum är att du inte vet vilken verkstad som kommer att reparera dina prylar. De brukar skicka prylarna mellan varandra om de är överbelastade. Dessutom vet jag att Lasses personal då och då hjälper Nikon Sv på olika evenemang....
 
Jag vände mig till Lasses i slutet av förra året. Efter att ha lyckats dra kameran, en D300, i marken så att bajonettfattningen pajade både i kamera och objektiv och lyckades faktiskt även ha sönder batterigreppet.

Vände mig till Lasses redan dagen efter, 29/12 var jag där runt 09:00, och kände en liten jobbig känsla då jag behövde grejerna igen på lördagen den 2/1 men det var ju nyår om två tar, så bara idag och imorgon på schemat så gav upp tanken på det.

Men väl hos Lasses KS så frågade dom hur snabbt jag behövde grejerna efter jag frågat om servicetid. Och se där, dom lyckades lösa det på den tiden. Var och hämta mina grejer senare samma dag, någon gång runt 16:00. Det kallar jag snabb och bra service. Batterigreppet gick tyvärr inte laga direkt utan det var jag in med i måndags och fick lagat medans jag väntade.
Det kallar jag snabb och bra service. Helt klart så vänder jag mig till Lasses igen om det skulle hända något liknande.
 
Ni har det bra, ni stockholmare som har Lasses. Frågan är var vi som bor i göteborgstrakten ska vända oss med våra trasiga Nikon. Nån som har bra tips?

Lars Selin
Mölndal
 
Ni har det bra, ni stockholmare som har Lasses. Frågan är var vi som bor i göteborgstrakten ska vända oss med våra trasiga Nikon. Nån som har bra tips?

Lars Selin
Mölndal

X2000 fakiren till Stockholm, taxi/buss ut till Lasses. Käka på pizzerian på torget medan de jobbar. Taxi/buss tillbaka och tåget hem.
 
Ni har det bra, ni stockholmare som har Lasses. Frågan är var vi som bor i göteborgstrakten ska vända oss med våra trasiga Nikon. Nån som har bra tips?

Lars Selin
Mölndal

Hört talas om posten?

Skicka prylarna direkt till Lasses istället för att gå via ScandPhoto. De kommer i alla fall skicka prylarna till Nikon som i sin tur kanske skickar dem till Lasses. Du "tjänar" massor av dagar på att skicka direkt.
 
Ni har det bra, ni stockholmare som har Lasses. Frågan är var vi som bor i göteborgstrakten ska vända oss med våra trasiga Nikon. Nån som har bra tips?

Lars Selin
Mölndal

Nej, i Göteborg finns ingen verkstad. AE Fotoservice på Storgatan lade ner sin verksamhet för ett antal år sedan när Nikon centraliserade sin service till just Lasses och sin egen verkstad i Solna. Det är nog farbror Guls tjänster som gäller om du inte vill åka upp själv...
 
Du har förstått innebörden i min fråga!

Mitt svar var lite skämt och lite allvar men min erfarenhet är att om Lasses vet på förhand att du kommer och de har rätt grejor hemma så fixar de medan du väntar. Resorna är förvisso dyrare än frakt men i gengäld kanske du har dina grejor på stört.
 
Nej, i Göteborg finns ingen verkstad. AE Fotoservice på Storgatan lade ner sin verksamhet för ett antal år sedan när Nikon centraliserade sin service till just Lasses och sin egen verkstad i Solna. Det är nog farbror Guls tjänster som gäller om du inte vill åka upp själv...

En an orskakerna till att Nikon centraliserade var att AE Fotoservice inte direkt gjorde ett bra jobb.
Var själv där med min F-801:a för reparation, AF-motorn, fick tillbaka kameran en månad senare, utan att de reparerat AF-motorn. Påstod att det inte var något fel, och att han visst bytt AF-motorn. Det hela slutade med att jag skickade upp den till Nikon.
 
Skicka till Nikon i Solna!

Jag (som bor i Lund) skickar direkt till Nikon i Solna utan att gå via någon återförsäljare, då vet man att grejorna inte bli liggande någonstans.

Jag skickar alltid med en utförlig felbeskrivning - om problemet inte är uppenbart - så att inte reparatören ska behöva felsöka från grunden och för att snabba på reparationen.

Har nog skickat dit grejor 7-8 gånger genom åren. De kommer tillbaka hyfsat snabbt, jag har aldrig behövt reklamera någon reparation och servicen är absolut toppen med stort engagemang.

Har flera gånger blivit positivt överraskad över att man gratis gjort mindre reparationer (felsökning negativscanner, klistra fast gummi på gamla objektiv vid två tillfällen, mm) som jag varit beredd att få betala dyrt för. Inte ens returfrakten fakturerades.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.