Annons

Laptop med stöd för högupplöst extern skärm

Produkter
(logga in för att koppla)

nikif

Aktiv medlem
Jag söker en laptop med ips-panel (bra skärmtyp för foto) och hög upplösning (1920x1080 eller mer). Dessutom vill jag kunna koppla denna till en extern skärm med 2560x1440 pixlar (eller mer), tex Dell UltraSharp U2713HM (prisvärd).
Det finns gott om laptops med ips och full HD, tex Asus Zenbook UX32VD och UX31A, Sony Vaio S15 och nya Macbook pro med Retina.

Den enkla lösningen jag vet fungerar är att köpa Macbook pro med retina. Enda problemet för mig är att den kostar från 21500 (extern skärm tillkommer).

Asus och Sony datorerna ligger på runt 10000 beroende på konfiguration.
Problemet med dessa är att de kan inte skicka ut högre upplösning än 1920x1200.

Varför kan de inte det då? De har ju HDMI?
Olika versioner av HDMI stödjer olika upplösningar. HDMI 1.4 stödjer större än full HD. Sony specar inte HDMI version men skriver på sin sajt att max 1920x1200 fås på extern skärm. Asus Zenbook UX32VD har HDMI 1.4 enligt dem själva men de skriver också max 1080p stöd på HDMI kontakten.
Vad begränsar?
Sony Vaio S15 har ett Nvidia GeForce GT 640M LE grafikkort, det klarar upplösning upp till 3840x2160 och Asus Zenbook UX32VD har NVIDIA GeForce GT 620M som klarar 2560x1600, så där finns ingen begränsning.

Mina frågor till er blir:
- vet Asus och Sony verkligen begränsningarna i sina produkter eller finns andra begränsningar som jag inte vet?
- Har någon här på fotosidan dessa datorer som provat med extern skäm och fått det att fungera?
- Finns andra laptops som klarar detta?


Framtiden utlovar alltid gott:
Kvartal fyra lanserar Asus Zenbook U500, en 15" IPS ultraportabel som skall få Display port, en utgång med möjlighet att skicka ut högupplöst bild till extern skärm. Kommer det att funka? Orkar jag vänta och se?
 
HP Elitebook i 8560w och 8760w möter upp mot dina krav. Troligen övriga 85 och 87-modeller också.

Jag har provat min både med 2560x1600 extern, och via docka för att kunna köra tre externa skärmar plus den interna. Det gör ju inte ont att det går att ha 32GB RAM i den heller.

Om du vill ha en second option så finns det bekräftat här:
http://h18004.www1.hp.com/products/quickspecs/13995_na/13995_na.pdf

Köper du den med "Dreamcolor"-tillägget så får du ju dessutom en kalibrerbar skärm.
 
Jag söker en laptop med ips-panel (bra skärmtyp för foto) och hög upplösning (1920x1080 eller mer). Dessutom vill jag kunna koppla denna till en extern skärm med 2560x1440 pixlar (eller mer), tex Dell UltraSharp U2713HM (prisvärd).
Det finns gott om laptops med ips och full HD, tex Asus Zenbook UX32VD och UX31A, Sony Vaio S15 och nya Macbook pro med Retina.

Den enkla lösningen jag vet fungerar är att köpa Macbook pro med retina. Enda problemet för mig är att den kostar från 21500 (extern skärm tillkommer).

Asus och Sony datorerna ligger på runt 10000 beroende på konfiguration.
Problemet med dessa är att de kan inte skicka ut högre upplösning än 1920x1200.

Varför kan de inte det då? De har ju HDMI?
Olika versioner av HDMI stödjer olika upplösningar. HDMI 1.4 stödjer större än full HD. Sony specar inte HDMI version men skriver på sin sajt att max 1920x1200 fås på extern skärm. Asus Zenbook UX32VD har HDMI 1.4 enligt dem själva men de skriver också max 1080p stöd på HDMI kontakten.
Vad begränsar?
Sony Vaio S15 har ett Nvidia GeForce GT 640M LE grafikkort, det klarar upplösning upp till 3840x2160 och Asus Zenbook UX32VD har NVIDIA GeForce GT 620M som klarar 2560x1600, så där finns ingen begränsning.

Mina frågor till er blir:
- vet Asus och Sony verkligen begränsningarna i sina produkter eller finns andra begränsningar som jag inte vet?
- Har någon här på fotosidan dessa datorer som provat med extern skäm och fått det att fungera?
- Finns andra laptops som klarar detta?


Framtiden utlovar alltid gott:
Kvartal fyra lanserar Asus Zenbook U500, en 15" IPS ultraportabel som skall få Display port, en utgång med möjlighet att skicka ut högupplöst bild till extern skärm. Kommer det att funka? Orkar jag vänta och se?

Det är ju inte HDMI-version eller Displayport som avgör upplösningen som kan hanteras på en extern skärm. Det är dels grafikchippet i datorn som ska kunna hantera högre upplösning än Full HD, dels ska datorn vara kraftfull nog att kunna jobba medhöguplöst bildmaterial och kunna skicka bilddata till grafikkortet (något förenklat/förvanskat uttryckt).

Det finns ju lösningar på att utöka befintlig laptops grafikmöjligheter, en del kanske mer drastiska än andra... http://imgur.com/85gMx.jpg
Problemet med de vanliga lösningarna (en liten burk som kopplas in via USB) är att de inte räcker för 2560x1440, för låg överföringshastighet. Det är Thunderbolt och 2014 som gäller där, antar jag.
 
@Janne, tack för tipset. Just de modellerna verkar vara gamla men de går att köpa. Ändå ganska högt pris tycker jag jämfört med Sony eller Asus datorerna. Men vilka uppgraderingsmöjligheter! Upp till 32GB Ram på den nya, det är unikt. HP har gjort en annan med full HD ips samt displayport: HP Envy 15-3040. Inte lika utbyggbar men billigare tror jag, skall kolla vidare.

@tommy, hela kedjan måste klara hög upplösning. Eftersom både portar och grafikkort klarar hög upplösning på de datorer jag hittade så undrar jag lite vad finns det mer? Bussar borde inte vara något problem. Kraften i datorerna i övrigt räcker nog och blir över, nu sitter jag med en dator för 2000 SEK med Intel atom 1,6 GHz och bara 1GB internminne men jag klarar att redigera RAW-filer från min 7D ändå utan problem. Vissa moment kan helt klart gå snabbare naturligtvis. För att klara hög upplösning behöver inte grafikkortet vara så sofistikerat utan det hänger mest på mängd minne på kortet, dagens kort har oftast så mycket minne att det räcker gott.

Att ha en extern box mellan dator och skärm känns gammalmodigt. Det är ju inte grafikkorten som begränsar. Jag fann en spekulation på ett annat forum att det kan vara olika tekniklicenser som begränsar hur mycket de kan visa. Låter trist om en byråkratisk begränsning finns då tekniken kan mer. Men då kostar datorn mer och det vill jag ju inte :)
 
@Janne, tack för tipset. Just de modellerna verkar vara gamla men de går att köpa. Ändå ganska högt pris tycker jag jämfört med Sony eller Asus datorerna. Men vilka uppgraderingsmöjligheter! Upp till 32GB Ram på den nya, det är unikt. HP har gjort en annan med full HD ips samt displayport: HP Envy 15-3040. Inte lika utbyggbar men billigare tror jag, skall kolla vidare

Gamla och gamla... Lite över ett år.
Men ärligt talat finns det få maskiner som har mer prestanda på marknaden än idag. 32GB är inte helt unikt, men det är få maskiner som har den möjligheten.

Envy är billigare, men inte alls lika kraftig (Betänk att det dessutom sitter ett nVidia Quadro-kort i 8560). Envy saknar ju dessutom dockningsstöd. Men det kanske inte är ett problem?

Jag har 32GB ram i min, och har bytt ut blurayspelaren mot en 512GB SSD för virtuella maskiner (Man måste ju jobba också)... Den går som ett (ursäkta) skållat troll.
 
Gamla och gamla... Lite över ett år.
Men ärligt talat finns det få maskiner som har mer prestanda på marknaden än idag. 32GB är inte helt unikt, men det är få maskiner som har den möjligheten.

Envy är billigare, men inte alls lika kraftig (Betänk att det dessutom sitter ett nVidia Quadro-kort i 8560). Envy saknar ju dessutom dockningsstöd. Men det kanske inte är ett problem?

Jag har 32GB ram i min, och har bytt ut blurayspelaren mot en 512GB SSD för virtuella maskiner (Man måste ju jobba också)... Den går som ett (ursäkta) skållat troll.

Vad skulle du säga talar för HP 8760w och emot Apple med Retina?
 
Vad skulle du säga talar för HP 8760w och emot Apple med Retina?

Den får tillochmed de mest moderna MBP att framstå som väldigt kraftlösa. (Jag har ju själv bara en MBP från 2010 förvisso).. fast okej.. Såna här mobila workstations är ju avsedda för att få allt att framstå som kraftlösa...

Den med Dreamcolor har en hårdvarukalibrerbar skärm.
Den (med Dreamcolor) har en skärm som täcker in AdobeRGB
Den har "no glare"-skärm.
Den levereras med tre-år-på-platsen-service som standard.
Den låter dig sätta valfri enhet i modulplatsen om man inte behöver optisk enhet.
Den kan driva upp till fyra skärmar.
Den kan använda ett antal olika påhängsbatterier för utökad batterilivslängd.
Den har uttag för Kensingtonlås (VARFÖR tog apple bort denna feature?)
Den har en skapligt unik touchpad som utöver multitouch och sex knappar har en ytbeläggning av glas som jag tycker är bekvämare att arbeta med än Apples TP's.
Den har "lo jack" i hårdvara vilket gör att den kan spåras även om man formatterar om den/byter ut disken/etc.
Den har _riktigt_ bra ljudchip. (Men rätt kassa högtalare, men med hörlurar har jag inte varit med om en laptop som låter så bra)
Den har fått behålla en gigabitport.
Den har fått behålla en firewireport.

Sen tycker jag _personligen_ att Retina är en klart medelmåttig skärm vad gäller färgåtergivning och färgbalans. Men ja, den är högupplöst.

MBP är dock lättare, och har (vid full last) längre uthållighet.


Ja, som arbetshäst så ÄR jag jävulskt förtjust i min 8560w. Att boota upp halvdussinet virtuella 2008R2 med Echange, SQL och annat tar inte många sekunder.
 
Senast ändrad:
Den får tillochmed de mest moderna MBP att framstå som väldigt kraftlösa. (Jag har ju själv bara en MBP från 2010 förvisso).. fast okej.. Såna här mobila workstations är ju avsedda för att få allt att framstå som kraftlösa...

Den med Dreamcolor har en hårdvarukalibrerbar skärm.
Den (med Dreamcolor) har en skärm som täcker in AdobeRGB
Den har "no glare"-skärm.
Den levereras med tre-år-på-platsen-service som standard.
...

Sen tycker jag _personligen_ att Retina är en klart medelmåttig skärm vad gäller färgåtergivning och färgbalans. Men ja, den är högupplöst.

... .


Oj, tackar. Det var mer än jag väntade mig ;)

En sak jag gillade med MBP var SSD på 768 GB, finns det något motsvarande till HP:n?
 
Den får tillochmed de mest moderna MBP att framstå som väldigt kraftlösa. (Jag har ju själv bara en MBP från 2010 förvisso).. fast okej.. Såna här mobila workstations är ju avsedda för att få allt att framstå som kraftlösa...

Den med Dreamcolor har en hårdvarukalibrerbar skärm.
Den (med Dreamcolor) har en skärm som täcker in AdobeRGB
Den har "no glare"-skärm.
Den levereras med tre-år-på-platsen-service som standard.
Den låter dig sätta valfri enhet i modulplatsen om man inte behöver optisk enhet.
Den kan driva upp till fyra skärmar.
Den kan använda ett antal olika påhängsbatterier för utökad batterilivslängd.
Den har uttag för Kensingtonlås (VARFÖR tog apple bort denna feature?)
Den har en skapligt unik touchpad som utöver multitouch och sex knappar har en ytbeläggning av glas som jag tycker är bekvämare att arbeta med än Apples TP's.
Den har "lo jack" i hårdvara vilket gör att den kan spåras även om man formatterar om den/byter ut disken/etc.
Den har _riktigt_ bra ljudchip. (Men rätt kassa högtalare, men med hörlurar har jag inte varit med om en laptop som låter så bra)
Den har fått behålla en gigabitport.
Den har fått behålla en firewireport.

Sen tycker jag _personligen_ att Retina är en klart medelmåttig skärm vad gäller färgåtergivning och färgbalans. Men ja, den är högupplöst.

MBP är dock lättare, och har (vid full last) längre uthållighet.


Ja, som arbetshäst så ÄR jag jävulskt förtjust i min 8560w. Att boota upp halvdussinet virtuella 2008R2 med Echange, SQL och annat tar inte många sekunder.

Oavsett om man nu är Apple anhängare eller inte så är det få laptop's som slår HP's Workstation serie i prestanda.
Har tidigare, innan jag gick över till Mac, kört med HP's Nw modell. 8440 var det jag hade.

Priset på min 8440nw var något högre än "motsvarande" MBP. Dom var rät lika i spec'en, men jag valde HP'n för att jag skulle köra med CAD program.

Och som vanligt. Man får det man betalar för...
 
Janne, du verkar ha konfigurerat din laptop själv, beställde du från någon utländsk HP-sajt då? På HP-Sverige kan man ju inte konfigurera själv.

Tyvärr är det få tillverkares Sverigesajter man kan konfigurera sin dator på när det går på deras engelska eller andra stora marknader. Det som erbjuds i Sverige blir en bunt nästan lika datorer med krångliga långa namn som alltid saknar det lilla extra man vill ha, tex ips-skärm.

Envy 3040 går inte köpa i Sverige tyvärr och de jag kan köpa här har fel skärm och brist på rätt utgång.
 
Oavsett om man nu är Apple anhängare eller inte så är det få laptop's som slår HP's Workstation serie i prestanda.
Har tidigare, innan jag gick över till Mac, kört med HP's Nw modell. 8440 var det jag hade.

Priset på min 8440nw var något högre än "motsvarande" MBP. Dom var rät lika i spec'en, men jag valde HP'n för att jag skulle köra med CAD program.

Och som vanligt. Man får det man betalar för...

Just behovet av att kunna köra teknikprogrammen är det som hittills hindrat mig från att prova MBP. Att alla Appleanhängare då tycker att övriga världen skall skriva program för Mac hjälper ju knappast framåt.
 
Janne, du verkar ha konfigurerat din laptop själv, beställde du från någon utländsk HP-sajt då? På HP-Sverige kan man ju inte konfigurera själv.

Tyvärr är det få tillverkares Sverigesajter man kan konfigurera sin dator på när det går på deras engelska eller andra stora marknader. Det som erbjuds i Sverige blir en bunt nästan lika datorer med krångliga långa namn som alltid saknar det lilla extra man vill ha, tex ips-skärm.

Envy 3040 går inte köpa i Sverige tyvärr och de jag kan köpa här har fel skärm och brist på rätt utgång.

Konfigurera vad du vill ha och skicka in förfrågan till HPs återförsäljare i Sverige så får du offert tillbaka. De kan ibland även få fram modeller som inte var tänkta för den svenska marknaden ;)
 
Janne, du verkar ha konfigurerat din laptop själv, beställde du från någon utländsk HP-sajt då? På HP-Sverige kan man ju inte konfigurera själv.

Tyvärr är det få tillverkares Sverigesajter man kan konfigurera sin dator på när det går på deras engelska eller andra stora marknader. Det som erbjuds i Sverige blir en bunt nästan lika datorer med krångliga långa namn som alltid saknar det lilla extra man vill ha, tex ips-skärm.

Envy 3040 går inte köpa i Sverige tyvärr och de jag kan köpa här har fel skärm och brist på rätt utgång.

Jag köpte den direkt från Dustin som lade en order mot HP. (Ja, HP kan göra "build to order", men de erbjuder det inte "över disk" som exempelvis DELL). Detta på grund av att de inte hade någon Dreamcolormodel med SSD i modellutbudet. Visst, jag hade kunnat sätta i en after market SSD, men jag ville inte bryta serviceavtalet.

Edit: Nu ser jag att Ola redan besvarat den saken :)


Jag ångrar lite att jag inte köpte bakgrundsbelyst tangentbord också. Jag hade fattat att det var standard, och det är det också... Utom på de skandinaviska modellerna. Men det finns skandinaviska tangentbord med backlight.
 
Oj, tackar. Det var mer än jag väntade mig ;)

En sak jag gillade med MBP var SSD på 768 GB, finns det något motsvarande till HP:n?

Jag VET att det finns en 512GB i HP's sortiment. Det skulle förvåna mig om det inte fanns en 768. Jag har inte tillgång till Partsurfer härifrån, så jag kan inte kolla.

Men, det finns ingen _standardconf_ med 768, det kan vi vara överens om.
 
Ah just det ja.. Den har ju ett nVidia Quadro-grafikkort, vilket innebär att man (tillochmed officiellt) får GPU-acceleration av Adobes Mercury-motor (Premiere Pro etc)

Just det här med grafikkort försökte jag sätta mig in i idag. Kollade Adobes kravlista för CS6 och då fanns nVidias Quadro kort med, men på t.ex. MPB så finns bara ett nVidia GeForce GT 650M som enligt nVidia också har GPU med CUDA stöd. Kan Adobe Premiere Pro bara använda vissa typer av CUDA?
 
Kan Adobe Premiere Pro bara använda vissa typer av CUDA?

Ja och Nej.

Adobe har lagt in en lista med vilka kort som är "godkända" och därmed ger CUDA-acceleration. Alla CUDA-kort som _inte_ är Quadro ignoreras helt enkelt.

Denna lista kan manipuleras (Jag har själv gjort det), men jag väljer med hänsyn till dagens drakoniska lagstiftning kring mjukvarupatent att inte tala om hur man gör.

Men, rent krasst så är det som såhär: Ett GTX-kort för 3 500kr ger dig bättre acceleration i Mercurymotorn än ett Quadro-kort för 12 000kr om man väljer att modifiera filen.

650M ger dock inte mycket prestandavinst eftersom det är en lågenergiversion avsedd för laptops.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.