ANNONS
Annons

laptop köp samt backup alternativ,

Produkter
(logga in för att koppla)

eosd60

Aktiv medlem
ska köpa en ny laptop och skaffa mig lite mer utrymme för mitt arkiv. Har 20-30 000:- till mitt förfogande.
Rätta mig om jag har fel men dual core verkar vara det man ska sattsa på om man vill ha datorn ett par år. Har tänkt mig en dual core 1.8 och uppåt, minst 2gb i ram och ett hyffsat grafik kort och minst 80gb hdd.
vilket märke ska jag välja?
när jag surfar runt på tex hp´s hemsida hittar jag en del datorer som jag gillar men ingen information om vart man köper dom, pris eller om det går att uppdatera typ ram minnet etc. Samma sak på lg´s, acer´s hemsida. skumt tycker jag.
tacksam om någon har några tips.

mitt andra dilemma är mitt bild arkiv.
har kollat på olika alternativ och i dagsläget ser det ut som tre externa diskar som jag speglar manuellt(förvarar den tredje i annat hus) ser ekonomiskt mest interessant ut.
Som det ser ut nu så jobbar jag 90% av tiden mot mot bildarkivet. Jag undrar om det blir mycket segare om jag jobbar mot en extern disk än mot en intern. Det ska också sägas att det jag blir trött på när det gäller mitt nuvarande system är inte tiden det tar att läsa eller skriva bilder från mitt bild arkiv utan att det går segt när jag jobbar i flera program samtidigt och flippar imellan.


(när man arbetar i photoshop cs2 hur mycket jobbar programet mot hårdisken? är det så att den bara läser in bilden och sen skriver den när man sparar eller jobbar pscs2 aktivt med filen på den externa disken???)

skulle va underbart om man fick några tips om hur det funkar/vart jag kan vända mig för att få svar etc.

mvh Lars Lindqvist
 
Mitt tips är att satsa på en macbook 13.3" (de nya billiga) eller en macbook pro + en bra extern skärm som du jobbar mot hemma.
Gällande extern hårddisk så är det knappt någon skillnad vad jag märker pga av usb2.

Jag har alltid använt pc men har sista månaderna börjat använda mac mer och mer.
Min pc hemma är ganska mycket värre än den macen jag använder, trots det är macen mycket snabbare i bildhantering. Jag har haft upp emot 120 bilder öppna samtidigt på macen och det har funkat ändå.

Då skulle min pc dött för länge sedan.

Lycka till.
 
Macbook 13,3" + en extern skärm lär ju gå inom ramen för din budget.

Jag själv har inväntat de nya macbook pro, men nu när Ibook/Powerbook-hybriden kommit så är den högst aktuell..

Den skall visst fungera med extern skärm till skillnad från en Ibook utan hack.

13,3" hade jag nog aldrig hoppats på från mac.. en otrolig kompormiss vad gäller storlek och format! Nog mobil att ha med sig på turer.. och stor nog att presentera bilder på..

MVH Niclas,
 
Jag kör både pc och mac och föredrar definitivt mac, särskilt för bildhantering. Men, du har bara nämnt PC så jag förmodar att det är det du vill ha. (men jag rekommenderar dig en macbook pro, suverän dator). De flesta välkända pcmärken är bra, själv har jag mest erfarenhet av HP och Acer där Acer är att föredra enligt min uppfattning.

Processorvalet håller jag med om, likaså ramminnet som bör vara så mycket som möjligt. Vad det gäller grafikkortet bör det inte ha delat utan dedikerat minne (jämför macbook och macbook pro) vilket ger bättre prestanda. För hårddisken är egentligen snabbheten viktigare än storleken, hellre en 7200 80GB än en 120 GB 5400.

För den externa lagringen föredrar jag firewiredisk istället för usb2. Usb2 kan se snabbare ut på papper men är i verkligen cirka 20 % slöare. Men du hade ju inga problem med att det känns slött med extern disk så det spelar kanske ingen större roll. Prestandaproblem vid växling mellan olika program beror oftast på arbetsminnet, väljer du 2GB klarar du dig långt och slipper såna problem.

Jag kan inte så mycket om CS2 och passar på den frågan.
 
tack för alla snabba svar!

Jag har jobbat en hel del i mac och föredrar den. Men jag tycker den är för dyr.
om man lägger 20000kr på en macbook så får man som det känns ett väldigt "snål" alternativ om man jämnför med pc där man kan "fläska" på lite.
frågan är hur länge en macbook håller när jag investerar i typ en eos 5d.
men rätta mig om jag har fel.

när jag sa 20-30 000kr i budget var det snarare 20000kr dator och 6-7000 för nya hårdiskar. kollat på barracudas 750gb.

tack än en gång för tips
 
Värme...

När du har externa kabinett som backuplösning tänk på att de ofta blir varma (t o m för varma) i kontinuerlig drift utan kylning. Se till att hålla en HD under 45 grader för att den inte skall dö i förtid. Jag brände ut en western digital disk som satt internt och låg på över 50 grader på fyra månader. Det är nog ingen slump att interna diskar har garantier på ofta 3 år medan samma disk i kabinett säljs med konsumentköplagens minimigaranti. Ett problem med USB diskar är att man inte kan få SMART uppgifter ur dom, jag har inte lyckats iaf, så temperaturen är svårövervakad. Jag skulle inte arbeta kontinuerligt mot externa fläktlösa kabinett iaf inte med kabinett som belastas hårt med dataöverföringar. Använder dom däremot som backup som slås på för överföring och sedan av.

Är hastigheten ett problem med externa diskar finns ju alltid alternativet att köra sata kort i datorn mot externa SATA kabinett.
 
Jag skulle rekommendera dig att kolla på Dells XPS-serie, särskillt om du ska använda den till bildbehandling. En bekant visade upp en sådan (tror att det var en XPS M1710) för mig och maken till skärm får man leta efter. Kristallklar och med kanonbra färgåtergivning...den klart bästa jag någonsin sett på en Laptop.

XPS-maskinerna är också i övrigt byggda för prestanda med bra inbyggda grafikkort, så för bildbehandling skulle det definitivt bli mitt förstahandsval. Nu vet jag inte om din budget är ink eller exkl moms, men grundmodellen av XPS M1710 ligger på ca 18.500 kr ink moms, så det är ju inom dina ramar oavsett. Är din budget ex moms så går det ju alltid att trycka in lite mer minne och så.

Angående backup så tycker jag att du är på rätt väg. Backup till externa diskar, varav en utanför huset, är helt rätt.

Angående hur PS gör, så läser/skriver PS bara till disken där filen lagras när du öppnar/sparar bilden. När du jobbar med bilden så används Photoshops växlingsfil som ligger där det är inställt att den ska ligga oavsett var själva bilden är lagrad.
 
tack tack. jätte bra att få reda på allt det där med värme och sånt. tänkte ha dom i en garderob. kabinetterna jag tänkte på har inbygd fläkt så det borde vara ok eller?
skärm har jag redan så den är biff.

budgeten är ink moms.

lars
 
ser ut som det blir en zepto 6615.
-15.4" WSXGA+ 1680x1050 (6615WD)
-2.00GHz Intel® Core™ Duo T2500
-100GB 7200omdr. SATA Hitachi
-2048MB PC5300 DDR2 (2x1024)
-nVidia Geforce Go 7600 512MB grafikkort
-etc

19000+moms

angående backup har jag fått tips om dessa två siter. det ser väldigt interessant ut men man et ju inte vart man kan handla sakerna??? någon som hört talas om dessa prylar`?

site 1
http://www.buffalotech.com/products/storage.php
site2
http://fwdepot.com/thestore/default.php/cPath/1_87
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.