** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

laptop för backpacking resa

Produkter
(logga in för att koppla)

henrikgbg

Aktiv medlem
Till vintern beger jag mig till australien i ett år, all utrustning för min resa kommer ligga i en ryggsäck på ca 70-85 liter (inte införskaffad än)

Till resan kommer jag självklart ha med min EOS D350 + gluggar och annan utrustning.

Är stort fan av "RAW" och inser att jag därför måste ta med en egen laptop under resan, men har ingen aning om vad jag ska välja.

Har funderat på en HP Pavilion tx1020

Länk: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=331332

Kommer främst använda CS2 eller CS 3, kommer den klara prestandamässigt att köra det utan att batteritiden dör innan man förändrat något i första kortet man lagt in? ;)

Någon som har erfarenhet av just den här datorn för fotoredigerande? (har ju inkluderad ritskärm som verkar trevligt att använda vid första anblick, men har man någon nytta av den?)

Eller har någon något tips på andra datorer eller utrustning att ta med på min resa?

Tacksam för svar!

Jag vet inte riktigt hur du ligger till i Mac / Pc frågan men jag skulle tipsa om att köra på en mac.
Jag passade på att skaffa en Mac när jag väl var nere i Australien (ingen direkt stor prisskillnad) men gott om ställen för support och med allt du får i den storleken så kan det inte gå bättre :)

lite andra grejor som tål tänkas på, ha en riktig tålig kameraväska. och till laptopen ett skyddsfodral som tål lite stötar. helst inte så stor kameracäska och som har låsmöjligheter. även på de mest säkra backpackerställen kan man aldrig vara säker nog :)

Skriver samma sak på fler ställen nu, men: Hp har fläkt/värmeproblem. Mac har dåliga skärmar och är för långsamma för aperture/lightroom. Fujitsus och Sonys bättre modeller har bra skärmar. Asus är bra om du vill ner något i pris.

F77 skrev:
Skriver samma sak på fler ställen nu, men: Hp har fläkt/värmeproblem. Mac har dåliga skärmar och är för långsamma för aperture/lightroom. Fujitsus och Sonys bättre modeller har bra skärmar. Asus är bra om du vill ner något i pris.

Skämtar du eller är du bara korkad/outbildad?

Köp en 15.4" macbook pro med matte skärm.
Bästa skärmen på marknaden, snabbaste processorn på marknaden och väger mindre + längre batteritid än nästan alla andra 15.4" datorer.

(nya macbook med LED-bakrundsbelyst skärm och nya OS X ska det vara)

Nu behöver man varken vara korkad eller outbildad för att ha en annan åsikt.

När det gäller pek-skärmen på HP tx1020 så sklle jag bara vilja säga att man ska inte förväxla den med en ritplatta. Den är till för att man ska kunna använda datorn som "tablet pc". Det är mer en erättare för mus.

CPU- Minne räcker nog för CS2/3 även om jag skulle lagt till lite mer minne.

När det gäller skärmar på bärbara så skulle jag avråda från blanka skärmar ute på fältet eftersom det lätt blir skarpa reflexer då är matt bättre i mitt tycke. Batteri tiden är väl alltid en akilleshäl framför allt om man tvingas använda hårddisken mycket dvs varje gång du kopierar bilder till/från minneskortet.

PC-kort (PCMCIA) anslutning och en bra kort adapter är att föredra men även USB-läsare fungerar.

Nej, jag skämtar inte, och min utbildning är min ensak.

Jag hade gärna sett att de hade marknadens bästa skärmar och att de klarade av aperture, men nu är det inte så, och därför bytte jag från mac för att kunna hantera mina bilder i en bärbar. Apple har medelmåttiga skärmar med 6-bitarsteknik, de blev stämda för att ha påstått sig använda 8-bitars för att kunna konkurrera med prestigemodellerna från Fujitsu mfl.

Storleken har betydelse

Vi pratar riktig resedator här, en som ska släpas runt mycket. Du är inne på helt rätt spår med 12"-skärmen: storleken är allt. Glöm alla stora fina 15"- och 17"-skärmar. Jag har själv en rätt normal 15,4" laptop, som jag tyckte skulle vara stor nog för att vara bekväm att arbeta mycket med (och det är den), samtidigt som den skulle gå att ta med. Efter att ha haft datorn ett tag och använt den till föredrag och på resor av olika slag kan jag bara konstatera att den är för stor och tung för att vara bekväm att ha med sig. En laptop med 15"-skärm och i 2,5-3 kg-klassen fungerar att ta med sig på enstaka resor, men ska man resa mycket och/eller resa runt, eller ha datorn med sig "jämt" kommer en så stor dator raskt att bli irriterande. Liten och lätt skulle jag prioritera mycket högt för en dator att resa med.

Beträffande prestanda: Den stora flaskhalsen i de flesta sammanhang är internminnet. Stort och snabbt internminne betyder oftast mycket mer än en häftigare CPU. 1 GB är det absolut minsta. Ska du köra Vista på den, och ändå ha prestanda över till minneskrävande applikationer (bildbehandling), så skulle jag satsa på ytterligare en GB, annars riskerar det att bli långsamt.

Jag skulle för egen del inte fästa för stor vikt vid skärm, så länge den är hygglig, och med acceptabel färgåtergivning (och helst matt, för att undvika reflexer). Exteriört är det mest viktigt att datorn har tillräckligt med USB-portar för att du ska kunna ansluta kamera/kortläsare, plus eventuell USB-hårddisk (vilket du kommer att behöva om du fotograferar mycket och inte råkar få tag på en dator med enorm hårddisk). T.ex. LaCie har mycket smidiga hårddiskar.

Med en sådan dator kan du göra det nödvändigaste under resan. Originalfilerna sparar du givetvis, och sedan kan du alltid använda en stationär dator med stor och bra skärm och kontrollerad ljusmiljö för att göra noggrann redigering av de bästa bilderna.

Skaffa en bra skärm även om det är 12". De riktigt bra skärmarna från Fujitsu är tyvärr ganska dyra, men de finns i 12" om priset inte är något hinder. De billigare Amilo har mycket bättre skärmar än tex mb, och det sitter samma skärm i Fujitsu Amilo 12" som i deras 15".

Vaio är ett alternativ.

En sak till som kan vara bra om man kommer att jobba mycket utan ström.
Ett eller två extra batterier att byta med.

tack för alla tips o råd!

Aldrig har jag känt så mycket oro inför ett datorköp!

Tror jag börjar komma till ett beslut om vilken dator jag ska välja, men är väldigt tacksam för era åsikter om mitt val!

Datorn jag funderar på är:

http://www.dustinhome.se/Dacsaportal/?ProdID=5010111335&csref=Prisjamforelse_Pricerunner_5846

Det är en fujitsy siemens AMILO SI 1520

Tror bara det är PCMCIA plats för CF kort jag saknar i den.

Köper nog till något batteri extra också!

Jag har möjligheten att få den till ett bättre pris än vad dustin har, genom ett sammarbete med en leverantör på gamla jobbet så får jag den för 9995:- istället för 12995:-! :D

Det står att skärmen är högblank, men på fujitsy siemens hemsida står det att den ska funka perfekt i starkt solkjus också! finns det någon som har erfarenhet av det?

SÅ nu till nästa problem...hur ska jag frakta den?
Kommer leva i Australien i ett år på en backpacking resa, allt jag äger o har kommer ligga i en ryggsäck. ska köpa till ett säkerhetsnät till väskan i metall som gör att jag kan låsa fast väskan ifall jag behöver lämna den ifrån mig.
Men jag vill ha ett litet enkelt fodral till laptopen. Behöver inte ha plats för laddare, mus o annan ev kringutrustning i själva fodralet. Behöver bara något som omsluter datorn. Har hittat en del olika i neopren och liknande, men jag skulle vilja ha ett hårt fodral som står emot lite stötar osv. Har inte hittat någon typ av sådant fodral. vet någon ifall det finns och vart jag kan hitta det?

Hur har ni fraktat era datorer på liknande resor?

Jättetacksam för svar!

japp...

Jag köpte faktiskt just en fujitsu xi1546 när jag pensionerade macen. Skärmen är bra, datorn är snabb och responsiv. Använder inte den i solljus, kan inte svara på det. Datorn låter för mycket i mitt tycke, men jag tror inte den låter mer än många andra. Jag skulle vilja att datorer var tystare. Eventuellt är datorer utan dedikerat grafikkort något tystare. Prisvärd dator. Finish och byggkvalitet genomsnittligt. Titta också på Asus f3sv och hp nx9420 om du kan hitta den med blank skärm. Fujitsu Xa1520 är betydligt snyggare än xi1520, ca 9500kr, samma komponenter i princip men med amd-processor.

Hej
Eftersom jag varit i databranchen några år har jag råkat ut för en del bärbara datorer. Jag kan varmt rekomendera Lenovo (fd IBM). De har någon ultraportabel modell som min chef har, själv har jag släpbara Z61M eftersom jag jobbar med min dator :)

Det jag tycker om med Lenovo är:
- Mycket gediget tangentbord. Fantastisk skrivkänsla.
- 3 timmars batteritid, i praktiken!
- Välkonstruerad mekaniskt i verkligen alla detaljer.
- Både pekplatta och styrpinne (till styrpinnen finns egna "musknappar" som man hela tiden når med tummarna.
- Vid fall känner datorn av detta (via G-kraftssensor) och parkerar armen i hårddisken så skivorna ej skadas.
- Inbyggd kortläsare för bla SD-kort.

Hörde av en försäljare att någon tidning e.dyl gjort falltest med en hög bärbara datorer från olika tillverkare. Endast Lenovo och Mac klarade sig. Någon som sett detta o kan verifiera?

Köptips:
- Se till att ha en strömsnål processor (tex Intel Core 2 Duo).
- Köp ett batteri med fler celler än standardbatteriet
- Inget 'häftigt' grafikkort, det gör av med batteri.

Edit: jag upplever en stor flaskhals i hårddisken, skulle jag köpa ny bärbar idag hade jag definitivt beställt en 7200 rpm:are.

Föresten så kör jag kubuntu Linux, och programmet Digikam som är helt fantastiskt bra! Rekomenderas, det kommer snart både till PC och Mac.

Lycka till

15" blir enligt mig allt för stort. Om du inte har ngn annan som bär grejerna.

Max 12" skulle jag vilja säga.

Jag har fastnat för Vaio,s små bärbara. Knallfina skärmar, tysta och läckra i allmänhet!
Drömdatorn? = http://www.sonystyle.com/webapp/wcs...ngId=-1&categoryId=578&parentCategoryId=16154

Här har du en dator som ligger lite lägre än VAIO i pris. Ruggigt fina datorer.
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=332998

Jag möter resande (amatörer och proffs) varje dag och det är helt klart tydligt att de som tar arbetet seriöst inte prioriterar stor skärmstorlek :)

**

Personligen så prioriterar jag inte datorn, hatar datorer generellt.. Använder MAC..

MVH Niclas,

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar