ANNONS
Annons

Laowa 24mm f/14 2x Macro Probe

Produkter
(logga in för att koppla)

at1981

Aktiv medlem
Hejsan!

Har ni någon erfarenhet av detta objektivet till Nikon Z?
Länk:
När det gäller macro-objektiv som fungerar på Nikon Z är detta det dyraste men det är ju också lite speciellt på sitt sätt.
Så vitt jag känner till så är det endast Laowa som har macro-objektiv som passar till Nikon Z som klarar av en förstoring på minst 2x.

MVH at1981 !!
 
Laowa har även ett manuellt 100 mm 2:1-makro som precis som objektivet du länkar till finns till både Nikon F och Nikon Z.
 
Jag funderar på detta, men det är ju ett speciellt objektiv och bör komplettas med annat ”normalt” makro


 
Jag funderar på detta, men det är ju ett speciellt objektiv och bör komplettas med annat ”normalt” makro


Ja, nackdelen med det objektivet är förstås att det, oaktat brännvidden, inte har hört talas om fokus på oändligheten.
 
Ja, nackdelen med det objektivet är förstås att det, oaktat brännvidden, inte har hört talas om fokus på oändligheten.
Men det är trots allt ett rätt häftigt objektiv för närbilder, här är den första bilden jag tog med det, 5 x förstoring, en fluga ca: 4mm lång
 
Men det är trots allt ett rätt häftigt objektiv för närbilder, här är den första bilden jag tog med det, 5 x förstoring, en fluga ca: 4mm lång
Häftigt, är det stackat? att jag inte köpt någon än är att det är svårt att stacka insekter tycker, särskilt om de är levande och är det döda så brukar de inte se så levande ut 😊
 
Häftigt, är det stackat? att jag inte köpt någon än är att det är svårt att stacka insekter tycker, särskilt om de är levande och är det döda så brukar de inte se så levande ut 😊
Denna är inte stackad, en död liten fluga som jag hittade på en fönsterbräda samma dag som jag hämtade objektivet på posten.
 
Häftigt, är det stackat? att jag inte köpt någon än är att det är svårt att stacka insekter tycker, särskilt om de är levande och är det döda så brukar de inte se så levande ut 😊
När jag stackar insekter gör jag det direkt i kameran, en EOS 90D, det kallas fokusgaffling, sedan plockar jag ihop det i Canon Digital Photo Profressional, en synnerligen enkel procedur. Bifogat foto är stackat av ca: 40 bilder med minimal förskjutning av fokus. Här använder jag dock ett objektiv som är anpassat för detta: EF-S 35 f/2,8 Makro, plus några mellanringar:
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.