Annons

langt hall och i morker. hjalp!

Produkter
(logga in för att koppla)

monsfornander

Avslutat medlemskap
Hejsan, jag sitter pa borneo nu och skulle behova lite hjalp, om en vecka ska jag bege mig in i regnskogen for att arbeta som voluntar i en manad, men aven fotografera. jag har ett 70-210nikon obejktiv f1.4-5.6 ,men det ar tillrackligt bra.

jag har hort att man kan anvanda en teleconverter, hur fungerar dessa och vilken bor jag kopa, forsamrar de kvalit'en mycket?

sedan sa undrar jag ocksa vad jag bor kopa for film nar jag ska ta kort i gryning/skymning respektive mitt i natten? hur bra film behovs det.

Ska till singapore om ett par dagar och tankte da kopa den utrusningen som jag behover sa all hjalp jag kan fa skulle jag vara valdigt tacksam over.

mans

Du har ett 210mm tele, räcker inte det.

Om du kör telekonverter kommer du att förlora mycket ljus och en del skärpa. Skärpeförljusten kan du komma runt genom att blända ner något.

En 2x-konverter gör att största effektiva bländare blir 11, ett steg nedbländat för skärpans skull blir 16.

Det går utmärkt att fotografera lanskap med 420 mm och bländare 16 tillsammans med ett stativ, men inte mycket annat.

Min bild av regnskog är att det knappast är så ljust inne i skogen. Vill man fotografera djur ska man helst komma nära.

Vid skymningen är Fuji Superia 800 en bra film.

Det är ofta en bättre lösning att komma nära än att använda telekonverter. Även med 210mm*2 kräver små och mellanstora djur att man kommer hyggligt nära.

Om du ska plåta natur tycker jag att du ska försöka få tag på en ljusstark telezoom, ny eller begagnad. Det finns t ex Sigma 70-200/2,8 EX HSM. Ljusstyrkan gör att du kan fotografera i fler typer av ljus och dessutom kan använda telekonverter till rörliga motiv.

hejsan, tack for informationen. jag var dar ute i regnskogen for ett par veckor sedan, och kande att jag aldrig kom riktigt sa nara som jag ville, mycket djur kan man se fran floden men de ar valdigt skygga.

Det later som om jag ska satsa pa ett nytt objektib istallet for en konverter. Det stammer bra att det ar ganska mork i skogen, sist hade jag bara med mig 400film och det rackte inte langt. oftast for morkt for den.

Sa en 800 tror du racker, under natten nar det ar kolsvart vad skulle ni rekomendera da? (forutom sma ficklampor...)

tack!
mans

Skillnaden mellan 400 och 800 är bara ett steg. När det väl blir mörkt blir det riktigt mörkt är mitt intryck. I skogen kanske du kan klara dig med ditt förhållandevis ljusvaga objektiv, Superia 1600 och bra stöd, men på natten krävs en kraftig blixt med teletillsats (någon typ av Fresnel-lins som koncentrerar ljuset från blixten så att den når längre). "Better Beamer" är ett exempel. Superia/Press 800 och 1600 kan pressas till 3200 om det behövs. Sedan finns det svartvita filmer från Kodak och Ilford på 3200 ASA som kan pressas några steg. Resultaten blir långt från perfekta, men vad gör man. Lägger man 40000kr på ett ljusstarkt tele vinner man ändå oftast bara ett steg eller två. Retligt det där att fotografering kräver ljus... ;-)

/Pontus

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar