Annons

Landsvägscykling

Produkter
(logga in för att koppla)

raskolnikov

Aktiv medlem
Hej, ska plåta linjeloppsDM i landsväg på lördag. Ngn som har lite förslag på bildlösningar?
Kommer troligtvis inte vara ngn stor starklunga så det går bort. Jag har testat genren förut och fann den svår! Är det bara tele och helperson som gäller eller cyklisten i det fina landskapet? Jag har rätt litet sidutrymme så bilden får inte bli med för små detaljer. Jag tänker skuggor, eller svettiga ansikten men det känns konventionellt. Även svårt med skuggan de får från hjälmen... Alla tips och länkar tas tacksamt emot men jag behöver tipsen innan lördag morgon.

Sitter och bläddrar på gettyimages nu men inte ens de verkar ha fått till ngt ballt...

MVH // Johan
 
lvg är svårt som fn!! har gjort många tappra förösk att få till bra bilder =)... nån, i mina ögon, som har grym koll på cykelfoto är Graham Watson. hans bilder brukar finnas med i tidningen cycle sport och även Pro Cycling emellanåt. Du kan hitta några av hans bilder på www.grahamwatson.com
 
raskolnikov skrev:
Hej, ska plåta linjeloppsDM i landsväg på lördag. Ngn som har lite förslag på bildlösningar?
Kommer troligtvis inte vara ngn stor starklunga så det går bort. Jag har testat genren förut och fann den svår! Är det bara tele och helperson som gäller eller cyklisten i det fina landskapet? Jag har rätt litet sidutrymme så bilden får inte bli med för små detaljer. Jag tänker skuggor, eller svettiga ansikten men det känns konventionellt. Även svårt med skuggan de får från hjälmen... Alla tips och länkar tas tacksamt emot men jag behöver tipsen innan lördag morgon.

Sitter och bläddrar på gettyimages nu men inte ens de verkar ha fått till ngt ballt...

MVH // Johan


Spännande...
Har tävlat i cykel, så jag nappade direkt för att läsa här på tråden... :)
Har kvar mina Campa-grejer på en fin specialbeställd Chessini... :)

Ok, nu vara'e fotosnack!!! Ok då!!

Har ju såklart "nåra" cykeltidningar, italienska/franska! :)
Dom har skickliga fotografer!
Titta i några sådana, så får du ideér!!

Så,
mycket närbilder tycker jag/känns bra!
Gå nära alltså!!
Stå gärna på toppen av branta backer = där går det saktare/trötthet!
I kurvor, och va nära!
I depån = närbilder!
Före start = koncentration/närbilder!

Så tycker jag bra cykelbilder kan vara!

Ps. Har suttit bakvänd/fastspänd på motorcykel och plåtat nära...
Men det är litet känsligt....! ;) ;)
 
Du kan ju kolla på www.cyclingnews.com
Leta reda på Road index i vänsterkanten. Där finns det mycket bilder tagna av olika fotografer. Visserligen är så gott som alla tävlingsbilder tagna från motorcykel. Men lite ideer går kanske att få.
 
Sundström skrev:
lvg är svårt som fn!! har gjort många tappra förösk att få till bra bilder =)... nån, i mina ögon, som har grym koll på cykelfoto är Graham Watson. hans bilder brukar finnas med i tidningen cycle sport och även Pro Cycling emellanåt. Du kan hitta några av hans bilder på www.grahamwatson.com


Första gången jag ser Watsons bilder (tror jag...)

DOM E BRA!!!!

Han kör mycket närbilder!!
Här finns som sagt bra tips!

Och,
hans bilder från "Helvetet i norr...."
Paris-Roubaix.......

Är inte bara ett av cykelvärldens största,
det är också det hårdaste endagsloppet...

Går över 261 kilometer på kullersten, stigar och dåliga vägar.
Och så Koppenberg!!
 
Olle_Nilsson skrev:
Du kan ju kolla på www.cyclingnews.com
Leta reda på Road index i vänsterkanten. Där finns det mycket bilder tagna av olika fotografer. Visserligen är så gott som alla tävlingsbilder tagna från motorcykel. Men lite ideer går kanske att få.


Bara det att jag fastnade direkt på Campagnolos hemsida!! :) :)
2007 Range!
Svarta grejer...jaha, inget annat nytt?? ;) ;)

Men fina bilder!!!
Fixa en motorcykel!!! :)

Skall inte titta mer på denna cykel-sida..
Riskan finns att jag snöar in på cykel igen...!! ;) :)
 
Olle_Nilsson skrev:
Koppenberg ??
Är inte det Tour de Flandres


Jovisst, inlägget blev lite osammanhängande...! ;)

Minnesbilder/känslor dyker upp! :)
Inte så lätt att hålla huvudet kallt då för en Cykel-aficionado!! ;) ;) :)

För övrigt,
inte så kul minnesbilder ;)
"har haft förmånen" att åka med,
på rulle i alla fall,
den svensk som vunnit Girot!! :)


Måste kanske sätta upp min poster av José Manuel Fuente igen!! ;)
 
Senast ändrad:
Leta rätt på en lämplig innerkurva på landsbygden och hoppa ner i diket (kolla om det är vatten i diket innan du hoppar i). Från diket kan du sedan panorera och få fartiga bilder. Beroende på vilken vinkel (sitta/ligga eller stå i diket) du får mot cyklisten kan du antingen ha en blå himmel bakom eller ett rörelseoskarpt landskap.

Hastigheten i kurvan är beroende på hur tvär den är så leta rätt på en relativt tvär kurva. Tänk dock på att en allt för tvär kurva ger för mycket rotation för att enkelt lyckas med panoreringen.
 
tack för alla tips och kuriosa! Jo, motorcykel vore fint men känns som att man tar i lite mgt då i relation till nyhetsvärdet, men det hade varit ballt. Men jag känner nog tyvärr ingen som har.
 
panorerera som många varit inne på är ju ett bra sätt som rätt utfört ger bra fartkänsla. Prova lite olika brännvidder för att få den effekt du söker. Teleobjektiv rakt framifrån i branta backar är en av mina favoriter också. Det blir ett skönt djup i bilden samtidigt som det brukar bli en hel del grimaser och "svällande" muskler i branta backar. En annan fördel med branta backar är at det är lättare att fokusera när inte farten är så hög.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.