Annons

Landskapsglugg: Canon eller Tokina?

Produkter
(logga in för att koppla)

SubEvent

Aktiv medlem
Är ute efter en vidvinkelglugg - främst till landskapsfoto. Sökt och kikat en del och skalat i listan av gluggar...är nu nere och väljer mellan 2 st:
Canon EF-S 10-22/3,5-4,5 USM
Tokina AT-X 11-16/2,8 Pro DX till Canon

...som jag ser det är ju Tokinan både billigare och dessutom 2,8. Men canon är ju alltid canon...
Vad jag är ute efter är skarpa och - förlåt uttrycket - "vidvinkliga" landskapsbilder som jag inte riktigt kan få till med min "standardglugg" Canon EF-S 17-85/4-5,6 IS USM.

Jag använder en 7D.

...jag bör nämna att jag även kikat på Tokina AF 12-24/4,0 PRO ATX DX II

Tacksam för lite input.
 
Kolla recensuoner på www.photozone.de som jag tror har testat båda. Vad jag minns är möjligen Tokinan i de ex testade skarpare vid motsv bländare. Däremot har Tokina överlag två akilleshälar: kromatisk abberation och sämre motljusegenskaper. Se även www.slrgear.com.
 
För landskapsfoto hade jag gått på Canon EF 10-22. Ljusstyrkan i Tokinan behöver du inte.

Har ägt Tokinan själv och som sagt den är skarp (hmm har iofs inget att jämföra med). CA märkte jag dock av direkt.
 
Nu vet jag inte hur Tokinan är men Canons 10-22 är känd för sin låga distorsion (för en supervidvinkel). Ett mycket trevligt objektiv som jag faktiskt saknar sedan jag gått över till fullformat (35 mm), dess ersättare 16-35/2.8L II har större distorsion, sämre hörn och är avsevärt tyngre.
 
Det kan vara värt att notera att Tokina 11-16 mm till Canon verkar vara slut i alla fall i de större butikerna i Sverige. Jag kontaktade svenska ÅF och frågade när de skulle få in nya, och fick då detta som svar:

"Dessvärre är Tokina 11-16 till Canon slutsålt. Osäkerheten är stor nu tyvärr p g a läget i Japan när leveranserna kommer igång. Till Nikon finns den dock i lager!".
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.