Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Landskapsfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

Kopparödlan

Ny medlem
Hej

Har lite problem med landskapsfotografering.
Himlarna blir utbrända.
Antar att det är lite av en klassiker men är rätt ny så skulle behöva alla tips!

Köpte ett polarisationsfilter och roterade det och fotade så mycket 90 grader det gick mot solen. Ja allt det där men blev rätt utbränt. Var under solens sista timmar som jag fotade landskap.

Behöver jag ett grå filter eller sådant dära halvt gråfilter?

Mixtrade med slutartiden och bländaren och ison.
Det var på en golfbana jag skulle fotografera och gräset mörkgrönt och himmeln ljus. Svår kombination att få till.

Några tips?

Jag antar att du använder stativ då du tar i ganska mörka situationer, använd då lägsta möjliga ISO för bättre dynamiskt omfång och ta gärna flera bilder med olika exponering som du kan sätta ihop sen, så kallad HDR.

Problemet med graduerade gråfilter är att kanten mellan ljust och mörkt i motivet kanske inte är så rak som filtret så du även skuggar de mörka delarna i bilden.

Sök lite om HDR, tror du har lösningen där. :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar