Annons

Landskapsfotografering, Fineart..

Produkter
(logga in för att koppla)

Micos

Aktiv medlem
Okej.. jag har stött på problem. Eller snarare beslutsångest :) En av mina favoritgenrer inom fotografering är landskap, och jag har under mina senaste jordenrunt-resor lagt mycket tid och energi på att fotografera allt från soluppgångar till vattenfall djupt in i djungeln och jag känner att jag framöver vill ha en utställning. Problemet är bara att man inte kan blåsa upp 11mpix bilderna från min D200 särskilt stort, så inför nästa resa har jag funderat på att köpa en storformats panorama-kamera. Det jag är lite tveksam till är bara priset, samt vikten på denna utrustning då min fotoväska redan väger en bit över 10kg. Är det någon som vet hur stort man kan förstora upp bilder från 35mm film från tex en Nikon F5? Eller kanske från en Leica kamera? Det jag har kollat på nu är en linhof technorama eller Fotoman 617, men jag känner att båda dessa är lite dyra, tunga och låser mig till enbart landskapsfotografering. Någon som har några smarta alternativ på kameror som låter mig göra stora förstoringar? (Typ 1m x någonting)

Tack på förhand!

Micke

Kompromissen är en mellanformatskamera (6x6, 6x4.5, 6x7) om storformat/panorama är för tungt eller låst till bara landskap. I alla fall då man visar dia på duk så räcker en sådan långt. Men om du vill ha bilden digitalt också, så är den svaga punkten scannern (jämför den här diskussionen: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=99570 ).
Den mest otympliga delen är ju annars stativet.

Jag kan tillägga att jag inte har erfarenhet av de kameror du tittat på.

Senast ändrad:
ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto