Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Landskapsfoto, utr, Norge

Produkter
(logga in för att koppla)

jonaspeter

Medlem
Tjenare,
Nu på Söndag åker jag upp till Narvik för att jobba en vecka. Tänkte den här gången släpa med mig min D600 samt något ur objektivparken för att föreviga detta otroliga land och dess vyer.

Mina tankar är att släpa med mig D600:an, mitt 50mm AF-S 1,4G samt kitgluggen 18-55.
Stativ av något slag är ju självklart.

Är polfilter användbart till 50:an i detta fall?

Lyckades förra gången fånga en ruta med IPhonen... Ni ser vad jag har framför mig .. Nu kommer miljön dock vara till större delen snötäckt..

Något jag absolut inte bör glömma?
Tänkte också försöka mig på en timelapse där uppe, några nybörjarfel att akta sig för?

Tack på förhand,

/ Jonas Lindgren

Bilagor

• 2755c30e08ca11e291a022000a1e8839_7.jpg
    2755c30e08ca11e291a022000a1e8839_7.jpg
    76.5 KB · Visningar: 142
Varför ta med ett DX-objektiv till en FX-kamera?

Polfilter har du nog inte så mycket nytta av med tanke på hur lite solen lyser men har du ett liggande kan du ju ta med det.

"Risken" för Norrsken är rätt stor, så ta med stativ och gärna nånting vidvinkligare än 50mm.

edit
Förlåt, jag läste tydligen inte att du skulle ha med stativet..

Om du har möjlighet, skaffa en Samyang 14/2.8 som du tar med dig. Med den kan du ta fina landskapsbilder samt även stjärnhimmelsbilder med för den delen.

18-55/3.5-5.6 är för DX och ger en ful ram runt bilderna som inte går att redigera bort om du använder dig utav D600 (FX).

Ser i din kameraväska att du uppgraderat från D90 till D600 (har själv kompletterat min D5100 med en D600). Nu är det väl för kort inpå resan och kanske inte alls i din budget, men en stark rekommendation är verkligen att du borde komplettera väskan med några vassa FX-gluggar för att göra D600 rättvisa. Jag har testat mina DX-objektiv på D600, men insett att det bara är att glömma. Du kan lika väl ta med D90 om du skall använda de objektiven.

Hoppas du har möjlighet att komplettera med ett skarpt vidvinkel framöver (t.ex. 16-35/f4). Det skulle göra underverk med din D600 i den naturen (som avspeglas på mobilfotot).

Kanske du kan få låna ett objektiv bara för resan, om du känner någon med andra objektiv eller är på god fot med din fotohandlare?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar