Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Landskap, vad ska man tänka på..

Produkter
(logga in för att koppla)

Jeppe75

Ny medlem
Jag ska iväg i sommar och fota landskap i norrlands höga kullar och djupa dalar.. :) Som den amatör som man är vill jag veta vad skall man tänka på när man vill ha en bra landskapsbild?

Hej
Sök exempel och lär dig utrustningen, försök se bilder i allt, man kan fota i vilket väder o vilka förutsättningar som helst, men man bör då ha olika ideer för olika förutsättningar.
Jag brukar åka omkring o fota det jag ser.
Finns kanske lite ideer på www.roine.nu

Sök också på landskapet och vad som utmärker det, turistsidor mm för att hitta pärlor.

Såg just en liknade fråga på Engelska här:
http://forums.dpreview.com/forums/readflat.asp?forum=1032&thread=26853063

Gällande tekniken

Tack för länken. Det var mkt trevligt att läsa där. Ngt jag glömde lägga in i frågan är vad man skall tänka på när man fotar när solen ligger rakt in i linsen?

roinek skrev:
att inte titta för allt i världen om du har en spegelreflex.

Roine

Hehe.. Menade inte att jag skulle ta bild på självaste solen.. utan mer om solen ligger straxt ovanför ett berg. Sista jag fotade mot solen så fick jag bgt som såg ut som en solexplosion. Titta i mitt album får du se.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar