Annons

Landskap och gaffling

Produkter
(logga in för att koppla)

jdandanell

Aktiv medlem
Satt och läste igenom bruksanvisningen och framförallt de delar som jag hoppade över när jag var ny med kameran. Ett område var gaffling och jag blev mäkta imponerad. Tänk så lite man kunde om sin kamera. Detta borde ju vara lösningen på problemen med utfrätta himlar vid mulet.

Hitta även en bra länk till en sida där jag kudne fördjupa mig i detta med olika exponeringar vid landskapsfotografering.

http://www.luminous-landscape.com/tutorials/digital-blending.shtml

Ni som brukar fota landskap, kör ni med gaffling eller fotar ni bara en vackert väder med polfilter?

ND-filter?
Vilka tekniker kör ni med?

Gaffling var ju användbart för diafilm där exponeringen var mer kritisk än för digitalt och man inte kunde se resultatet direkt. Idag, med histogram och högdagerblink är ju nyttan mycket mindre. Gaffling hjälper dig ju inte att få en korrekt exponerad bild, den förbättrar bara oddsen när man chansar... Det kan ha sin poäng att gaffla dock om man fotograferar snabba skeenden och inte kan lägga tiden på att få exponeringen rätt.

jimh skrev:
Gaffling var ju användbart för diafilm där exponeringen var mer kritisk än för digitalt och man inte kunde se resultatet direkt. Idag, med histogram och högdagerblink är ju nyttan mycket mindre. Gaffling hjälper dig ju inte att få en korrekt exponerad bild, den förbättrar bara oddsen när man chansar... Det kan ha sin poäng att gaffla dock om man fotograferar snabba skeenden och inte kan lägga tiden på att få exponeringen rätt.
Vissa situationer (ganska ofta faktiskt) är det ju svårt att få rätt exponering. Det räcker ju att kika runt lite bland bilder på nätet för att hitta överexponerade himlar och brudklänningar etc.

Om man använder bilderna som det beskrevs i länken så nog borde man väl kunna använda BKT för att få en (hyfsat) korrekt exponerad bild?

gaffling och hdr

3 exponeringar med ca 1-2 stegs skillnad och därefter HDR-generering med photomatix pro använder jag vid kontrastrika och svåra motiv. Funkar alltid.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar