ANNONS
Annons

Lampor och blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

Brummelisa

Aktiv medlem
Hej!

Jag har vad jag tycker en liten dum blixtmätare. Det är en Portaflash och den kan enbart mäta blixtljus under 1/60 sek. Min kamera har synktider på 1/30 och långsammare. Då undrar jag hur jag ska mäte då jag tar kort då jag inte har en helt svart studio.

Om jag tex mäter med en vanlig mätare på enbart dagsljuset och den säger tex 1/30 och f2.8 och sen mäter jag blixtljuset under 1/60 och självklart kan då inte få bort det vanliga ljuset under den tiden och får då tex f8. Vad ska min bländare bli då?

/ Marcus

Hmm..knepig fråga faktiskt...

Men jag tror inte att det befintliga ljuset påverkar så extremt mycket, men jag kan mycket väl ha fel!

Vad jag grundar det på är att om du t.ex. ställer upp två blixtar brevid varandra, och riktar dom mot samma motiv, så kommer du inte att få bländare 16 med ljusmätaren om du har ställt båda blixtarna på bländare 8.

Precis som att två stycken 500W halogenlampor inte ger lika mycket ljus som en 1000wattare.

Jag förstår inte riktigt frågan. Även om det befintliga ljuset skulle påverka exponeringen litegrann så finns det ju där under blixtexponeringen också och skall således påverka exponeringen.

Hmmmm!

F:8/ 1:60
Det är mätningen från blixten som styr exponeringen, håller med Jim och Walle. Det infallande ljuset är så lite så det stör inte din exponering, eller bör inte göra det iaf. Men du kanske vill utnyttja det infallande ljuset, typ från ett fönster. Då får du öppna upp lite eller köra en tid som är lite långsammare än 1:60.
Ilk

Till Christoffer:

Det borde väl bli dubbelt så mycket ljus, dvs bländare 11.

Till er andra. Problemet för mig är att blixtmätaren mäter enbart på 1/60 och kameran kan bara ha 1/30 som snabbast. Med andra ord så kommer blixtmätaren att säga en viss tid, men egenligen så kommer det alldagliga ljuset som blixten mätte att bli dubbelt så starkt.

Det är så att jag har byggt mina blixtar själv och funderar på att sätta starka 200W lampor för att kunna fokusera, men vet inte hur de kommer att påverka mätningen.

/ Marcus

Jag läste någonting på Profotos hemsida. Där står det bla "q: How can I compare the light output from a halogen lamp to a flash?
a: If the halogen lamp has the same wattage as the wattage of the flash, the exposure difference will be approximately 6 f-stops when an exposure speed of 1/60 of a second is used." Dvs att ljuset från halogenlampan är försumbar jämfört med blixtljuset.

http://www.profoto.se/faqList.php?q_catId=10

Brummelisa skrev:
Till Christoffer:

Det borde väl bli dubbelt så mycket ljus, dvs bländare 11.

Jepp, menade bländare 11, inte 16...fick en akut attack af hjärnsläpp :)

Men hur som helst så blir det inte dubbelt så mycket...testa, ställ blixtarna bredvid varandra, slå på den ena och justera den till bländare 8. Slå av den, och slå på den andra och justera den till bländare 8. Slå nu på båda och testa...det blir inte bländare 11...

bengt luthman skrev:
håller med ovanstående, de är bara mängden ljus som blir dubbelt så stor inte styrkan....två olika saker...

Men vad blir det då? I så fall borde man aldrig komma över bländare 8 om man har många blixtar samtidigt och de är individuellt inställda på f8.

/ Marcus (som kanske är lite för trött för att tänka)

Kom just på en (för mig) rolig analogi :)

Testa att värma upp en deciliter matolja till 100 grader. Direkt när det kokar så häller du det på ditt vänstra ben.

Värm nu upp en deciliter olja i en kastrull, och en deciliter till i en annan kastrull. Så fort det kokar upp så häller du oljan från båda kastrullerna över ditt högra ben. Temperaturen är den samma, men utan att ha testat slår vad om att du kommer att få mer brännskador på det högra benet än på det vänstra. :D

Värm nu upp en deciliter olja till 150 grader och häll på nån annans ben. Troligtvis kommer den stackaren att få ännu mera brännskador än du fick på ditt högra ben :)

Inte för att det förklarar varför det är så med blixtarna...:)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar