Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

lagringsmedia??

Produkter
(logga in för att koppla)

trodox

Aktiv medlem
tjena....
har varigt sugen på att köppt en extern lagringsmedia till min fotoutrustning som jag kan dumpa bilder på så mitt kort "512mb" är fullt??

så denan har 20gb med en inbyggd läsare så det är bara att stoppa dit kortet..
samt mp3spelare
och en liten display så man kan se bilderna oxå.
och måttet är litet oxå (68 x 78 x 23 mm)

vad tror ni om denna????
elelr har ni nått annat bättre försölag?

http://www.cyberphoto.se/index.php?http://www.cyberphoto.se/mp3/archos/gmini220.php

En tankeställare

Behöver du en med display?
Fotograferar du med din rebel i raw-format och inte jpeg kan du ändå inte kika på bilderna!
Utan display kommer du vanligtis lite billigare undan, några förslag.
20GB Image Tank III, Den stödjer Compact Flash I/II, Sony Memory Sticks/Memory Stick Pro, Microdrive, Smartmedia, och SD/MMC minneskort (Ingen adapter krävs), snabb USB 2.0
20GB Tripper USB 2.0, stödjer CF 1/2 & Microdrive.
20GB Vosonic X'S-Drive Pro VP300, stödjer Compactflash Card typ I / typ II (CF)
IBM Microdrive, Smartmedia Card (SM)
Memory Stick (MS), Memory Stick Pro (MS Pro) xD Picture Card (xD), Secure Digital (SD), MultiMediaCard (MMC)
finns hos ex. http://www.zebramedia.com/

Hälsningar / Peter

PeBro skrev:
Jocke, vad har du för kontakter?
Var köper du 20GB minneskort för ca: 2500 sek?

Mvh / Peter

Tyvärr ser jag inte vart han skriver att han behöver 20 GB.. 4 GB tex räcker för mig ett bra tag innan jag laddar över på bärbara eller på stationära burken hemma.

Så jag håller fortfarande på större/fler minneskort.

// Jocke

Jag är oftast ute på kortare fotoutflykter. (mindre än en dag) vilket medför att jag hittills inte har haft behov av större lagringsutrymme än 1gb (vilket jag har löst m h a två stycken 512mb CF-kort).
Jag fotar dock i jpeg med min 20d.

Men, ska man ut några dagar eller en vecka så krävs mer lagringsutrymme.

Finns det inget billigare alternativ än dessa 40-60 gb bärbara diskar?

För min del hade jag kommer jag att klara mig med 5-10 gb som mellanlagring i dagsläget.

Tips (microdrive)?

jag far iväg 5dar i sträck ofta och då tryter korten ganska rejält på min plasticcam (Z3 med 256+128mb kort) och det trots att jag plåtar i huvudsak med analog utrustning...
10filmer och fulla kort är ingen ovanlighet...

Joakim A skrev:
Tyvärr ser jag inte vart han skriver att han behöver 20 GB.. 4 GB tex räcker för mig ett bra tag innan jag laddar över på bärbara eller på stationära burken hemma.

Så jag håller fortfarande på större/fler minneskort.

// Jocke

Om du kikar på bifogat länkförslag så ser du att det står Archos Gmini 220 EU portabel hårddisk 20GB med MP3-spelare, därav min fråga!

Mvh / Peter

hailstorm skrev:
jag far iväg 5dar i sträck ofta och då tryter korten ganska rejält på min plasticcam (Z3 med 256+128mb kort) och det trots att jag plåtar i huvudsak med analog utrustning...

Hur många bilder medför "fulla kort"?

hailstorm skrev:

Nej, men då har man ca 10 ggr mindre än en microdrive på 4 GB ;) 50 dar är man nog inte ute utan att tömma. Dock har man några färre Mpixel på en Z3 vs 300D/Digital rebel som författaren har.

RAW-läge får man in ca 600 bilder på en 4GB med 300D.

// Jocke

PeBro skrev:
Om du kikar på bifogat länkförslag så ser du att det står Archos Gmini 220 EU portabel hårddisk 20GB med MP3-spelare, därav min fråga!

Mvh / Peter

Visst, men sen skrev han också: denna har 20 GB, säkerligen inte ett krav från författaren. Man tar gärna i ordentligt när man är i köptagen och var ligger nyttan om man inte använder 20 GB, om ens 10 GB?

// Jocke

Joakim A skrev:
Visst, men sen skrev han också: denna har 20 GB, säkerligen inte ett krav från författaren. Man tar gärna i ordentligt när man är i köptagen och var ligger nyttan om man inte använder 20 GB, om ens 10 GB?

// Jocke

Jag ville bara vara hjälpsam och komma med förslag och efter som Stefan frågar om en 20GB bärbar lagringsenhet och jag inte vill/kan besluta om storleken åt honom gav jag förslag på liknande enheter utan display. CF-kort kostar betydligt mer för samma kapacitet. Du har rätt avseende nyttan, för mig som tillbringar flera veckor till sjöss utan tillgång till pc är det guld värt, har själv en 1Dm2 med 1GB CF, 1GB SD, räcker till ca: 200 bilder.
/Peter

tack så mycket för alla svaren.....
väldigt uppskattat och jag har fått flera goda förslag...

nä visst om det enbart är för bilderna behöver man ju inte 20Gb :)
(men bra att ha att bara dumpa bilder om man reser iväg några dagar..
(med tanke på formatet"liten ohc kompakt)

men den var även bra att ha som MP3 spelare och lagra väldigt mycket av min musik.. så man har om man åker nån stans...

samt att man kan använda den som en extern HD och lägga massa andra saker på som man kan behöva flytta mellan datorer...

trodox skrev:
tack så mycket för alla svaren.....
väldigt uppskattat och jag har fått flera goda förslag...

nä visst om det enbart är för bilderna behöver man ju inte 20Gb :)
(men bra att ha att bara dumpa bilder om man reser iväg några dagar..
(med tanke på formatet"liten ohc kompakt)

men den var även bra att ha som MP3 spelare och lagra väldigt mycket av min musik.. så man har om man åker nån stans...

samt att man kan använda den som en extern HD och lägga massa andra saker på som man kan behöva flytta mellan datorer...

Word!

En porttabel lagringsenhet kan ju funka som så mycket mer som du just sagt... att endast köpa för att använda för att avhjälpa minneskorten är inte vad jag kommer göra utan använda den för det "bland annat"...

Bra punkt där Stefan.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar