niklasmagnus
Aktiv medlem
Hej,
Skall börja använda Lightroom men har förstått att man måste ha sina bilder organiserade innan man börjar. I och med detta har jag sett över min lagring och backup lösning jag har idag, vilken jag inte heller är nöjd med.
Har de flesta foton på bärbara HDD och sedan säkerhetskopiera jag manuellt till en NAS (2x hdd med spegling) med jämna mellanrum. Och när bärbara HDD börjar bli väl full så rensar jag den och förlitar mig på NASn. Problemet med detta är att jag har bilder utspridda på flera platser och då jag sköter säkerhetskopieringen manuellt så måste jag förlita mig på att jag själv kommer ihåg att kopiera alla mappar. Och om jag organiserar om på bärbara HDD så måste jag komma ihåg att göra samma sak på NASn eller kopiera om alla filer.
Som ni hör är min lösning riktigt kass.
Jag har läst att vissa lägger allt på NASn och jobbar från denna med LR, men då kommunikationshastigheten inte är så bra så känns det bättre att ha fotona på bärbara (men här får man kanske kompromissa?). En annan nackdel är att jag inte kommer åt fotona när jag inte är på samma nätverk som NASn samt att denna måste vara påslagen. Idag är den default avslagen och slås på när jag skall säkerhetskopiera något eller hämta annan fil ifrån den. Detta borde spara på livslängen enligt min teori.
Har ni något bra förslag på hur jag kan effektivisera min fotohantering utifrån mina förutsättningar?
Tack
Skall börja använda Lightroom men har förstått att man måste ha sina bilder organiserade innan man börjar. I och med detta har jag sett över min lagring och backup lösning jag har idag, vilken jag inte heller är nöjd med.
Har de flesta foton på bärbara HDD och sedan säkerhetskopiera jag manuellt till en NAS (2x hdd med spegling) med jämna mellanrum. Och när bärbara HDD börjar bli väl full så rensar jag den och förlitar mig på NASn. Problemet med detta är att jag har bilder utspridda på flera platser och då jag sköter säkerhetskopieringen manuellt så måste jag förlita mig på att jag själv kommer ihåg att kopiera alla mappar. Och om jag organiserar om på bärbara HDD så måste jag komma ihåg att göra samma sak på NASn eller kopiera om alla filer.
Som ni hör är min lösning riktigt kass.
Jag har läst att vissa lägger allt på NASn och jobbar från denna med LR, men då kommunikationshastigheten inte är så bra så känns det bättre att ha fotona på bärbara (men här får man kanske kompromissa?). En annan nackdel är att jag inte kommer åt fotona när jag inte är på samma nätverk som NASn samt att denna måste vara påslagen. Idag är den default avslagen och slås på när jag skall säkerhetskopiera något eller hämta annan fil ifrån den. Detta borde spara på livslängen enligt min teori.
Har ni något bra förslag på hur jag kan effektivisera min fotohantering utifrån mina förutsättningar?
Tack