Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lagring av utrustning hemma?

Produkter
(logga in för att koppla)

perstromgren

Aktiv medlem
Finns det ett enkelt och billigt lagringsalternativ till att ha alla kameror och objektiv i en byrålåda hemma? Jag tittade på priserna för en fotoväska, men den blir rätt dyr (>1500:) om den ska rymma merparten av grejorna jag har i lådan. Fånigt problem, kan tyckas, men vi gillar ju sådana här på FS!

Jag vill att grejorna ska ligga litet skyddat, men ändå åtkomligt. Ett klick på min profil visar vad som behöver lagras. Allt används ju inte jämt, förstås.

Har ni grejorna i en låda, väska eller bara litet snyggt kringslängda?

Per.

Senast ändrad:
Jag har en Dörr Icebreaker-ryggsäck.
Man kan ta ut själva inredningen ur den, och då får man en liten väska som skyddar mot damm o.d.
Går att stuva in den i, eller under, något skåp.

Ska jag bort över helgen och inte ska ha med kameran, då stoppar jag väskan i vapenskåpet.
Jag vet inte om det är så bra att långtidslagra kameran i vapenskåpet (det är väl en del oljor som far om kring i luften), men ett par dagar inuti en väska känns bättre än att låta den ligga i ett skåp. Försäkringen är väl lite sisådär med "stöldbegärlig vara".

Hade jag inte haft min nuvarande ryggsäck hade jag nog satsat på en sådan där hård utrustningsväska med skumgummiinredning.

Jag har några halvgenomskinliga plastbackar med lock av Hammarplast tillverkning där jag förvarar den utrustning som inte är i användning för tillfället. Locken snäpps fast med klaffar på gavlarna. Mina backar rymmer 15 L men det finns både större och mindre. De kan travas på varandra i en garderob tex. Kostar kanske 60 kr styck. Något liknande (kanske samma?) såg jag på IKEA för ett tag sedan. Det finns viss inredning i form av olika smålådor att köpa till.

Finns det ett enkelt och billigt lagringsalternativ till att ha alla kameror och objektiv i en byrålåda hemma? Jag tittade på priserna för en fotoväska, men den blir rätt dyr (>1500:) om den ska rymma merparten av grejorna jag har i lådan. Fånigt problem, kan tyckas, men vi gillar ju sådana här på FS!

Jag vill att grejorna ska ligga litet skyddat, men ändå åtkomligt. Ett klick på min profil visar vad som behöver lagras. Allt används ju inte jämt, förstås.

Har ni grejorna i en låda, väska eller bara litet snyggt kringslängda?

Per.

Jag kör med en DÖRR MAN 2:
http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=463752

Packar man smart så går det i två hus och nio objektiv (varav 2 tele) en 580 EXII en TC och lite småkrafs - jag har i princip allt utom laddarna i väskan. Smidigaste sättet att förvara prylarna tycker jag - dammfritt och det går ta med sig allt i ett svep även om det givetvis blir lite tungt, men skall man resa bort eller så är det väldigt skönt att kunna ta med sig allt (utom stativen då...))

Något liknande (kanske samma?) såg jag på IKEA för ett tag sedan. Det finns viss inredning i form av olika smålådor att köpa till.

Bra idé! En tur till IKEA kan alltid va' kul.

Beträffande den fina väskan, som bengt-re tipsar om, så känns den onödigt bra för att bara ha hemma. Att ta med sig så mycket på en fotosession (eller resa), tror jag inte är aktuellt.

Per.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto