Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lagligt med tidningsomslag och märkeslogga i eget fotografi?

Produkter
(logga in för att koppla)

peflo

Ny medlem
Hej!

Jag vill höra efter om någon här på forumet har koll på vad som gäller lagligt och kring upphovsrätt ang. en bild som jag eventuellt vill kunna ställa ut och vem vet, kanske blir den någon gång publicerad också.

Beskrivning av det jag vill fråga kring i bilden:

I mitt fotografi med konstnärlig inriktning syns ett tidningsomslag från en månadstidning, tidningsomslaget har titel, fotografier och text som syns i del av mitt fotografi. Tidningens bilder och text har ingen direktkoppling till huvudmotivet/temat i mitt fotografi, men jag använder tidningen titelnamn (ordet) som en del av min egen bildtitel (vilken innehåller flera andra ord också) för att förstärka associationen till det jag vill berätta med min egen bild. Därtill råkar det förekomma en logga från ett stort märke i mitt fotografi.

Nu till mina frågor:

• 1. Kan jag ställa ut och eventuellt publicera mitt eget fotografi utan att det kränker upphovsrätten för förlaget som äger rätten till tidningsomslaget eller för upphovsmännen till fotografierna som förekommer på tidningsomslaget?

• 2. Får en slumpvis märkeslogga förekomma i ett fotografi utan att det kan ställa till några lagliga problem? (d.v.s. det finns ingen koppling alls i detta fallet mellan märkeslogga och bildinnehåll)
Tacksam för svar om någon vet vad som gäller?

(Eventuell lösning för mig om det skulle vara för krångligt/osäkert lagligt, blir att skapa ett ”Faketidningsomslag” och retuschera bort märkesloggan, men är intresserad av att veta om det ens är nödvändigt.)

Det beror på hur framträdande tidningen/bilden är i din bild. Om den bara syns i bakgrunden är det inget problem, men om den är huvudmotiv kan det kränka den andra fotografens upphovsrätt.

Du kan lugnt ställa ut dina bilder och publicera dem så länge det inte är för kommersiellt bruk, som i det här fallet defineras som en annons.

Scrolla igenom Aftonbladet eller vilken tidning som helst så ser du hur mycket loggor och varumärken som helst i bakgrunden, men aldrig i annonserna (förutom det de annonserar för).

Tack för svar!

Bra för då är det ju fritt fram att ställa ut och publicera.

Jag förstår också att det hamnar i en annan kategori om bilden skulle används i ett reklamsammanhang, men kan jag exempelvis sälja utställningstavlan eller ta betalt för en publikation, räknas det då som kommersiellt bruk?

Det är bara om tidningsomslaget skulle vara huvudmotiv i bilden som du kan få problem.

Tack för svar och länken.

Jag undrar dock, var går då gränsen för att vara ”huvudmotiv” eller inte? I detta fall är det en av personerna i bilden som sitter och läser i tidningen och därmed är den en del av kompositionen. Inte för att det har någon betydelse kanske, men tidningen utgör uppskattningsvis bara 5% av den totala bildytan. Tidningen roll som rekvisita i bilden är bara tänkt att förstärka bildens egentliga berättelse, tidningsomslaget är inte själva berättelsen. Tror du att jag kan få problem då?

Senast ändrad:
Tack för svar och länken.

Jag undrar dock, var går då gränsen för att vara ”huvudmotiv” eller inte? I detta fall är det en av personerna i bilden som sitter och läser i tidningen och därmed är den en del av kompositionen. Inte för att det har någon betydelse kanske, men tidningen utgör uppskattningsvis bara 5% av den totala bildytan. Tidningen roll som rekvisita i bilden är bara tänkt att förstärka bildens egentliga berättelse, tidningsomslaget är inte själva berättelsen. Tror du att jag kan få problem då?

Din fråga i trådstarten berör två olika rättsområden. Loggan hamnar i varumärkesrätten och "bilderna i bilden" i upphovsrätten.

Ensamrätten till ett varumärke (loggan) begränsar sig till näringsverksamhet och gäller inte, som i ditt fall, användande i konstnärliga sammanhang.

När det gäller bilderna som förekommer i din bild är det inte lika tydligt. Upphovsrättslagen säger att "förfoganden får göras vad gäller konstverk som förekommer i bakgrunden av eller annars ingår som en oväsentlig del av en bild".

Om konstverket, alltså bilden i bilden, förekommer i bakgrunden eller inte och om den är en "oväsentlig" del av din bild beror inte enbart på hur stor del konstverket rent fysiskt upptar av din bild, utan även på hur starkt intryck den gör pga av sammanhang, färgsättning, form etc. Och även din bildtitel skulle nog vägas in i den bedömningen om titeln visas tillsammans med din bild.

Man får alltså försöka göra en helhetsbedömning av hur starkt konstverket framträder i bilden. Och den bedömningen är inte möjlig att göra hundraprocentigt utan att se bilden.

Jag tror att du utifrån vad som sagt i den här tråden kan göra en egen bedömning som är ganska god. Testa med att ställa frågan till dig själv nu när du fått en del input. Annars kan du naturligtvis alltid be någon som kan upphovsrätt att göra en bedömning.

Lyckat till!

/F

Tack för alla kommentarer som ni delat med er av här ovan, jag har nog lärt mig en hel del och kan nu komma vidare.

Sammanfattningsvis:

Det verkar inte vara några problem med att vare sig tidningsomslag eller märkeslogga syns i fotografiet, så länge fotografiet ställs ut eller publiceras i icke kommersiella sammanhang.

Att märkesloggan råkar synas i konstfotografiet går bra även om bilden eventuellt skulle säljas som tavla eller få betalt vid publicering (dock ej som reklam).

Om tidningsomslaget utgör en betydande del eller inte av konstfotografiet kommer i detta fall vara en svårare bedömningsfråga och här finns inga tydliga regler och gränsdragningar. Detta skulle då potentiellt kunna utgöra ett problem om konstfotografiet skulle säljas i kommersiella sammanhang.

Tack för alla kommentarer som ni delat med er av här ovan, jag har nog lärt mig en hel del och kan nu komma vidare.

Sammanfattningsvis:
…. Detta skulle då potentiellt kunna utgöra ett problem om konstfotografiet skulle säljas i kommersiella sammanhang.

När det gäller upphovsrätten så krävs det inte ett kommersiellt sammanhang för att det skulle kunna vara fråga om intrång. Det räcker med att du till exempel visar bilden på en utställning eller på webben.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar