Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lagfoto, hur lång räcker min utrustning?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jerker Dahlblom

Aktiv medlem
Hej, har fått förfrågan att ta lagfoto samt individuella foton på ett handbollslag. Inomhus förstås... Det skulle vara i helgen så det är lite knappt med tid att läsa in sig på detta. (;

Jag har tyvärr ingen som helst erfarenhet av detta, har två Nikon SB-800 blixtar (D2x). Skulle det månne gå att fota med dessa blixtar och ett par arbetslampor som Claes Ohlsson säljer? Jag såg här att någon har använt sådana bygglampor för att lätta upp skuggor underifrån.

Vore mycket tacksam för information.

Att blanda blixtar och glödljus brukar ge otrevliga färgstick.

Har du två SB800 räcker det gott och väl.

Kolla gärna på www.strobist.com för info om hur man använder speedlights på bästa sätt.

För att plåta lagbilder rekomenderar jag två starka blixtar.

Själv kör jag med två nätdrivna aggregat på 600 Ws med tillhörande stativ och paraplyer. Det brukar vara lagom att köra dem på full effekt för att få en lagom liten arbetsbländare. Bländare 8-11 brukar vara lagom.

Ett stativ är väldigt bra att använda.

PerFogelberg skrev:
För att plåta lagbilder rekomenderar jag två starka blixtar. <snip>

Hurudant objektiv använder du? Jag har 50mm/1.8, 85mm/1.4 att välja mellan.
Jag har beställt blixtpaket så får se hur det blir. Spännande att prova på sådan här fotografering.

Satt och läste www.strobist.com igår, massor med intressant information där. Så för er andra som kikar in här, titta gärna på den sidan för information om fotografering med speedblixtar.

Jag använder ett skarpt normalobjektiv. På min kamera är det en Nikon AF 50/1,4D. Längre brännvidder gör att man kommer för långt bort från gruppen.

Till de enskilda porträttbilderna använder jag 105 mm.

PerFogelberg skrev:
För att plåta lagbilder rekomenderar jag två starka blixtar.

Själv kör jag med två nätdrivna aggregat på 600 Ws med tillhörande stativ och paraplyer. Det brukar vara lagom att köra dem på full effekt för att få en lagom liten arbetsbländare. Bländare 8-11 brukar vara lagom.

Ett stativ är väldigt bra att använda.

Jag har enbart två softboxar som följde med blixtarna(600Ws) från Kaffebrus. Går det att få bild i närhet av denna med sådan utrustning? Till det har jag sedan två stycken Nikon SB-800. Det blev inget fotande senast, det fanns inte tid att rigga upp grejerna i hallen. Kanske på lördag med lite tur. Inte riktigt lätt att öva med lag/grupp foto. (;

Jerker,

Dina båda 300 Ws blixtar räcker till en så pass tajt lagbild utan problem.
Frågan är om du ska använda softboxarna som begränsar utlysningsvinkeln eller om det blir bättre med paraplyer i detta fall.

Tack för infon. Gick igenom vad jag hade och jag har visst ett paraply som är guldaktigt på insidan (109cm).

Blixtarna jag har är 600Ws, alltså 2st * 600Ws. Så paraplyer är det bästa sätta att få en bra bild? Hurudan insida bör de ha(silver/vitt/annat)?

Blev fasen allt lite nervös nu... :)

2 X 600 klarar du ett hockeylag med.

Paraplyer med neutral insida eller genomskinliga vita funkar. Det gör softboxarna också om dom inte begränsar ljusbilden så den inte täcker motiven.

Fläska på med ljus och blända ner ordentligt, ta ett gäng med bilder så kanske du får en där ingen blinkar eller gör något konstigt.

Flash

Skulle själv ta en gruppbild på 125 personer nyligen.

Hyrde 4st 1200w Pro som jag ställde runt en 6 x 10m bred scen.

Hade tid att mäta ljus å rigga grejorna, men när väl bilden skulle tas var det 5min man gav mig.

Alla gruppbilder över 2 personer brukar jag få folk som blundar, tittar på fel håll, är på toa mm.

Så blev det även här...

Brukar man räkna ner högt så att personerna har chans att hålla ögonen öppna? Lite lättare om man vet när skall hålla ögonen öppna så att säga.

Fota 13st, skulle raderna 4-5-4 kunna vara bra eller blir det för kantigt?

Appropå slutna ögon:
läste att tips från fotgrafen Scott Kelby.

Låt alla blunda och säg åt dom att öppna ögonen på ett..två..TRE! och räkna tyst till fyra och knäpp bilden.

Jerker Dahlblom skrev:
Brukar man räkna ner högt så att personerna har chans att hålla ögonen öppna? Lite lättare om man vet när skall hålla ögonen öppna så att säga.

Fota 13st, skulle raderna 4-5-4 kunna vara bra eller blir det för kantigt?
Skulle jag fota 13 personer så ställer jag dem i en eller två rader. Aldrig i tre rader.

Ta några bilder på gruppen, välj ut den med minst blund. Öppna en annan bild och klipp och klistra in nya ansikten på blundarna. Då blir alla nöjda och glada.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar