Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lagboken på nätet

Produkter
(logga in för att koppla)

AFJ

Aktiv medlem
Lagboken på nätet?

Mors!

Det förekommer ju ett par trådar där vi diskuterar juridik.

Jag har försökt hitta lagboken på nätet med det verkar inte så lätt.

Det närmsta jag kommit är lagen.nu men det är uppenbarligen inte en officiell site och jag har inte fått kläm på om den är komplett eller inte och hur texterna hamnat där.

Är det så illa att man 2011 måste gå och köpa Nordstedts lagbok för dyra pengar och sedan sitta och försöka hitta i den? Det var ju inte lätt för 30 år sedan när man läste lite juridik och inte blir det lättare idag när cellerna minskat och synen blivit skum! :)

Hade det inte varit lämpligt att landets medborgare på ett enkel sätt kunde ta del av alla lagtexter och med enkla sökfunktioner hitta relevanta lagar - dvs att alla lagar fanns lätt tillgängliga på Internet?

Eller finns detta redan och jag har missat det?

Senast ändrad:
sitter just nu och pluggar juridik så känner att jag ska ge med mig av ett bra tips. -> www.lagen.nu = lagboken på nätet, dock är den ju som dem skriver privat och kan innehålla fel

Norstedts eller någon annan lagbok är inte mer officiell än något annat. De tar de lagtexter de finner lämpliga, lägger till referenser till en del prejudicerande domar under paragraferna osv och trycker. Det finns även en röd och grön lagbok från andra förlag som är ganska spridda. Sedan är det inte så att alla lagar som gäller finns med i någon av dessa heller utan det är de viktigaste. Skattelagstiftningen är t ex inte med utan för det får man söka separat info.

Officiellt är väl Svensk författningssamling, men den är inte så smidig.
http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=3910

Lagen.nu har du ju upptäckt och sedan finns t ex Notisum.se (enklast att söka på SFS-nummer eller lagnamn på t ex Google och kombinera med notisum).

Edit; Vad gäller lagen.nu så hämtas nog själva lagtexterna automatiskt via något gränssnitt från SFS e dyl. Däremot så är texterna i kanten något man bör ta med en nypa salt. ;)

Jag har försökt hitta lagboken på nätet med det verkar inte så lätt.

Det närmsta jag kommit är lagen.nu men det är uppenbarligen inte en officiell site och jag har inte fått kläm på om den är komplett eller inte och hur texterna hamnat där.
www.notisum.se är visserligen också privatägd men har en halvofficiell prägel och används av myndigheter.

Dessutom finns ju lagen på Riksdagens helt officiella webbsajt.

Tack för svar.

Riksdagens sida känns ju pålitlig men så värst lättsökt var det ju inte. Måste nog träna lite! :)

Notisum kanske var lite mer lättjobbat...

Skall testa lite mer, som sagt tack för hjälpen.

Lättsökt är ju inte ordet, men oftast har man ju ett hum om vad man letar efter.

Från http://www.lagrummet.se/ kan man komma till den mest "basala" sökfunktionen för Regeringskansliets rättsdatabaser SFST (text) och SFSR (register). Den är något mer lättjobbad än riksdagens söksidor:

http://62.95.69.15/sfs/sfst_form2.html

Det är det närmaste något officiellt man kan komma utan att plocka fram tryckta exemplar av SFS (och handen på hjärtat så jobbar ingen med dem).

Slarv i Riksdagens databas

Med tanke på hur viktigt ordet är, och hur viktigt det också är att man stavar rätt när man söker, så att man söker på rätt ord, är det bedrövligt att Riksdagen tycks använda OCR utan att korrekturläsa när de lägger in förarbeten, lagförslag och ändringar i lagar i sin databas. Upprepade gånger tolkar OCR-mjukvaran "ls" som "b", exempelvis återges "lydelse" upprepade gånger som "lydebe", men inte konsekvent Självklart kan också andra fel förekomma, och en del av felen kan vålla tveksamhet vid tolkningen.

Dåligt, Riksdagen, mycket dåligt!

Så när man gör sökning bör man vara uppmärksam på att det man söker kan vara felaktigt inmatat i databasen på grund av felaktig OCR-inläsning.

Rättsfall?

För längesen hadde jag två böcker och fordon och vägtrafik, den ena var alla regler som gällde. Vad en bil är, vad ett vägmärke betyder, avgas krav m.m. Den andra boken var ännu intressantate ftersom den innehöll exempel på rättsafall så man kunde få veta vad resultatet av lagarna och förordningarna faktiskt blev.

Så nu undrar jag om nån vet var man kan läsa rättsfall om fordon, väg och trafik? Finns det på nätet nånstans? Eller måste man köpa en bok och var hittar man den?

Och rättsfalll i andra kategorier, var hittar man det? Sånt som jag är intresserad är sånt som gäller fotografering och publisering, och sånt om hus, tomt och byggande.

En kunskapskälla till

En annan intressant källa till kunskap kan vara examensarbeten i juridik, som ofta har med rättsfall och är allmänt tillgängliga.

Exempel: Anna Libell Upphovsrättsligt skadestånd – särskilt om beräkningsunderlag
(JURIDISKA FAKULTETEN vid Lunds universitet, Examensarbete 20 poäng)

För längesen hadde jag två böcker och fordon och vägtrafik, den ena var alla regler som gällde. Vad en bil är, vad ett vägmärke betyder, avgas krav m.m. Den andra boken var ännu intressantate ftersom den innehöll exempel på rättsafall så man kunde få veta vad resultatet av lagarna och förordningarna faktiskt blev.

Så nu undrar jag om nån vet var man kan läsa rättsfall om fordon, väg och trafik? Finns det på nätet nånstans? Eller måste man köpa en bok och var hittar man den?

Och rättsfalll i andra kategorier, var hittar man det? Sånt som jag är intresserad är sånt som gäller fotografering och publisering, och sånt om hus, tomt och byggande.

När jag tog körkort för tunga fordon och yrkesmässig trafik användes boken Vår vägtrafiklagstiftning, som innehåller båda aspekterna.

Med tanke på hur viktigt ordet är, och hur viktigt det också är att man stavar rätt när man söker, så att man söker på rätt ord, är det bedrövligt att Riksdagen tycks använda OCR utan att korrekturläsa när de lägger in förarbeten, lagförslag och ändringar i lagar i sin databas. Upprepade gånger tolkar OCR-mjukvaran "ls" som "b", exempelvis återges "lydelse" upprepade gånger som "lydebe", men inte konsekvent Självklart kan också andra fel förekomma, och en del av felen kan vålla tveksamhet vid tolkningen.

Dåligt, Riksdagen, mycket dåligt!

Så när man gör sökning bör man vara uppmärksam på att det man söker kan vara felaktigt inmatat i databasen på grund av felaktig OCR-inläsning.

Nog för att det förekommer fel i rättsdatabaserna men just det där har jag då rakt aldrig sett. I vart fall vad gäller lagstiftning framstår det också som ytterst märkligt då författningstexten, som allting annat idag, produceras i digitalt format. Detsamma gäller förarbeten. Dessa finns tillgängliga i text-PDF. Har du något exempel på vad du menar?

Nog för att det förekommer fel i rättsdatabaserna men just det där har jag då rakt aldrig sett. I vart fall vad gäller lagstiftning framstår det också som ytterst märkligt då författningstexten, som allting annat idag, produceras i digitalt format. Detsamma gäller förarbeten. Dessa finns tillgängliga i text-PDF. Har du något exempel på vad du menar?

Den här proppen är väl ett rätt tydligt exempel:
Proposition 1992/93:214 om ändringar i upphovsrättslagen, undertecknad av statsminister Carl Bildt och justitieminister Gun Helbvik (sic).

http://www.riksdagen.se/Webbnav/index.aspx?nid=37&dok_id=GG03214

Det är gott om ocr-fel. Mycket av lagtexten är ju från före allt-ska-finnas-på-nätet-åldern.

Propositioner, ja, och jag hade ärligt talat ingen aning om att man hade digitaliserat gamla proppar på det sättet hos riksdagen. Jag trodde inte att någon sökte gamla proppar där...

Notera brasklappen: "Observera att dokumentet är inskannat och att det kan förekomma fel i texten nedan. Kontrollera därför alltid texten mot pdf-filen till höger eller den tryckta versionen."

SFST är en gammal databas, typ 60-tal om jag inte missminner mig.

Propositioner, ja, och jag hade ärligt talat ingen aning om att man hade digitaliserat gamla proppar på det sättet hos riksdagen. Jag trodde inte att någon sökte gamla proppar där...

Notera brasklappen: "Observera att dokumentet är inskannat och att det kan förekomma fel i texten nedan. Kontrollera därför alltid texten mot pdf-filen till höger eller den tryckta versionen."

SFST är en gammal databas, typ 60-tal om jag inte missminner mig.

Och problemet jag pekade på är att de felaktiga inläsningarna kan göra att man missar dokument när man söker efter dem, genom att sökordet man använder kanske finns i dokument i deras ursprungliga form, men har förvanskats i den digitala utgåvan.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar