Annons

Laga trasigt reglage - K10D?

Produkter
(logga in för att koppla)

andematt

Aktiv medlem
Hej!

Min gamla K10D har hamnat på hyllan. Mest på grund av att spaken för skakreduceringens on/off har brutits av efter lite för omild behandling under en bröllopsfotografering för några år sedan. Tyvärr har funktionen hamnat i läge off och jag har inte vågat mig på någon operation på egen hand.

Nu har jag hört mig för med verkstad och det kommer gå på ca 1700 kr plus frakt att fixa - ej prisvärt i mina ögon.

Har ni någon idé på fulhack jag kan roa mig med för att i första hand ställa om så skakreduceringen blir aktiv och i andra hand något för att ersätta spaken som ligger kvar på en gråsmatta någonstans...
Tacksam för alla uppslag jag kan få! Det är för trist att ha en dyrköpt utrustning som inte kan användas fullt ut så som jag vill.
 
Köp ett reglage eller skruva..?

Om spaken är av är det inte lätt men ibland kan man med förstorinsglas och en tunn spårmejsel vrida en hel del reglage i den avbrutna axeln.. Att öppna huset själv går med lite pill men det är väldigt lätt att smutsa ner mer i huset och damm tar sig in ...
Hej!

Min gamla K10D har hamnat på hyllan. Mest på grund av att spaken för skakreduceringens on/off har brutits av efter lite för omild behandling under en bröllopsfotografering för några år sedan. Tyvärr har funktionen hamnat i läge off och jag har inte vågat mig på någon operation på egen hand.

Nu har jag hört mig för med verkstad och det kommer gå på ca 1700 kr plus frakt att fixa - ej prisvärt i mina ögon.

Har ni någon idé på fulhack jag kan roa mig med för att i första hand ställa om så skakreduceringen blir aktiv och i andra hand något för att ersätta spaken som ligger kvar på en gråsmatta någonstans...
Tacksam för alla uppslag jag kan få! Det är för trist att ha en dyrköpt utrustning som inte kan användas fullt ut så som jag vill.
 
Hej!

Min gamla K10D har hamnat på hyllan. Mest på grund av att spaken för skakreduceringens on/off har brutits av efter lite för omild behandling under en bröllopsfotografering för några år sedan. Tyvärr har funktionen hamnat i läge off och jag har inte vågat mig på någon operation på egen hand.

Nu har jag hört mig för med verkstad och det kommer gå på ca 1700 kr plus frakt att fixa - ej prisvärt i mina ögon.

Har ni någon idé på fulhack jag kan roa mig med för att i första hand ställa om så skakreduceringen blir aktiv och i andra hand något för att ersätta spaken som ligger kvar på en gråsmatta någonstans...
Tacksam för alla uppslag jag kan få! Det är för trist att ha en dyrköpt utrustning som inte kan användas fullt ut så som jag vill.

Atllså om du bara skall ändra inställnig " fila" ett spår och använd en instrument mejsel.

Micke.
 
Superlim och passande byxknapp. Se till att få limmet direkt på axeln bara.

Finns väl inget som säger att den lär se ut som den gjorde original? Men just den axeln ser lite udda ut, en vän gjorde samma sak. Men med lite uppfinningsrikedom löser det sig.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.