Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Laga gummi som släppt på kamerahus

Produkter
(logga in för att koppla)

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Tänkte bara ge ett tips som förhoppningsvis kan hjälpa fler.

Jag har länge haft problem med greppet på min NEX 7. Gummit har släppt i kanterna och en del vid tumgreppet lossnade helt efter ett tag. Jag testade först med kontaktlim men det var både grisigt och dåligt. Löste inte problemet.

Till slut tröttnade jag och tog en flaska Loctite Superglue Precision 1577386 (färglöst enkomponents lim). Gjorde rent med rödsprit ordentligt och tog bort Sonys gamla limbärare innan jag lade på ett tunt heltäckande lager Loctite. Känns riktigt bra efteråt och det biter på några få sekunder så sitter det där. Det blir snyggt rent och hållbart utan massa kladd. Om gummit svällt kan man behöva skära rent med ett vasst rakblad innan man klistrar.

Var noga med att inte få lim på fingrarna för då kanske de fastnar för gott ihop med det du håller i. ... och tryck för allt i världen inte ihop några fingrar med lim emellan!

Lycka till ni också! Men sedan kan jag tycka att det är rätt uselt att en kamera som ändå kostade över 10 000 ny har så taskig finish. A7:eek:rna verkar bättre med NEX 7 var inget vidare i detta avseende. Det är ju synd med den sortens kvalitetblunders på en kamera jag annars varit väldigt glad åt.
 
Gummin släppte och töjde på min X-T1 efter mindre än 3 månader! Jag skickade tillbaka den till Fujifilm där de repererade den utan någon som helst kostnad. Du borde ha krävt samma behandlingen, men det bra att veta att superlim funka ;-)
 
NEX 7 är en gammal kamera idag och jag har väldigt svårt att tro att Sony skulle bry sig om det. Det var väldigt lätt åtgärdat och jag är helt nöjd med resultatet. Gummit började inte krångla när kameran var ny utan efter upprepade resor med bl.a. tillhörande solskydd. Sånt fick gummit att svälla och det är ju en gåta för mig att man har naturgummi i kameragrepp som inte tål kontakt med lite fett eller olja i små doser. Till kameror borde man ha syntetgummi eller något annat om man ska förhindra att sånt händer. Beläggningen på min Pentax ME:s framsida sitter ju fortfarande kvar där jag haft mina händer. Baksidan däremot hart jag för länge sedan rivit bort medvetet. De kunde på 70-talet så varför är den kunskapen glömd?

Just NEX 7 hade ju dessutom en helt kass ögonmussla som av upprepade gånger nästan på direkten. Jag gick till Sony Center som fanns på den tiden som bara konstaterade att någon sådan inte fanns i reservdelslistan och därför var omöjlig att beställa. Jag kan inte säga att jag saknat den men det satte liksom ribban.

I andra sammanhang har jag fått hjälp och min A55 (första SLT-modellen) som var ny och felfokuserade trots att Sony åtgärdat den byttes ut på stående for av Sony Center till en 1000 spänn dyrare A580, så jag har svårt att säga att de alltid skulle vara kass. De såg bara ingen lösning på problemet och en sketen ögonmussla är väl långtifrån alla problems moder.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.