Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Laga fokus på ef-s 18-200

Produkter
(logga in för att koppla)

Pjolle

Aktiv medlem
Hej

Jag har haft en del strul med mitt ef-s 18-200, zoomen började strula för några år sedan och fick det lagat på garanti. En skruv som hoppat löst. Nu började det hänga upp sig på zoomen igen och då garantin gått ut tog jag tag i saken med egna händer, hur svårt kan de vara. Hittade en guide på youtube där en kille plockar isär samma objektiv som jag följde, hittade skruven och åtgärdade felet.

Problemet kom med återmontaget, gick galant att skruva ihop bitarna igen och zoomen fungerar som den ska, men nu har fokuseringen slutat fungera helt och hållet istället. Motorn låter och går på AF men det händer inget när jag vrider på fokusringen. Har monterat isär och ihop ett par gånger och inte hittat något konstigt. Någon här som vet vilken del av objektivet som sköter fokuseringen som det kan blivit fel på? Det går en glidkontakt, gaffel, längs några kontaktyor som är kopplade till fokusringen, kan det vara den det är fel på? Är som i valet och kvalet om det är värt att skicka på rep eller köpa nytt...
 

Bilagor

  • IMG_9233.jpg
    IMG_9233.jpg
    66.1 KB · Visningar: 43
  • IMG_9234.jpg
    IMG_9234.jpg
    50.4 KB · Visningar: 44
Back to basic?

Som gammal elektriker ger det du beskriver lite tanker.
först har du testat kamerans förmåga att focusera med ett annat obj?
har du kontrollerat att kontaktsättet i kamerahuset fungera på avsett sätt mao är den rörelse som är en nödvändig del av kontaktskapandet fungerande så även på ditt icke fungerande obj.

När du säger att focusmotoren snurra och lever är frågan om den fungera både in och ut. Eller är det kört i bottenläge och jobbar som attan för att ta sig loss.

Finns det någon axel med kugghjul var axlen snurrar i kugghjulet?

Om du kommer till punkten var du inte orkar mer är det nog mer realistisk att köpa nytt - dels får du garanti och ett obj som ständigt är på resande fot till och från service gör ingen glad.

Mvh // H
 
Kan inte ge dig några tips vad gäller ditt objektiv. Fast kanske lite råd baserat på egen erfarenhet.
Detta är det enda objektiv som krånglat för mig både vad gäller skärpa och annat. Ändå har jag cirka 10 stycken L-objektiv och flera har varit med i bortåt 10 år eller mer.

Hade ett 300/4 IS där IS:började skutta runt som den fått fnatt ibland.
Det var lite olika på olika kameror. Mer sällan problem på 5DMKIII än 5DMKII och 1DMKIIN.
Till sist bet jag i det sura äpplet och åkte med den till Canon RCC i Mölndal.
Nu har jag tur eftersom jag bor i Göteborg och råkar ha CPS medlemskap så jag får prioriterad service.
Så det kostade mig närmare 3 000 kr att få det fixat. De ville också ha in min mest använda kamera och kalibrera objektivet efter lagningen vilket de givetvis fick.
Måste säga de gjorde ett bra jobb. Skärpan sitter nu bättre och snabbare än någonsin samt IS fungerar klockrent. Objektivet ger nu bättre resultat än någonsin.
Så jag är tveksam till att skruva själv. Även om man har det tekniska kunnandet och man får det att fungera så bör ju sedan fokus kalibreras och det har man inte utrustning för att göra själv.
Har för mig RCC tar runt 1 000 kr för att göra en kostnadsuppskattning. Vilket man får betala om man inte går vidare.
Får de göra sin föreslagna åtgärd behöver man inte betala den avgiften. Säkert redan då inlagd i slutpriset.
I ditt fall är det kanske tveksamt om en reparation är värd priset.
Ring och lyssna med dem är mitt förslag.
 
Som gammal elektriker ger det du beskriver lite tanker.
först har du testat kamerans förmåga att focusera med ett annat obj?
har du kontrollerat att kontaktsättet i kamerahuset fungera på avsett sätt mao är den rörelse som är en nödvändig del av kontaktskapandet fungerande så även på ditt icke fungerande obj.

När du säger att focusmotoren snurra och lever är frågan om den fungera både in och ut. Eller är det kört i bottenläge och jobbar som attan för att ta sig loss.

Finns det någon axel med kugghjul var axlen snurrar i kugghjulet?

Om du kommer till punkten var du inte orkar mer är det nog mer realistisk att köpa nytt - dels får du garanti och ett obj som ständigt är på resande fot till och från service gör ingen glad.

Mvh // H

Ja fokus fungerar med andra objektiv, så kameran är okej tack och lov. Motorn jobbar fram och tillbaka i någon sekund men avbryter när den inte hittar fokus, jag ser ingen skillnad på fokuseringen när den jobbar, utan den går i "tomma luften". Eftersom motorn går tänker jag att kameran har kontakt med objektivet?

Motorn i sig fungerar nog som den ska, det är nog efter den som problemet ligger då det inte händer något i fokuseringen när jag vrider manuellt på fokusringen.

Det är väl så, att jag tjänar på det i längden att köpa nytt. Tack för svar!
 
Kan inte ge dig några tips vad gäller ditt objektiv. Fast kanske lite råd baserat på egen erfarenhet.
Detta är det enda objektiv som krånglat för mig både vad gäller skärpa och annat. Ändå har jag cirka 10 stycken L-objektiv och flera har varit med i bortåt 10 år eller mer.

Hade ett 300/4 IS där IS:började skutta runt som den fått fnatt ibland.
Det var lite olika på olika kameror. Mer sällan problem på 5DMKIII än 5DMKII och 1DMKIIN.
Till sist bet jag i det sura äpplet och åkte med den till Canon RCC i Mölndal.
Nu har jag tur eftersom jag bor i Göteborg och råkar ha CPS medlemskap så jag får prioriterad service.
Så det kostade mig närmare 3 000 kr att få det fixat. De ville också ha in min mest använda kamera och kalibrera objektivet efter lagningen vilket de givetvis fick.
Måste säga de gjorde ett bra jobb. Skärpan sitter nu bättre och snabbare än någonsin samt IS fungerar klockrent. Objektivet ger nu bättre resultat än någonsin.
Så jag är tveksam till att skruva själv. Även om man har det tekniska kunnandet och man får det att fungera så bör ju sedan fokus kalibreras och det har man inte utrustning för att göra själv.
Har för mig RCC tar runt 1 000 kr för att göra en kostnadsuppskattning. Vilket man får betala om man inte går vidare.
Får de göra sin föreslagna åtgärd behöver man inte betala den avgiften. Säkert redan då inlagd i slutpriset.
I ditt fall är det kanske tveksamt om en reparation är värd priset.
Ring och lyssna med dem är mitt förslag.

Okej, så tråkigt. Men det är väl så med billigare objektiv som har "bra fotoegenskaper", att de brister i byggkvalité istället så de inte orkar hänga med på mina äventyr. Tack för svar!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.