Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Laga EOS5 själv? Vart beställer man reservdelar

Produkter
(logga in för att koppla)

TobiasLindell

Aktiv medlem
Hej

Köpte en begagnad EOS5, och efter mindre än 48h gick givetvis programvalsratten sönder...... Jag har hittat en guide på nätet hur man byter den själv, men några plastpluppar är trasiga på själva programvalsratten. Jag vet att jag har läst här om någon som beställde dessa tillbehör från någon firma, men kan inte längre hitta det inlägget.

Är det någon som vet vart man kan få tag på själva programvalsratten som reservdel? man borde ju kunna beställa den från någon..

MvH Tobias Lindell

Vart? - Ditåt, Nej jag ska inte leka svensklärare... :)

Kontakt Jan Tingström, han har kontakterna och vet var det går att få tag på reservdelar. Läs mer HÄR!

Köpte du kameran i butik har du säkert 3 månaders garanti och definitivt reklamationsrätt.

Jag har bytt detta på min brors 5:a för ett halvår sedan. Jag lyckades enkelt få en ansvarig på Canon att skicka mig hela toppen utan någon kostnad. Jag skulle ljuga om jag sa att det var helt lätt första gången, men andra gången går det förstås lite enklare. En härva på ett 10:tal ledningar måste lödas loss och de nya dit, samt div. skruv som faktiskt är rätt svåra att hitta, men det går.
Jag fick utan problem även sprängskisser på den delen av kamerahuset som jag behövde för detta. Det var mest för att kunna ange vilka artikelnummer jag behövde beställa, men när jag senare fick prata med någon chef där så sa han "lugna dig nu, vi brukar byta hela toppen och inte dessa små prylar. Jag skickar dig en ny topp"

Så, Lycka till!
ps, om jag hittar mina kontaktuppgifter på måndag så mailar jag dig dem och om du bor i Sthlm så kanske jag kan hjälpa dig med jobbet om det skulle behövas. (jobbar med elektronikproduktion, så jag har vissa förutsättningar att göra lödjobbet, mm seriöst)

Senast ändrad:
Hej

Tack för hjälpen, jag har kontaktat Jan. Jag köpte kameran privat, så jag har ingen garanti. Hoppas att det löser sig. Om jag får tag på en ny topp hör jag av mig, jättesnällt om jag kan få lödhjälp.

MvH Tobias Lindell

Men den kameran jag lagade var minst 6 är gammal. Spelade ingen roll med garanti eftersom det ansågs vara ett konstruktionsfel.

Aha, då borde det ju vara möjligt att få tag på en ny topp utan kostnad. Om du hittar kontakt info till den personen/funktionen du pratade med vore det perfekt. Då kanske man även får en topp som inte längre har den veka konstruktionen.

Om du inte hittar kontaktuppgiften, kommer du ihåg "vart" i canon's organisation personen satt?

Alltså, självklart är det en modifierad progvalsratt på nya toppen. Killen var någon servicechef sittandes på Svenska Canon. Jag kollar på min mail på måndag på jobbet.

MEn alltså.... Var finns gudien har en Eos5;a med samma fel.. ellr finns det någon som vet vad repen kostar på verkstad
*jonas som knäckt 2 programbalsrattar varav en gång i Bosnien*

Hur fasen knäcker man ratten?
tar man i ordentligt utan att trycka in spärren eller hur gör man?
Per som hatar spärren

Per Crona skrev:
Hur fasen knäcker man ratten?
tar man i ordentligt utan att trycka in spärren eller hur gör man?
Per som hatar spärren

Det är en fel konstruktion på kameran såp den är otroligt vek vid felgrepp... Vet ej exakt hur man gör men det är vanligt förekomadne

Maverick28 skrev:
MEn alltså.... Var finns gudien har en Eos5;a med samma fel.. ellr finns det någon som vet vad repen kostar på verkstad

Det kostade mig 600 kr hos Kamerateknik i Malmö för ett antal år sedan. Det krävs en hel topp. Det är lätt att ringa runt och kolla pris på denna standardreparation.

*magnus som knäckt 2 rattar varav en i Lund och 1 objektivlåsknapp* :)

- - -

Per: Spärren knäcks genom normalt användande och inte genom felgrepp.

Maverick28 skrev:

Guiden finns på
http://eosdoc.com/manuals/body/5/5DialFix/

eller
http://www.lumika.org/gear_a2e_command_dial.htm

Jag är inte direkt den händigaste eller mest tekniskt begåvade som finns, men jag klarade av att skruva isär den. Det var inga större problem.

froderberg skrev:
Det kostade mig 600 kr hos Kamerateknik i Malmö för ett antal år sedan. Det krävs en hel topp. Det är lätt att ringa runt och kolla pris på denna standardreparation.

- - -

Per: Spärren knäcks genom normalt användande och inte genom felgrepp.

*SMÅSKRATTAR* et var fan ingen kul upplevelse att precis innan en större uppställning inför en medaljparad med generaler och skit... Det är det som kallas nära döde upplevelse...

Men visst... kostar dte inte mer att få den reparerad så... Kanske man skulle lämna in den...... Vore helt klart värt det som backup hus till dne 10d som jag använder idag :)

tjosan

har tillbringat eftermiddagen med att fösöka laga programmratten själv enligt länkarna i den här tråden .
det fungerar .gick jättebra att borra hålen & att hitta skruvar som passar . inga större problem .
en fjäder hittade jag i en tändare av märket cricket . inga problem alls . gick till & med bra att få den på plats .
MEN , DEN LILLA KULFAN ÄR FÖR LITEN ! RAMMLAR UR SPÅRET .
Har kulan varit tre tiondelar större har det fungerat hur bra som helst .
Undrar hur canon har lyckats med den här bravaden .
fungerade säkert när allt var nytt & oslitet .
så jag skruvade ihop den i alla fall .
nu har jag i alla fall en funktionabel programratt dock utan klick.
någon som vet var man kan hitta en kula med diametern två mm ?

Maverick28 skrev:

ca 1800 + frakt på verkstad . mest matrialkostnad

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar