Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Laga 10-polig fjärrutlösare

Produkter
(logga in för att koppla)

Goro

Aktiv medlem
Hej!

Av en händelse råkade jag slita av kontakten från sladden till min fjärrutlösare av modell kopia av Nikon MC-36a (avancerad modell med display). Nu har jag alltså en fungerande fjärrkontroll utan möjlighet att koppla in den i kameran vilket irriterar mig som ni kanske förstår.

Efter lite funderande har jag kommit fram till att det är svårt att löda fast sladdarna i kontakten igen då polerna sitter för nära varandra. Vad jag istället tänkt satsa på är att köpa en billig ny kontroll och klippa av sladden för att där enklare kunna sätta ihop dem.
Detta reser ju frågan huruvida detta är möjligt? Har den avancerade fjärrutlösaren fler kontakter än den enkla?

Om det ändå är en kopia, varför köper du inte en ny? De finns för ca 150kr på ebay. Jag köper en om året, det är ungefär så länge de håller :)

För att min kopia är en fin kopia och jag avskyr att slänga fungerande saker. Ungefär så enkelt

För att min kopia är en fin kopia och jag avskyr att slänga fungerande saker. Ungefär så enkelt

Hej !

Det går nog bra att skarva med en annan sladd.
skala upp ändarna, trä på en bit krympslang, tänk på att alla ledarna inte behöver krymp.
Trä på en bit större krymp som sätts utanpå lagningen.
löd ihop och värm krympen med värmeblås.
Det blir nog bra men sladden kommer att se ut som en mätt pyton.

Används alla polerna ?
kanske går det att skarva med en dsub 9-pol ?
Använder du skärmningen har du 10, som en bonus går det att köpa
färdiga förlängare.

Ett antrnativ är att skaffa lite stift, nu vet jag inte vad som behövs, men det finns
"klämstift" till ex Dsub som bör fungera.

Montera dessa, stoppa in i kontaktdonet, gör en "sladdkontakt med smältlim.
En fördel om du undviker att göra kontaktdonet permanent monterat, vilket är för övrigt
är fövånansvärt lätt att få till.

//MW

Klart att man kan skarva men då förstör du ju en annan fungerande trådutlösare som bara är marginellt billigare än en mc36-kopia på ebay (jag har köpt både mc36- och mc30-kopior för spottstyvrar, speciellt som Nikon inte anser att vi D600-ägare behöver någon fjärrutlösare med timer). Att en svenskköpt kopia kostar 500 kr gör den inte automatiskt bättre än en 150 kr-kopia från Hongkong, troligen kommer de från samma fabrik.

Nåväl, om du ändå tänker gå vidare och dra fram lödkolven så kan det vara bra att veta att många billiga elektronikprylar har lackad koppar i kablarna, de kan vara riktigt jobbiga att löda då fluss och tenn inte kommer åt metallen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar