Annons

Laddningsbara batterier

Produkter
(logga in för att koppla)

sigge32

Aktiv medlem
Är det någon som funnit ut vilka nikehydrid batterer av nya tekniken som verkligen har låg självurladdning. Har flera fabrkat men ingen som håller vad reklamen säger.
 
GP Recyko+ fungerar bra för mig. Ligger laddade och klara för användning i upp till två månader utan att jag märker skillnad jämfört med de som är laddade för en minut sedan.

Hur det verkligen är efter ett år vet jag dock inte.
 
Har du provat Sanyo Eneloop? Dessa tycks ha väldigt låg självurladdning. Tror att det är Sanyo som står bakom utvecklingen av denna batterityp, eller åtminstone gjorde den praktiskt användbar. I så fall lär man kunna dra slutsatsen att alla de övriga tillverkarnas varianter är mer eller mindre bra kopior av dessa.
 
Jag kan rekomendera Sanyo Eneloop 2000mAh och även Varta Professional 2700mAh.
Om de håller laddningen ett helt år vet jag inte, men det är stor skillnad mot andra batterier som jag provat.

Min Pentax-kamera (K200) som använder standard AA batterier är väldigt kinkig på att ha rätt spänning. Det räcker inte med att det finns kraft kvar i batteriet - den kräver också att spänningen är tillräckligt hög.

Med batterier från GP, LaCrosse eller Varta's Ready2use har jag haft bekymmer redan långt innan minusgrader, trots att de inte legat mer än dagar efter laddning. Med Sanyo eller Varta Pro i kameraväskan har jag slutat fundera på hur länge de legat där, eller att jag skulle behöva värma dem i fickan medan man är ute. Man är väl knappast någon polarforskare, men än så länge har jag gett upp innan batterierna när det är riktigt kallt...

Jag har en laddare som visar både hur många mAh den har laddat upp varje enskilt batteri och vilken spänning som har uppnåtts. De flesta batterier når en spänning i laddaren på drygt 1,3 volt, men Sanyo och Varta Pro når nästan 1,5 volt när de är fulladdade. Dessutom är det mindre variation mellan enskilda celler på hur mycket laddning de tar emot.

Jag kan tänka mig att skillnaden inte upplevs lika stor om man använder de i en blixt eller något annat som inte stänger av när spänningen blir för låg, men i min kamera är skillnaden enorm. Min uppskattning är att jag tar tre gånger fler bilder på en laddning med Varta Pro jämfört med Varta Ready2use trots att det bara ska skilja 600mAh.

Varta's batterier finns nog att köpa på många ställen, men den enda svenska leverantör jag sett till Sanyo Eneloop är conrad.se

// Robert
 
Jag har bytt från GP 2100 och 2300 mAh som var hyffsade men som jag upplevde hade lite kort drifttid till Varta 2700mAh och tycker att Varta känns klart bättre på alla sätt. Men jag har inga vetenskapliga bevis för det.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.